Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

arli

Aktiv medlem
Om Terje fortsätter att envisas med att försöka rädda sitt totalhavererade varumärke så finns det redan en kampsång skriven av Povel Ramel på sextiotalet med titeln "Nya Skrytvalsen". Den är mycket träffsäker vad avser idoldyrkan och att framhäva sin egen förträfflighet i alla lägen.

http://www.phpbb88.com/povelramel/viewtopic.php?t=450&sid=bc6de78635dff31600379019f0db68e9&mforum=povelramel

Terje Hellesö och Johan af Donner har ju "oturen" att ha unika namn som under mycket lång tid kommer att framkalla negativa associationer som en betingad reflex. Terjes förhalande av förklaringar gör bara inlärningseffekten av "Terje = Fusk, Hellesö = Fusk" ännu starkare.
 

dajli

Aktiv medlem
Så i detta fall uppstår två tänkbara scenarion.

1. Terje har lagt till ett lodjur och Malin ser inte hur illa utförd manipulationen är. Malin är förd bakom ljuset och blottar sin egen dumhet i sin blog.

2. Terje, eventuellt ihop med Malin, utför manipulationen och detta sker i samförstånd. Malin är med i "verksamheten" och försöker nu spela dum i efterhand för att komma undan beskyllningar.

Givet Terjes tidigare agerande i frågan känns alternativ 2 klart troligast för mig, som ett försök att "rädda det anseende som räddas kan ur lågorna".
Givet Terjes tidigare agerande att han har lurat alla, så känns väl scenario 1 troligare? Och om nu manipulationen i Malins bild var så dålig att hon borde sett det, varför såg ingen som följde hennes blog det? Nej jag tror inte hon var med på det, och det känns åtminstone konstigt att förutsätta det med de få bevis för det som finns. Sen är det märkligt att han kunnat göra detta utan hennes vetskap, men man vet ju inte hur deras rutiner kring foto såg ut. Terje kanske tog alla lodjursbilder när hon inte var hemma och väntade på honom...
 

yens

Aktiv medlem
Nu finns ytterligare ett nytt inlägg, där han berättar att han tagit bort 93 lodjursbilder, 2 grävlingar och en mårdhund.

Det känns uppenbart att han läser här, så: snälla snälla Terje, kan du inte bara tala om vilket år du började och hur många bilder det rör sig om, det är din chans att få någon form av upprättelse.
 

Mesch

Aktiv medlem
Läsvärt, tack för länken.


Det mest fascinerande med hela den här historien är hur många så hårt och aggressivt försvarat allt runt om TH. Som t.ex. innan han blev överbevisad och motvilligt tvingades erkänna (en del) sina manipulationer, så blev man anklagad för att vara en dyngspridare utan kunskap med behov utav glasögon. Detta för att man ifrågasatte en bild! Tror faktiskt aldrig att jag läst så aggressiva och elaka påhopp som från dem som försvarade TH in i det sista, detta på olika forum.

Man kunde ju tänka sig att fansen skulle hålla en lite lägre profil efter avslöjandet, men icke. Istället har försvarandet fortsatt på nästan samma nivå, mycket prat om att inte sparka på någon som ligger, skadeglädje, behov utav att förlåta etc.

Men det positiva med hela den här affären är att det känns som att debattklimatet på Fotosidan fått en rejäl vitamininjektion. Tidigare har många "gringubbar" sänkt stämningen på det mesta, till den grad att många med mig knappt brytt sig om att ens försöka diskutera något. Men nu känns det som om något bra är på gång.

+1 Mycket bra skrivet!

De som försvarar Terje har tycker jag varit värre än de som jagar sanningen. De personliga påhoppen varit fler och grövre från den sidan.
 

Vevo

Aktiv medlem
Givet Terjes tidigare agerande att han har lurat alla, så känns väl scenario 1 troligare? Och om nu manipulationen i Malins bild var så dålig att hon borde sett det, varför såg ingen som följde hennes blog det? Nej jag tror inte hon var med på det, och det känns åtminstone konstigt att förutsätta det med de få bevis för det som finns. Sen är det märkligt att han kunnat göra detta utan hennes vetskap, men man vet ju inte hur deras rutiner kring foto såg ut. Terje kanske tog alla lodjursbilder när hon inte var hemma och väntade på honom...
De kan också ha en gemensam NAS där alla deras bilder arkiveras vilket gör att han har åtkomst till hennes bilder från sin dator utan att hon märker det. En tanke bara.
 

yens

Aktiv medlem
+1 Mycket bra skrivet!

De som försvarar Terje har tycker jag varit värre än de som jagar sanningen. De personliga påhoppen varit fler och grövre från den sidan.
Det märkliga är väl att vi som anser oss jaga sanningen betraktas som varande mot Terje, det säger kanske lite mer om var på skalan han ligger... ;-)
 

abbot

Aktiv medlem
Min spekulation om tidplanen för sanningen är kanske så enkel att han först vill informera sina samarbetsparners, (lurade) kunder, släkt och vänner mm innan han skickar ut den totala sanningen i cyberrymden, så vi får nog ge oss lite till tåls. Sen kan man ju undra vilken sanning vi/ni söker? För den totala sanningen finns inte och kommer aldrig att finnas varken för oss eller för TH.

