Annons

Köpa begagnad fullformatare

Produkter
(logga in för att koppla)

winterlude

Medlem
Hej,

Jag planerar att köpa en begagnad kamera (Antagligen Canon 5D mark II eller 6D).
Det är första gången jag köper begagnat och undrar om ni kan tipsa om vad
jag ska kontrollera när jag tittar på kameran. Hur ska jag veta att den är okej?
Förutom att fråga om antal exponeringar o kolla efter synliga skador.

Jag kommer inte skicka pengar i förväg eller köpa på distans så jag tror inte att jag
kommer råka ut för bedragare, är mer rädd för att köpa något som sen visar sig
vara trasigt på nått sätt. Vad säger lagen om jag köper något beg som visar sig vara
trasigt?

Ett alternativ är väl att köpa begagnat på tex Scandinavian photo med mer trygghet
och några månaders garanti, men tyvärr verkar det vara flera tusenlappar dyrare än
att köpa av privatperson.

Tar tacksamt emot tips!
 

njja

Aktiv medlem
Har köpt två begagnade fullformatare (nikon d700) senaste åren. Den ena i princip ny (ca 3000 exp) för 10 000 kr från privatperson och den andra rätt sliten med ca 45000 exp för 5 600 kr från scandinavian photo.

På den sistnämnda fick jag ett märkligt fokuseringsproblem efter kanske 2000 exponeringar, men kunde då lämna in den gratis och få den fixad hos scandinavian photo utan krångel eftersom det var inom garantitiden. Den andra kameran går fortfarande problemfritt efter ca 60 000 exponeringar.

Jag skulle fortfarande inte tveka på att köpa en relativt ny kamera från privatperson, men om det kan nog vara värt att hålla lite utkik på olika företags begagnade sidor ett tag och se om det går att komma över någon till ett bra pris.

Dessa sidor (förutom scandinavian photo) uppdaterade jag ett par gånger om dagen när jag letade som mest:
http://www.polyfotoborlange.se/begagnat.php
http://www.gotaplatsensfoto.se/begagnat
http://webshop.goecker.se/web/guest/shop/-/schcategory/id/12912
http://www.blocket.se/lund?q&cg=5040&w=1&st=s&c=5042&ca=23_10&is=1&l=0&md=th&wid=0&f=c&m=273

(sista är mattsonsfoto.se 's begagnatsida via blocket)

Och som tidigare postare skrev, dubbelkolla antalet exponeringar och jämför det med förväntad livslängd på kameran.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Be att få en jpg-bild direkt från kameran så kan du med hjälp av den kolla att antalet exponeringar som säljaren säger stämmer.

Här är en länk till en sida som förklarar hur man kan kolla det. (finns säkert andra sätt att kolla det på också):
https://photographylife.com/how-to-find-total-shutter-actuations-on-nikon-and-canon-dslrs
Hmmm, jag tror du har fel i att man kan ta en jpeg-bild och få fram sådana data, den innehåller inte det vad gäller Canon. Istället måste man ansluta kameran med usb-sladd till datorn och köra ett speciellt program, fungerar med de två modeller trådskaparen nämnt.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Hej,

Jag planerar att köpa en begagnad kamera (Antagligen Canon 5D mark II eller 6D).
Det är första gången jag köper begagnat och undrar om ni kan tipsa om vad
jag ska kontrollera när jag tittar på kameran. Hur ska jag veta att den är okej?
Förutom att fråga om antal exponeringar o kolla efter synliga skador.

Jag kommer inte skicka pengar i förväg eller köpa på distans så jag tror inte att jag
kommer råka ut för bedragare, är mer rädd för att köpa något som sen visar sig
vara trasigt på nått sätt. Vad säger lagen om jag köper något beg som visar sig vara
trasigt?

Ett alternativ är väl att köpa begagnat på tex Scandinavian photo med mer trygghet
och några månaders garanti, men tyvärr verkar det vara flera tusenlappar dyrare än
att köpa av privatperson.

Tar tacksamt emot tips!
Båda dessa är eftertraktade begagnade och står högt i pris, så pass högt att jag i ditt fall hellre avvaktat tills det kommer en bra kampanj, exv. 6D såldes för 10' inkl. ritplattor och annat som extra bonus förra julen har jag för mig och det är ju vad många begär för en begagnad.
 

Umi71

Aktiv medlem
Du har inte samma rättigheter om du köper begagnat från privat person, och ingen ånger tid eller så utan finns en sak som kallas undersöknings plikt.

Utan blir det strul får man gå genom en rättstvist och det kan bli dyrt både i tid och pengar.

Så jag personligen köper bara begagnat om jag kan möta upp killen och få testa grejerna innan pengar byter händer.
 

b1967

Aktiv medlem
Hmmm, jag tror du har fel i att man kan ta en jpeg-bild och få fram sådana data, den innehåller inte det vad gäller Canon. Istället måste man ansluta kameran med usb-sladd till datorn och köra ett speciellt program, fungerar med de två modeller trådskaparen nämnt.
Ja, jag har ingen erfarenhet av Canon, men på en Nikon kan man göra så och i länken jag hänvisar till så skrivs det om bägge märkena. Men som sagt, har ju inte testat själv på en Canon.
 

Roger Kindström

Aktiv medlem
antal exponeringar

Hej,

Jag planerar att köpa en begagnad kamera (Antagligen Canon 5D mark II eller 6D).
Det är första gången jag köper begagnat och undrar om ni kan tipsa om vad
jag ska kontrollera när jag tittar på kameran. Hur ska jag veta att den är okej?
Förutom att fråga om antal exponeringar o kolla efter synliga skador.

