Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"ERR" på nästan ny Nikon d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en d7100 för några månader sedan. Den har fungerat ypperligt tills nyss. Jag hade precis satt på ett LCD-skydd bak på LCDn och när jag startade kameran visade den plötsligt "ERR" i displayen och det satte igång varje gång direkt på uppstart. Verkar obegripligt om det helt plötsligt skulle blivit något smuts på kontakterna mellan objektivet och kameran och kan inte begripa hur det skulle kunna ha något med att jag satte på plastskydd på LCDn, trots att det var i samband med det som det började.

Några tips eller rekommendationer?

Mvh Henrik
 

Skojverket

Aktiv medlem
Hej!

Köpte en d7100 för några månader sedan. Den har fungerat ypperligt tills nyss. Jag hade precis satt på ett LCD-skydd bak på LCDn och när jag startade kameran visade den plötsligt "ERR" i displayen och det satte igång varje gång direkt på uppstart. Verkar obegripligt om det helt plötsligt skulle blivit något smuts på kontakterna mellan objektivet och kameran och kan inte begripa hur det skulle kunna ha något med att jag satte på plastskydd på LCDn, trots att det var i samband med det som det började.

Några tips eller rekommendationer?

Mvh Henrik
Har du nåt annat objektiv att testa med?

Testa även att ta ut minneskort och batteri i 15 min. Starta kameran igen.
 

aracaboi

Aktiv medlem
Har du ett objektiv med bländarring? I så fall: Vrid den till minsta bländaren.
Är inte ett objektiv med bländarring. Det märkliga är somsagt att ingenting borde ändrats från en minut till en annan. Men jag ska testa att ta ut batteri+minneskort ett tag. Har testat med annat objektiv, blir samma där. Även samma med annat minneskort och annat batteri. Återkommer om problemet kvarstår efter 15min+
 

aracaboi

Aktiv medlem
har du provat trycka på avtryckaren
Ja :)
har provat att trycka på iprincip allt vid det här laget, på ett väldigt lugnt och metodiskt sätt alltså, en för en.

Tyvärr kvarstår problemet efter 15+ min.

Någon annan som haft problemet skrev att slutaren verkade ha fastnat och att han drog ner den manuellt en gång. Sånt vågar inte jag ge mig på riktigt så får vi skicka in den isådanfall.
 

henkephoto

Medlem
Tråkigt när det blir fel på en ny kamera, lider med dig.

Jag har snubblat över detta D7100 "err" problem lite var stans på nätet... då jag själv är
i startgroparna att köpa en D7100.

Gemensamt med alla trådar som finns om detta är att flera personer stämmer in och säger sig ha samma fel, men det slutar aldrig med någon lösning...konstigt... någon har fått en ny kamera men ingen förklaring.

Någon annan löste det med att formatera sd-kortet i datorn och då fungerade det ett tag...
Någon fick felet med Transcend kort men inte med SanDisc...
Har du testat?

Hoppas det löser sig för dig med Nikon-servicen.

Återkom hur det löste sig...

MVH Henke
 

aracaboi

Aktiv medlem
Tråkigt när det blir fel på en ny kamera, lider med dig.

Jag har snubblat över detta D7100 "err" problem lite var stans på nätet... då jag själv är
i startgroparna att köpa en D7100.

Gemensamt med alla trådar som finns om detta är att flera personer stämmer in och säger sig ha samma fel, men det slutar aldrig med någon lösning...konstigt... någon har fått en ny kamera men ingen förklaring.

Någon annan löste det med att formatera sd-kortet i datorn och då fungerade det ett tag...
Någon fick felet med Transcend kort men inte med SanDisc...
Har du testat?

Hoppas det löser sig för dig med Nikon-servicen.

Återkom hur det löste sig...

MVH Henke
Har testat det utan framgång tyvärr. Det som är lite besvärande med att felet verkar vara oklart i dom flesta fall är ju att man aldrig kan vara säker på att det inte kan hända igen när man minst anar det. Och är man i en situation när man behöver kameran eller på resa är det ju ganska tråkigt.

Mina två första köp har varit Nikon d600 och sedan Nikon d7100. Första med sensorfläckar och nu detta. Ingen tur med mina kameraköp precis :)
 
ANNONS