Jag skulle också vilja informera om att vi som pratat om lynchmobb och om att stoppa tråden mm troligt inte alls är några medlemmar i hans Fanklub eller stödjer TH:s handlingar, varken duperingar, lögner eller bildmanipulationer mm. Jag har en ganska klar syn vad TH (för mig) representerar för människotyp och sådana som han stöter man på lite då och då i verkliga livet, men det får man lära sig att leva med. Vad vi vill ha sagt att är att "sanningen" har kommit fram, TH har erkänt, han har sparkats/dragit sig ur vissa gruppering mm, så det kan väl räcka för denna gång och kanske det istället är dags att mer fokusera moral och etik (utan att använda personangrepp, slag under bältet mm), vilket jag nu börjar se i forumet och det från alla grupperning, vilket är bra för en den framtida diskussionen.


Och som en framtida påminnelse - lite axplock ur FS forumregler:

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.


Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Alla slags angrepp på person, tex etnisk tillhörighet, sexuell inriktning eller religion är naturligtvis inte tillåtet. Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.


Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.


IRONI bör undvikas
Tyvärr fungerar ironi ytterst dåligt i skrivet sammanhang. Därför bör ironi i största möjliga mån undvikas. Vill du vara ironisk kan det vara nödvändigt att markera med detta med någon form av smileys eller text (ironisk) för att klargöra.


Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.


Respektera andras åsikter
Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp.


Var beredd att ta kritik
Om du laddar upp en bild eller skriver ett inlägg, så måste du vara beredd på att få kritik. Kritik kan svida och du måste vara beredd på det. Men detta gäller bara så länge kritiken följer dessa regler.

//Torbjörn
 

Anders Östberg

Guest
Tycka synd om och försvara är inte samma sak, något som en del verkar helt oförmögna att greppa.
 

kako

Aktiv medlem
"Mediadrev utan dess like"

Jag förstår att det är svårt för honom själv att ha något perspektiv på det hela, men det enda media gjort är ju att skriva korta faktabaserade artiklar. Några av tidningarna har försökt nå honom för kommentar, det är väl bara hyfs. De har inte varit särskilt grävande runt personen, så som de skulle varit om det var exempelvis en politiker som blivit påkommen med fusk. De har inte haft samma ilskna ton som när vårdare på äldreboenden blir påkomna med att missköta sitt arbete. I just den här artikeln där Terje uttalar sig så verkar inte jönköpingsposten ha vridit och vändit på det, utan Terjeuttalanden är i ungefär samma stil som de vi redan hört. De har till och med låtit honom komma igenom med kommentaren "bara manipulerat några bilder" utan motfrågor. ;-)
Det är väl närapå ovanligt fint skött av media?


Jag kikar lite i hans blogg och ser att han lagt upp en diskuterad fågelbild i ett inlägg, och därmed för granskning. Bra! Det är den fågelbilden som på forumen ansetts som äkta, men som dök upp som exempel på förfalskning i utländska artiklar. Klokt av honom att nu få den rentvådd.
 

krukvaext

Aktiv medlem
http://malinhelleso.wordpress.com/

Känns ändå att hon skriver hyfsat uppriktigt om detta. Jag vill i alla fall tro det, men vem vet..?
Terjes ihåliga ursäkter och förhalande attityd känns däremot fortfarande väldigt trist.
Jag vill tro Malin, jag vill verkligen det. Hon känns oerhört blåögd, och vem vet, hon kanske faktiskt är det.

Men hon har dessvärre uttalat sig rätt illa i diverse kommentarer då hon har försvarat TH, bland annat i kommentarsfältet när Gunnar G skrev sitt originalinlägg - något som man till viss mån kan förstå, antar jag, men när ska ursäkten komma?

Hennes inlägg känns väldigt tyck-synd-om-mig, och till viss mån lyckas hon för jag börjar känna viss empati med henne, oavsett om allt hon skriver nu är en lögn.


Men det jag saknar mest av allt är en ursäkt till Gunnar Glöersen. En ursäkt och en rejäl förklaring från TH. Inga inlägg som slingrar sig, inga kommentarer om att han ska berätta hela historien på ett bra sätt.

Det finns bara ett bra sätt, och det är att öppna upp sig - finns ingen anledning att sitta och skriva ett tal på x antal sidor. Säg bara istället som det är, Terje.

Om han hade gjort det, samt skippat "erbjudandet", som i mina ögon känns lite tvetydligt, hade han vunnit min respekt. Nu känns det istället som att det blir allt mer omöjligt för honom att få tillbaka en uns respekt. Men vi får se, antar jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men man väljer ju vilka ögon man läser med, antingen säger man "folk önskar livet ur mig" eller så säger man "folk har varit oroliga för mig". Är glaset halvtomt eller halvfullt?

