Annons

Canon EOS550D Suddiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

athoms

Ny medlem
Hej Alla.
Jag köpte ett kamerahus och ett objektiv 18-135 åt min flickvän i present, då hon tycker om att fota och vill ha en kamera att lära sig. Valet föll på EOS550D. För ett tag sedan, så började alla bilder med minsta lilla rörelse bli suddiga. Kör man med full automatik så blir bilderna bra, men så fort man väljer P eller annat läge så blir bilderna suddiga.

Både jag och hon har varit in och försökt ställa slutartider,fokus och annat utan att det blir någon märkvärd förändring. Det senaste var att jag fabriksåterställde kameran utan lycka. Är det någon här som har några idéer? som ni märker så är vi båda väldigt novis när det gäller foto.

Jag tycker att det inte borde vara mekaniskt fel eftersom full automatik blir bra, utan det känns som om det är något med slutartiden, så i brist på andra idéer så säg gärna ett värde som jag kan testa med som borde kunna fånga rörliga bilder.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Här: http://weloow.se/david/?p=418
Man får tydligen uppdatera sidan efter att man klickat på länken för att få igång den. Har bara skummat igenom sidan själv, men jag uppfattar den som en trevlig fotoskola med ett lektionsupplägg lämpat för novisen med en systemkamera i handen, med allt vad det innebär. Ni kan vara lugna, med all sannolikhet är det inget fel på kameran. Håll er tryggt till automatiken tills ni fått kläm på det hela :)
 

schlyter84

Aktiv medlem
Hej Alla.
Jag köpte ett kamerahus och ett objektiv 18-135 åt min flickvän i present, då hon tycker om att fota och vill ha en kamera att lära sig. Valet föll på EOS550D. För ett tag sedan, så började alla bilder med minsta lilla rörelse bli suddiga. Kör man med full automatik så blir bilderna bra, men så fort man väljer P eller annat läge så blir bilderna suddiga.

Både jag och hon har varit in och försökt ställa slutartider,fokus och annat utan att det blir någon märkvärd förändring. Det senaste var att jag fabriksåterställde kameran utan lycka. Är det någon här som har några idéer? som ni märker så är vi båda väldigt novis när det gäller foto.

Jag tycker att det inte borde vara mekaniskt fel eftersom full automatik blir bra, utan det känns som om det är något med slutartiden, så i brist på andra idéer så säg gärna ett värde som jag kan testa med som borde kunna fånga rörliga bilder.
Hej Andre,

Håller med dig om att det inte bör vara något mekaniskt när det fungerar bra i automatik läget.
Prova att ställa in kameran precis som den fotar i auto läget eller:

Är ni utomhus så ställ den t.ex. i TV läge och ändra slutartid till 1/250. Välj t.ex. ISO 400 om ni är utomhus och det är ljust. Är ni inomhus och det är mörkt så är det helt andra tal vi pratar om, speciellt om ni inte använder blixt.

Lycka till.
 

peranders

Aktiv medlem
De bilder som blev dåliga, vilka slutartider hade dessa? Vilken ISO hade du? Kör du på AUTO så skruvas det väl på ISO-känsligheten också automatisch?
 
ANNONS