Jag kommer inte skicka pengar i förväg eller köpa på distans så jag tror inte att jag
kommer råka ut för bedragare, är mer rädd för att köpa något som sen visar sig
vara trasigt på nått sätt. Vad säger lagen om jag köper något beg som visar sig vara
trasigt?

Ett alternativ är väl att köpa begagnat på tex Scandinavian photo med mer trygghet
och några månaders garanti, men tyvärr verkar det vara flera tusenlappar dyrare än
att köpa av privatperson.

Tar tacksamt emot tips!
Det finns en sida som heter http://www.shuttercounter.com/ . Där kan du lägga upp en bild och få alla data som finns om kamera och bild
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Prova

Bäst är om du kan hitta en kamera i närheten så att du kan testa. Några foton och en bärbar dator så vet du om den fungerar som den ska. Det är ju alltid så att begagnat är billigare och osäkrare, men oftast helt ok. I vår materialsport är det många som byter upp sig och därför säljer av sin "gamla" kamera till ett rimligt pris.
 

Grumme

Aktiv medlem
Jag brukar resonera som så, att om det finns någon medlem på det här forumet som har varit aktiv i flera år och dessutom säljer det jag söker, så borde risken för ett dåligt köp vara minimal.
Däremot så skulle jag vara lite mer försiktig om medlemmen verkar ha reggat sig i samband med annonseringen, och enbart i syfte att sälja sin kamera/objektiv/annan utrustning.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Naturligtvis går det bra att köpa begagnade hus. De flesta fotografer är pedanter i varierande grad så det är relativt lätt att hitta prylar i bra skick.

Om du köper av en privatperson är det bra att snacka med säljaren för att höra hur kameran har använts. Proffsutrustning slits mer, så det är ofta bättre att köpa av en glad amatör. Inomhusanvändning är bättre än utomhus, osv.

Man bör också titta noga på det yttre skicket. Om det finns avnötningar, repor eller bulor har kameran hanterats ovarsamt. Titta också på senorn om det finns smuts eller spår av rengöring. Du vill bara ha en ren och orörd sensor.

Be även om bilder tagna med kameran. Där kan du se om det finns några problem. Exempelvis har jag sett annonser där kameran sägs vara i nyskick men exempelbilderna visar att sensorn är rejält lortig.
 

joakim d

Aktiv medlem
Se till att säljaren har med ett laddat batteri och ta själv med ett objektiv så att du kan testa att AF fungerar och att det inte är något problem med kommunikationen mellan kamera och objektiv. Ta några testbilder för att se att kameran fungerar och om möjligt kolla att bilderna ser ok ut på skärmen även om det är svårt på en så liten skärm.
 

Sianin

Aktiv medlem
Annat alternativ till beggad.

Jag har också tittat ganska mycket sista tiden på begagnade canon FF kameror. Personligen tycker jag att de flesta ligger väldigt högt i kurs samt att alla befinner sig i fel landsende så att jag inte kan åka och göra affären mellan fyra ögon, så jag har tittat på lite andra alternativ.

En engelsk sida säljer nya kameror som vad jag har förstått är "grå import" (kommer från Hongkong) men helt samma kamera som de som säljs här dock till mycket bättre priser. En 6D ligger runt 10500:- med frakt och en 5D III runt 19100:- (beroende på växlingskurs) och det är ju inte stor skillnad mot vad som begärs för en begagnad.

Vad jag har läst mig till så har butiken/sidan bra recensioner.

http://www.hdewcameras.co.uk/canon-cameras-18-c.asp

Verkar även vara några här på forumet som handlat därifrån.
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag maila och fråga det var inklusive VAT och eftersom England är i EU så ingen import skatt eller moms vad jag förstår.

Det som är med grå import är att det är lite svårt med garanti etc, man måste skicka tillbaka kameran till butiken i England vid problem och låta dem fixa det. Men å andra sidan så har man ju inge garantier på begagnat heller.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag maila och fråga det var inklusive VAT och eftersom England är i EU så ingen import skatt eller moms vad jag förstår.
Om varan levereras från England till Sverige så betalar man brittisk moms (VAT) och det brukar ingå i annonserat pris.

Om varan däremot levereras direkt från Hong Kong så måste man betala tull och moms vid införseln till Sverige.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ovanstående är ett lotteri i alla avseenden.

Köp smart, köp vettigt. Snålheten bedrar oftast visheten.
 

Sianin

Aktiv medlem
Jag tänker inte argumentera varken för eller emot vad jag föreslog som ett alternativ mer än detta inlägg, men jag ska bara säga en sak om lotteri :).

Om man jämför nytt mot nytt så håller jag helt med att man kanske inte ska vara dumsnål men i detta fall så jämför vi "Nytt med risker" mot "Beg med risker" och jag anser dem vara ganska lika speciellt om priset är de samma.

Många kameror som är begagnade har inga garantier kvar och har gott ett antal exponeringar, vilket gör det väldigt viktigt, för sin egen känsla av trygghet, att kunna inspektera kameran innan köp. Om nu detta inte är möjligt och den köps osed och skickas så anser jag detta vara ett större lotteri än att köpa en grå import från England. Sen vet man ju aldrig vad som händer efter 2k exponeringar varken på en "Sverige ny", "grå import ny" eller en begagnad kamera, dock anser jag att risken ( helt ovetenskapligt bedömd) att något skulle hända vara störst på den begagnade.

Nu hade ju våran trådägare inte tänkt köpa på distans men ibland så dyker det man vill ha upp som begagnat där man inte kan besöka och då tycker jag att man kan ha ett annat alternativ att väga det mot.

Jag har själv aldrig köpt varken eller men som sagt jag letar också själv en FF och det här är mina egna tankar och val jag står inför och ville dela dem då de kanske kan visa på mer valmöjligheter.
 
ANNONS