För mig finns inte några manipuleringsproblem så länge man är ärlig. Är man naturfotograf så är gränserna rätt tydliga för mig, att ta bort är ok om man är tydlig med det, att lägga till är aldrig ok, men det är min definition...
Nää jag har heller inga problem med det om man är ärlig men har vi inte just konstaterat att folk inte nödvändigtvis är det och att default är att vi alltid utgår från att de är det istället för att ha en beredskap för att de faktiskt inte är det? Det är alldelses för lätt att manipulera bilder idag och många tycker just som du säger att det är väl ingen "big deal".

Mitt glas är varken halvfullt eller haltomt om vi nu ska använda den Percy Barnevik-gamla klyschan utan mitt är heltomt och det var det redan innan Terje släppte loss i full frihet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
+1 Mycket klokt!

Däremot är jag övertygad om att TH kan tala om exakt vilken bild som var den första han publicerade som var manipulerad, det lär man inte glömma i första taget...
Det tror inte jag att han kan. Jag tror att manipulering lever efter en skala. Men däremot tror jag att han kan det med sina fotomontage. Manipulering är inte liktydigt med montage i princip oavsett vilken definition man bekänner sig till.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Det tror inte jag att han kan. Jag tror att manipulering lever efter en skala. Men däremot tror jag att han kan det med sina fotomontage. Manipulering är inte liktydigt med montage i princip oavsett vilken definition man bekänner sig till.
Att han har manipulerat bilder och sedan ljugit om det, det är en sak förvisso. Det kanske inte är så lätt att hålla koll på det om man har gjort det mer eller mindre on a daily basis.

Men att ha monterat in djur i bilder, den definitionen är som sagt något annorlunda, och jag tror nog att han torde veta om första tillfället han monterade in ett djur i en bild.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Nu börjar det kännas som att det går framåt. Terje har börjat ett arbete med att ta fram vilka bilder han manipulerat. Malin har lämnat ett, som jag ser det, mycket trovärdigt och bra inlägg på sin blogg.

Skall bli intressant att följa utvecklingen nu när det äntligen börjar komma lite konkret information.
 

Telemachos

Aktiv medlem
1. Terje har lagt till ett lodjur och Malin ser inte hur illa utförd manipulationen är. Malin är förd bakom ljuset och blottar sin egen dumhet i sin blog.

2. Terje, eventuellt ihop med Malin, utför manipulationen och detta sker i samförstånd. Malin är med i "verksamheten" och försöker nu spela dum i efterhand för att komma undan beskyllningar.

Givet Terjes tidigare agerande i frågan känns alternativ 2 klart troligast för mig, som ett försök att "rädda det anseende som räddas kan ur lågorna". Jag är själv förvånad över att debatten kommit att bli så helt inriktad på just Terje och att det är förvånansvärt lite om Malin.
Iochmed att Terje lurat alla andra, tydligen under lång tid, så känns inte 1 orimligt. Hon har dessutom en helt annan ton i sitt inlägg och mellan raderna läser jag sånt som är OT och personliga saker som jag inte ska spekulera i offentligt.

För ett tag sen gick jag igenom vad hon egentligen skrivit och jag är beredd att anse att det finns "rimligt tvivel" om att hon är skyldig. Det är VÄLDIGT lätt att påverka vittnen. Om hon ser nåt som rör sig (en nötskrika eller en räv eller vadsomhelst) och Terje ropar "lo", så är det rimligt att hon i sin blogg skriver att hon sett lo. Hon såg den ju inte EGENTLIGEN men Terje sa ju...

Hon har erkänt att hon intygat osant, vad gäller Terje. Gott så, inte bra alls men förståeligt. Det finns en orsak varför man sätter låg tilltro till anhöriga som vittnen.

Men det viktigaste är att hon är en helt annan typ av fotograf. När Terje skriver att han inte haft vinning eller skadat någon med sitt klippa-klistra är det inte sant. Malins två lobilder däremot är ju inte på nåt vis centrala för henne i sin fotogärning - hennes rykte står inte och faller med hennes förmåga att hitta vilda djur. Det är en HELT annan sak. Som jag skrev tidigare, om hon VELAT fuska varför bara två bilder? Ska man inte ta i mer om man fuskar?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
http://malinhelleso.wordpress.com/

Känns ändå att hon skriver hyfsat uppriktigt om detta. Jag vill i alla fall tro det, men vem vet..?
Terjes ihåliga ursäkter och förhalande attityd känns däremot fortfarande väldigt trist.
Jag köper ju inte att hon på fullt allvar skulle tro att när hon plåtar så råkade det ibland komma med ett Lodjur på hennes bilder utan hon sett det eller plåtade lodjur. Speciellt inte när hon är gift med en känd natur och lodjurs fotograf :) och måste veta hut ovanliga de är.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS