Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ljuspunkten

Avslutat medlemskap
Trovärdigheten hos naturfotografer minskar pga Terjes tilltag. Alltså drabbas jag då jag visar naturbilder för andra personer. Anser du att jag inte är drabbad.
Alla Människor på planeten är indirekt drabade på ett eller annat sätt av allting, så ta det lungt med att du känner dig träffad, kom ner från den pedistal du själv satt dig på. Så jäkla viktig är du inte och din naturfotografering.
 

yens

Aktiv medlem
Alla Människor på planeten är indirekt drabade på ett eller annat sätt av allting, så ta det lungt med att du känner dig träffad, kom ner från den pedistal du själv satt dig på. Så jäkla viktig är du inte och din naturfotografering.
Det är ca en vecka sedan denna bomb briserade, och jag har redan ett par gånger pratat med folk som vet att jag tycker om att ligga i bushen och plåta fåglar och fått höra "jaja, man vet väl hur det där går till numera". Naturfotograferingen som sådan har inte fått så mycket publicitet, negativ eller positiv, sedan jag vet inte när, om någonsin. Nej, min fotografering är inte ett dugg viktig, jag sitter inte på någon piedestal. Men om man förringar det som gjorts av TH, så tycker jag det vittnar om synnerligen dåligt omdöme.

I min värld så är det faktum att TH har påverkat rovdjurspolitik och naturvårdsinsatser det absolut mest graverande. På andra plats kommer att han själv utgivit sig för att vara en renlärig naturfotograf med fullständigt oantastlig moral, han har bespottat bildredigering och fått unga fotografer att tappa tron på sig själva, eftersom de inte ens teoretiskt förstått hur TH kunnat åstadkomma sina fantastiska bilder. Det gör fallet så enormt mycket längre, där kan du prata piedestal...

Till sist är det djupt tragiskt att TH uppenbarligen är så fullständigt verklighetsfrånvarande att han på allvar tror på ett återupptagande av sitt lodjursprojekt, ett rentvättat rykte som naturfotograf och en framtid som föredragshållare om etik och moral inom naturfotografi. Så länge han fortsätter ha den inställningen kommer jag följa den här tråden... Jag hatar inte TH, jag har egentligen inte något emot honom, däremot tycker jag uppriktigt synd om honom som inte själv förstår vad han ställt till med...
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Vissa undrar varför ingen såg det tidigare? Några antyder att det skulle ligga någon konspiration bakom det hela att man har hållit tyst. Jag tror svaret är mycket enklare. Jag och säkert många andra har för dåliga kunskaper i hur man kan avslöja manipulerade bilder.

Jag studerade länge Terjes lodjursbild i det senaste numret av Camera Natura, men trots att jag studerade bilden länge kunde jag inte se att lodjuret var inklistrat. Jag kan inte tyda de tecken som finns även när jag vet att bilden inte är äkta. Mina kunskaper är helt enkelt för dåliga och det behövs sämre manipulationer för att jag ska upptäcka det. Frågan är hur dåliga de behöver vara.

Jag förstår de bevis från FlashBack när man visar var i från den inklistrade bilden kommer ifrån och hur det har gått till. Även om jag fortfarande funderar om lodjurets päls är unik för varje individ. Men när bevisen är att några pixlar är röda eller något annat, då är jag borta igen. Jag kan inte avgöra om detta är riktiga bevis eller det kan uppträda i bilder som inte är manipulerade.

Därför tror jag att det är svårt att komma med anklagelser att något inte står rätt till. Anklagelser utan bevis som gemene man kan förstå, slår ofta tillbaka mot en själv och man lär få det hett om öronen. Se bara på Glöersen som ändå hade rejäla naturkunskaper. Att då komma och mumla om att en bild ser konstig ut eller om man gör si eller så uppträder röda pixlar. Det är inte mycket att komma med.

Hur ska man kunna bevisa äktheten i sina bilder i framtiden? Är man skyldig tills man har bevisat att man är oskyldig? Räcker det med att fotografera i RAW eller kan filen som kommer direkt från kameran även den manipuleras?

/Gunnar
 

Casimir

Aktiv medlem
Alla Människor på planeten är indirekt drabade på ett eller annat sätt av allting, så ta det lungt med att du känner dig träffad, kom ner från den pedistal du själv satt dig på. Så jäkla viktig är du inte och din naturfotografering.
Välkommen som ny medlem till Fotosidan. Här är det högt i tak i diskutionerna. Ser fram emot att se bilder av dig i ditt galleri ;-)

Det börjar bli trångt här uppe på den pidestal som jag sitter på. På skylten nedanför pidestalen står det sittplats för oss som säger att man skall leva som man lär och att man skall ta ansvar för sina handlingar.

