Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur spegelvända rökbilder i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
hej!
jag håller på att fota lite rökbilder .
har gjort det förut utan bra resultat då jag alltid har fått bakgrunden upplyst, vilket jag nu fixat med riktiga studioblixtar och avskärmning, så nu är jag väldigt nöjd med resultatet,, men när det gäller behandlingen i cs3 så vill det sig inte riktigt.

jag har läst mig hur man färgar röken och ändrar från svart till vit bakgrund men jag hade tänkt att kopiera röken till ett nytt lager och spegelvända den så att jag får en helt symetrisk bild,, men som rookie i PS så vet jag inte hur man gör det.

försökte göra så här.
först så gjorde jag en selection runt röken och valde "copy"
sen gjorde jag ett nytt lager och valde "paste" sen transform och spegelvände den där.
Det är då problemet uppstår för när jag sen ska flytta det ena lagret för att passa in med det andra så röken blir symetrisk så följer ju allt det vita (bakgrunden) med och täcker röken från det andra lagret.

hoppas ni förstår vad jag menar. hur ska man göra här? ska man på något sätt göra en selection enbart på själva röken? det verkar omöjligt med alla mjuka slöjiga linjer.. antar att man gör på ett annat sätt.

hoppas någon kan hjälpa mig.
tack på förhand
/andreas
 

eskil23

Aktiv medlem
försökte göra så här.
först så gjorde jag en selection runt röken och valde "copy"
sen gjorde jag ett nytt lager och valde "paste" sen transform och spegelvände den där.
Det är då problemet uppstår för när jag sen ska flytta det ena lagret för att passa in med det andra så röken blir symetrisk så följer ju allt det vita (bakgrunden) med och täcker röken från det andra lagret.
Prova att göra det nya lagret halvgenomskinligt (opacitet 50%)
 

andreassofus

Aktiv medlem
nja jag tror inte det. då blir ju röken väldigt mycket svagare och mer urvattnat.. inte den effekten jag sökte tyvärr.
men tack för hjälpen ändå :)
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Kan du inte bara markera (högerklicka) på lagret och kopiera (Dublicate layer) och i kopian cttrl+t och högerklicka i lagret och välj flip horizontal.
 

andreassofus

Aktiv medlem
ANNONS