/Casi
 

Mesch

Aktiv medlem
Vissa undrar varför ingen såg det tidigare? Några antyder att det skulle ligga någon konspiration bakom det hela att man har hållit tyst. Jag tror svaret är mycket enklare. Jag och säkert många andra har för dåliga kunskaper i hur man kan avslöja manipulerade bilder.

Jag studerade länge Terjes lodjursbild i det senaste numret av Camera Natura, men trots att jag studerade bilden länge kunde jag inte se att lodjuret var inklistrat. Jag kan inte tyda de tecken som finns även när jag vet att bilden inte är äkta. Mina kunskaper är helt enkelt för dåliga och det behövs sämre manipulationer för att jag ska upptäcka det. Frågan är hur dåliga de behöver vara.

Jag förstår de bevis från FlashBack när man visar var i från den inklistrade bilden kommer ifrån och hur det har gått till. Även om jag fortfarande funderar om lodjurets päls är unik för varje individ. Men när bevisen är att några pixlar är röda eller något annat, då är jag borta igen. Jag kan inte avgöra om detta är riktiga bevis eller det kan uppträda i bilder som inte är manipulerade.

Därför tror jag att det är svårt att komma med anklagelser att något inte står rätt till. Anklagelser utan bevis som gemene man kan förstå, slår ofta tillbaka mot en själv och man lär få det hett om öronen. Se bara på Glöersen som ändå hade rejäla naturkunskaper. Att då komma och mumla om att en bild ser konstig ut eller om man gör si eller så uppträder röda pixlar. Det är inte mycket att komma med.

Hur ska man kunna bevisa äktheten i sina bilder i framtiden? Är man skyldig tills man har bevisat att man är oskyldig? Räcker det med att fotografera i RAW eller kan filen som kommer direkt från kameran även den manipuleras?

/Gunnar
Jag håller med dig, de som faktiskt lade fram otvivelaktiga bevis har fått skit från folk för att de gjorde det.
Det gjorde på fel sätt eller vad det nu kan vara. TH är för stor hjälte hos vissa, de kan fortfarande inte riktigt gå med på vad som hänt.

Det är som Tage Danielssons Sannolikhet & Harrisburg på något vis. Det är så osannolikt att Terje gjort något att oavsett bevisen så kan det lixom inte ha hänt.
 

Vevo

Aktiv medlem
Det jag tycker är mest märkligt är att det nu gått en vecka sedan avslöjandet men ännu har han inte gett ett offentligt uttalande. Ätt ligga lågt så här länge ger ju än mer bränsle åt spekulationer och gör det än svårare att bli trodd i sitt kommande uttalande, om det kommer något. Jag vet ju att FB inte ligger på latsidan utan de fortsätter "gräva efter sanningen" så länge det finns anledning att gräva.
 

jorgene

Aktiv medlem
Alla Människor på planeten är indirekt drabade på ett eller annat sätt av allting, så ta det lungt med att du känner dig träffad, kom ner från den pedistal du själv satt dig på. Så jäkla viktig är du inte och din naturfotografering.
Du registrerar dig idag, och har skrivit två foruminlägg, vilka båda säger ungefär samma sak.

Vad har du själv för bakgrund inom foto?
Varför anser du Terje-skandalen vara helt irrelevant för andra fotografer?
 

Mesch

Aktiv medlem
Det jag tycker är mest märkligt är att det nu gått en vecka sedan avslöjandet men ännu har han inte gett ett offentligt uttalande. Ätt ligga lågt så här länge ger ju än mer bränsle åt spekulationer och gör det än svårare att bli trodd i sitt kommande uttalande, om det kommer något. Jag vet ju att FB inte ligger på latsidan utan de fortsätter "gräva efter sanningen" så länge det finns anledning att gräva.
Terje själv har nog fattat vad en del här inte har gjort.

Han är helt och fullständigt slut i fotobranchen.
Det blir inga fler naturfotoböcker, föreläsningar, utställningar och kurser. Inga kommer ta honom med tång under lång tid framöver oavsett vad han säger i ett uttalade.

Han har nog rätt svårt att komma på vad han ska säga, kan jag tänka mig.
 

Vevo

Aktiv medlem
Terje själv har nog fattat vad en del här inte har gjort.

Han är helt och fullständigt slut i fotobranchen.
Det blir inga fler naturfotoböcker, föreläsningar, utställningar och kurser. Inga kommer ta honom med tång under lång tid framöver oavsett vad han säger i ett uttalade.

Han har nog rätt svårt att komma på vad han ska säga, kan jag tänka mig.
ja slut i branschen är han oavsett vad han säger, men det vore onekligen intressant och höra vad han har att säga om saken själv.. Men skulle han bli påkommen med en minsta lögn i sitt uttalande kommer han att bli pulveriserad. Det är för många som genomskådat honom och har tillräckligt med skills för att genomskåda det.
 

Maud

Aktiv medlem
Krukvaext (Erik Pettersson) skrev:

Det var några år sedan jag sist var aktiv på Fotosidan, ja. Men jag tyckte att det här har varit en synnerligen intressant debatt, vilket är varför jag har valt att delta i den, något som jag absolut inte är ensam om. Jag vet inte riktigt vad åldern skulle ha för betydelse. Däremot är det intressant att du väljer ut mig, antagligen för att jag ligger under snittåldern av de resterande i denna diskussionen. Än en gång förstår jag inte vad det skulle ha för betydelse.
Varför drar du paralleler med Anders Breivik? Dessa två situationer är så oerhört separata. ABB's anhöriga tog bestämt avstånd från honom, det motsatta sker här, och med det menar jag självklart inte att ni ska överge Terje. Däremot så känns det lite sådär att det kommer direkta attacker då man väljer att ifrågasätta situationen. Anledningen till att TH's nära och kära har påverkats av "mobben" är först och främst deras explosiva utåtagerande tidigare gentemot betvivlare. Malin har inte alltid hållt sig till sanningen, däremot så är väl det mer eller mindre en bagatell i nuvarande diskussion. Hans dotter har inte drabbats av några påhopp, inte du heller såvitt jag vet. Vet att någon kallade dig "toksyrran" på FB och att jag då bad dem att inte gå till några direkta påhopp. Hursomhelst.

Det är många som deltar i denna diskussion av allmänt intresse, exempelvis Flashback brinner detektivlågan, och man eftersträvar efter att uppdaga mer "bevis" - och vad är fel med det?
Jag har aldrig sett upp till Terje, men jag har tidigare kunnat uppskatta och tagit del av hans äldre bilder.

Gällande Terje, då, såsom jag ser det så har han verkligen, och då menar jag verkligen, haft sina chanser. Men han har ljugit, ljugt och ljugit, och det är inga småsaker han har ljugit om heller. Nu vet jag inte om det finns några andra orsaker till varför han agerar som han gör och det väljer jag inte att gå in på på det inte är en del av sakfrågan. Men den aspekten av hans agerande är något som har gjort mig OCH väldigt, väldigt många andra här förbannnade. Och är det inte i sådana fall förståeligt varför sådana känslor uppkommer? Än en gång så finns det andra personer i tråden som har löpt linan ut än längre än vad jag har gjort... men jag antar jag var ett enklare byta pga. min "ringa" ålder.

Men tack för dina sista ord, var några fina ord där. Be a man... visst, framför det gärna åt din bror med. Sanning håller längst.

Vet inte om du har läst detta men det bör du. Ett väldigt läsvärt blogginlägg av en liten 15-årig tjej:

http://tiildalarsson.blogg.se/2011/september/besviken.html#comment[



Hej Erik,
har med intresse följt debatten angående Hellesös bildfusk både på FS och på FB och kunnat konstatera att just dina inlägg varit sakliga, kunniga och utan övertoner. Du har tvärtom försökt dämpa andras ilska och varit ambitiös i att föra diskussionen framåt. Givetvis har detta inget med ålder att göra, vilket tydligt har visats här, då många inslag skrivna av medlemmar i övre medelåldern hållit häpnadsväckande låg nivå.

Ditt svar till Dorthe Hellesö vittnar också om din förmåga att föra ett resonligt samtal. En eloge för detta nödvändiga och imponerande arbete till dig och till många på FB.

Iakttagelse: många intressanta inlägg, dock få av kvinnliga medlemmar, förutom av Cecilia Bergman och Tilda Larsson, båda mycket tänkvärda och dessutom flera av Stina Arvidsson (Star2).

http://tilldalarsson.blogg.se/

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1720655&postcount=1208

/Maud
 
Senast ändrad:

.Z.

Aktiv medlem

Hej Erik,
har med intresse följt debatten angående Hellesös bildfusk både på FS och på FB och kunnat konstatera att just dina inlägg varit sakliga, kunniga och utan övertoner. Du har tvärtom försökt dämpa andras ilska och varit ambitiös i att föra diskussionen framåt.
/Maud


Kan inte annat än instämma i detta. Erik har verkligen varit en drivande kraft till att försöka hålla tonen god både här på fs samt på fb, en eloge ska han ha!
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Men MEST av allt skrattar folk åt Terje. Han har blivit ett skämt. Och det är förmodligen DET som svider mest..
Det är väl här skon klämmer mest. Såvitt jag vet är inte Terje generellt hatat och förföljd på något vis. I just (natur-)fotovärlden riskerar han väl dock att bli persona non grata och det är klart att det svider när man hållt på i 40 år.

Om han lägger ner fotandet och gör någonting annat så kommer det blåsa över snabbt för hans del, inga konstigheter. Väljer han att fortsätta jobba med foto så har an en lång väg och ett berg av motstånd framför sig.

Men det är ju ett val han själv gör.
 

ljuspunkten

Avslutat medlemskap
Du registrerar dig idag, och har skrivit två foruminlägg, vilka båda säger ungefär samma sak.

Vad har du själv för bakgrund inom foto?
Varför anser du Terje-skandalen vara helt irrelevant för andra fotografer?

"Du registrerar dig idag, och har skrivit två foruminlägg, vilka båda säger ungefär samma sak"
Man måste ju födas någon gång

Vad har du själv för bakgrund inom foto ?
Dito

Har inte sagt att jag anser någonting, jag säger att folk här tar åt sig personligen åt att terje ljuger fast dom inte har någonting med terje att göra.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
"Du registrerar dig idag, och har skrivit två foruminlägg, vilka båda säger ungefär samma sak"
Man måste ju födas någon gång

Vad har du själv för bakgrund inom foto ?
Dito

Har inte sagt att jag anser någonting, jag säger att folk här tar åt sig personligen åt att terje ljuger fast dom inte har någonting med terje att göra.
Tja, jämför det med sport då? Om Usain Bolt skulle dopa sig skulle alla i världen som springer 100 eller 200 meter bli förbannade. Oavsett om de själva bara håller på på hobbynivå.

Själv är jag en halvtaskig fotograf som tycker det skulle vara fantastiskt att få en bild publicerad eller liknande. Klart att man då blir lite grinig när nån som är på toppen sitter hemma och gör collage.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
"Du registrerar dig idag, och har skrivit två foruminlägg, vilka båda säger ungefär samma sak"
Man måste ju födas någon gång

Vad har du själv för bakgrund inom foto ?
Dito

Har inte sagt att jag anser någonting, jag säger att folk här tar åt sig personligen åt att terje ljuger fast dom inte har någonting med terje att göra.

Vem är du att avgöra huruvida någon tar åt sig eller inte? Det är väl verkligen inte något du kan diskutera?

Jag kan bara prata för mig, jag tycker det är för jävligt, att han dragit smuts över naturfoto och naturfotograferna. Sedan är det väl samma sak som med allt, Al-qaida, 11-september, Breivik. Jag har personligen INGENTING med det att göra, ingen som dött osv. Men jag kan ju fortfarande ha en åsikt om det eller?
 

Mesch

Aktiv medlem
ja slut i branschen är han oavsett vad han säger, men det vore onekligen intressant och höra vad han har att säga om saken själv.. Men skulle han bli påkommen med en minsta lögn i sitt uttalande kommer han att bli pulveriserad. Det är för många som genomskådat honom och har tillräckligt med skills för att genomskåda det.
ALLA med någon koppling till foto sitter nog och är nyfikna på vad Terje kommer att göra.

Ska han:
1 Försöka smita undan och fortsätta ljuga in i det sista så FB killarna får jobba övertid till framåt jul.
2: Komma med ett ärligt uttalande där han lägger korten på bordet och verkligen talar ut och berättar utan att FB hittar några hål i storyn. De kommer ju givetvis att syna allt han säger grundligt i sömmarna.
3: Bara hålla sig undan och gå till historien som fotografen som försvann medan han startar om som pizzabagare, fritidsledare, kallskänka eller vad det nu är Terje har som alternativ karriär.

Jag vet inte, men jag hoppas på alternativ två för hans egen skull. Då kanske han till och med kan, med tiden, återfå något av sin ställning som naturfotograf.
 

golodhir

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS