Annons

Sony a99II - Fakta och erfarenhets-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Bilderna togs med 70-300 4,5-.5,6 G SSM
Slutare 1/1600, F 8, 120 MM.
AF C -läget, med expand flexibel spot.
Började skjuta hästarna ca. 100 m avstånd, och följde med 8 bilder/sek. ända till de passerat.

Många skarpa bilder blev det

// Bertil
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag har bara haft min A99 ll i ett par veckor, men tänkte dela med mig av mina upptäckter så här långt.

Det började med att jag läst om att hybridfokus skulle fungera även tillsammans med Tamron 24-70/2,8. Ett begagnat objektiv inhandlades straxt efter kameraköpet.
När jag fotograferade barnbarnen försökte jag också utforska autofokussystemet och lära mig hur det passar mig att använda det. Hybridfokus aktiverades av objektivet och verkade fungera bra.

När bilderna från helgen skärskådades fann jag dock en alltför stor andel oskarpa bilder för att jag skulle känna mig nöjd. De var tagna inomhus i skum belysning, men ändå!

Det var bara att börja testa. Efter ett tag upptäckte jag att jag inte fick några skarpa bilder med fokuspunkterna till höger om mittpunkten medan punkterna till vänster gav bra resultat. Provade med och utan följande fokus och med alla upptänkliga inställningar av fokusområde och med autofokuspunkterna på huvdsensorn påslagna och avslagna. Samma resultat varje gång.

Fel på kameran trodde jag och började jämföra med andra objektiv. Sony 85/2,8, Minolta 35/2,0 och Sigma 70-200/2,8 gav inte samma resultat. Hybridfokus fungerade ju bara med Sonys 85:a men alla tre objektiven gav rätt fokus både till höger och vänster om mittpunkten. Phuu!
Objektivet gick i retur.

I slutet av förra vecka "jobbade" jag som fotograf vid en konferans som anordnas av en förening jag är medlem i. Jag ser det inte som ett jobb utan mer som ett nöje och mitt bidrag till föreningens verksamhet. En del i konferensen bestod av workshops med färg och naturmaterial i rum endast belysta med projektorer och grått höstljus genom fönstrens persienner. Autofokusen fungerad fantastiskt bra i förhållanden där jag fått slita för att över huvud taget sätt fokus vid tidigar tillfällen. Det gav mycket större möjlighet att ägna tid åt komposition och timing = jag är mer nöjd med bildern.
Till det bidrog naturligtvis också ISO-prestandan vid 6400 och antiflickertagningen.

Jag prövade vid några tillfällen att byta till min A7:a, men den klarade inte att fokusera med autokus över huvud taget i de ljusförhållanden som rådde.

Antiflicker är ett litet kapitel för sig. Jag hade läst om det och sett det i menyn, men inte tänkt på att det var något som var särskilt viktigt för mig. När jag började fotografera i några av lokalerna vi var i blev det stor skillnad i bildernas exponering och färgtemperatur. Jag letade i menyn och slog på antiflickertagning, och se, det gjorde susen. Efter det blev både exponering och färgtemperatur jämn mellan bilderna.
 

equa

Aktiv medlem
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tamrons 24-70 har ju genomgående fått bra recensioner. Bad copy då tydligen. Felcentrerat? Fick du ett nytt exemplar? Jag har inte behövt eller rättare varit för lat för att göra någon mikro-AF-justering. Tycker skärpan ändå sitter på mina Minoltaobjektiv. Har du behövt göra detta?
 

Barkismats

Aktiv medlem
Ja, Tamronobjektivet var förmodligen bara ett dåligt exemplar, i alla fall fungerade det dåligt tillsammans med min kamera. Och nej, jag försöker inte med ett nytt. Jag provar i stället med ett begagnat Sony Zeiss 24-70 med förhoppningen att det ska fungera riktigt bra med hybridfokus. Det återstår att se eftersom förmodligen dröjer några dagar innan det kommer.

Ett objektv har jag microjusterat och det är Sigma 70-200/2,8. Efter justering sitter skärpan fint med det också. Hur det klarar snabba förlopp med följande fokus har jag inte haft möjlighet att testa än.
En finess med microjusteringen som jag inte haft på något annat hus är att man justerar i båda ändarna av zoomomfånget, alltså en justering för W och en för T.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Värderar dina erfarenheter av Sony A99 II, Barkismats! Har själv A77 II som jag är synnerligen nöjd med för mitt fotande. Har provat A99 II lite och vet att den är ännu bättre :)

---
Ett objektv har jag microjusterat och det är Sigma 70-200/2,8. Efter justering sitter skärpan fint med det också. Hur det klarar snabba förlopp med följande fokus har jag inte haft möjlighet att testa än.
---
Det objektivet har jag testat för ett par år sedan (Sigmas näst senaste version, som då var ca 6 år gammalt). Jämförde dess AF med ett 25 år gammalt skruvdrivet Minolta 135/2,8 på Sony A77 II. "Alla" visste ju att piezoelektriska ringmotorer var snabbare än skruvdrivna objektiv med AF-motorn i kamerahuset. Till vår överraskning visade det sig att denna gamla "sanning" inte alls stämde med detta Sigma-objektiv. Vi testade bilar som kom körande mot oss med uppskattningsvis omkring 50 km/h hastighet.

Sigmaobjektivet (inställt på 135 mm) tappade följningen när bilarna kom närmare än ca 5 m avstånd. Däremot satte den gamla Minoltagluggen skärpan även när en bil vid ett tillfälle kom så nära mig att jag fick kasta mig undan för att inte bli överkörd...

Min tolkning av detta är att Sigmas ringmotor i detta 70-200/2,8 antingen inte har tillräcklig effekt och/eller att dess AF-elektronik inte kunde hänga med i A77 II:ans snabba AF-kommandogivning utan helt enkelt storknade. A77 II har som bekant markant mycket snabbare AF än A77, och inget av dessa hus existerade i och för sig när Sigmaobjektivet lanserades. Fast det gjorde de förstås ännu mindre när Minolta-gluggen lanserades - LÅNGT innan några digitala systemkameror hade dykt upp överhuvudtaget...

Sigmas senaste version av 70-200/2,8 kan självfallet ha uppdaterats med kraftfullare AF-motor och bättre AF-elektronik, så att det följer bättre.

Kanske också bör tillägga att den gamla Minolta-135:an inte hade såhär snabb AF när jag använde det med mina äldre kameror, vars AF-motorer helt klart inte kunde kräma ut lika mycket effekt som A77 II:ans AF-motor kan idag.
.
 

equa

Aktiv medlem
Har ett gammalt Minolta 400 4,5 och A99II:an sätter skärpan snabbt och precist trots att ingen hybridfokus erhålls. Kul att kunna använda så pass gamla objektiv som fortfarande är högpresterande både optiskt och funktionellt. Bara lite synd att Sony inte implementerade hybridfokus till dessa och till tredjepartsobjektiv.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har nyligen i vanlig ordning tackat ja till att uppgradera mjukvaran i min android-telefon. Naturligtvis så slutade playMemories att fungera efter det då det tydligen inte stöder android 8. Jag vill verkligen inte bli av med möjligheten till fjärrstyrning via mobilen! Är det någon som vet nån bra lösning på mitt problem??
 

Chimp

Medlem
Annonstips!

Vet inte om jag strider mot någon forumregel här men jag vill bara tipsa om min annons där jag säljer min Sony Vario-Sonnar T* 16-35mm f/2.8 ZA SSM II (SAL1635Z2). Ett år gammal, i toppskick och fantastisk tillsammans med min A99ii men tyvärr är inte vidvinkel min grej. Jag kan även tänka mig att byta mot ett Vario-Sonnar T* 24-70 mm f2,8 ZA SSM II (SAL2470Z2) i motsvarande skick.

Kolla in annonsen här: https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=284815
 

afe

Aktiv medlem
Jag har nyligen i vanlig ordning tackat ja till att uppgradera mjukvaran i min android-telefon. Naturligtvis så slutade playMemories att fungera efter det då det tydligen inte stöder android 8. Jag vill verkligen inte bli av med möjligheten till fjärrstyrning via mobilen! Är det någon som vet nån bra lösning på mitt problem??
Det är nog bara att vänta tills Sony släpper en ny version.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Hoppas det. Skulle inte Sony sluta supporta PlayMemories, eller var det så att sonys kommande kameror inte skulle supporta programmet? Har för mig det var nåt snack om nåt i den stilen.
 

afe

Aktiv medlem
De nya kamerorna har inte längre appar, men appen för telefon lär bli kvar för just fjärrstyrning och dylikt.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag har nyligen i vanlig ordning tackat ja till att uppgradera mjukvaran i min android-telefon. Naturligtvis så slutade playMemories att fungera efter det då det tydligen inte stöder android 8. Jag vill verkligen inte bli av med möjligheten till fjärrstyrning via mobilen! Är det någon som vet nån bra lösning på mitt problem??
Tråkigt!
Jag har inget förslag till lösning, men tack för varningen.
 

martinot

Aktiv medlem
Tråkigt!
Jag har inget förslag till lösning, men tack för varningen.
Bra varning att vänta med uppdatering, men som AFE är inne på så kommer Sony garanterat med en uppdatering för nyare Android.

Även om appar i kamerahusen försvunnit på nyare modeller (förmodligen bristande efterfrågan, skulle jag misstänka), så vill nog många ändå fortfarande både kunna fjärrstyra, och även att kunna föra över bilder trådlöst.

Så är nog högst troligen bara en fråga om att ha lite is i magen (inget jag skulle oroa mig för).
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Sony A99 II. Ett år i min ägo.

Mitt första år med A99 II
Sony A99 II lanserades i september 2016 såsom Sonys nya flaggskepp. . Köpte A99 II i början av december 2016. Själv har jag sedan tidigare varit innehavare av A77 samt senare även A77 II
En ganska ansenlig investering i något som man hoppas skall bli toppen i ens fotoinvestering. Har den uppfyllt förväntningarna?? Tveklöst JA.
En kamera som är bra på allt. Passar mig, då jag är en glad amatör som inte jobbar i ett speciellt fack, utan har den med mig på dagliga aktiviteter. Fågelfoto, segeltävlingar, promenader, barnbarn, och föreningsaktiviteter mm.mm.
Mina största förväntningar hade jag på fågelfoto. Har haft svårt att motivera inköp av Sonys teleobjektiv med prislapp en bit över 20 K kr. Hittade ett begagnat 70-300 G till rätt pris. Visade sig vara en riktig fullträff, då jag hade med den på Galopptävlingarna på Gärdet – Nationaldagen. Jag är helt förstummad över hur snabbt den högg på tätryttaren, och därefter lika snabbt böt till bakomvarande ryttare. Hästarna galopperar med 60 km/tim, så här var det verkligen korta actiontider. Här jobbade kamerans hybridfokus perfekt.
Till mina bästa fågelupplevelser var fiskgjusarna på ön i sjön där jag vistas på sommaren. Här kör jag med ett Tamron 150-600. Detta objektiv jobbar endast med den fristående autofokussensorn. Jag upplever det som att A99:an är säkrare än A77 II. (Kan möjligtvis bero på att jag inte blir sämre fotograf över tid). Här jobbar jag med M1 eller M2 beroende på om fåglarna rör sig över horisonten eller är nere bland träden. Hur som helst. Snabb kamera ger vääldigt många keepers. Hur som helst. Jag kan verkligen rekommendera Tamrons långskjutare till denna kamera.
Sonys (Zeiss) 24-70 är ju ett fantastiskt objektiv till denna kamera. Bara en nackdel. Så dj…a tungt. Men skall man ta bilder där det inte finns utrymme för misstag – ex. bröllop, så är det ett givet val.
Likaså så är jag alltjämt helt förvånad över kamerans dynamiska omfång. Jag har fumlat till det några gånger och fått bilder totalt underexponerade. Lite fix och trix i LR. – Inga problem.
Nu senast på en adventsfest, där jag trodde att bilden var förlorad. Efter justering upplevdes den nästan som överexponerad.
Frågan om man skall återvända till A77 II vid fågelövningar? Då man kan utnyttja cropfaktorn?
Jag känner inte så, då jag har den fantastiska upplösningen med A99 II, samt stabiliseringen i kameran ger överlag alltid skarpa bilder.
Tyckte att det var dags att avrapportera mitt första år med A99 II.
Den får hänga med länge till. En säker kompis på mina dagliga fotopromenader.


//Bertil
 

Bengf

Aktiv medlem
Trevligt med rapporter, du har inte haft den första A99, nya A99 II lär vara 8% mindre om jag mins rätt från lanseringen, jag undrade lite över hur det påverkar själva greppet.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
A99 första upplagan

Trevligt med rapporter, du har inte haft den första A99, nya A99 II lär vara 8% mindre om jag mins rätt från lanseringen, jag undrade lite över hur det påverkar själva greppet.
Jo men visst. Jag köpte en begagnad på Tradera, som jag ägde i 3/4 år. Den hade många fördelar, men när nya A99 II dök upp sålde jag mod 1 och satsade på A99 II.
Mod 1 var tyngre och bulkigare. Autofokusen i mod 1 gick inte att skryta med. Fågelfoto - hopplös !!!
A99 II är i stort sett samma hus som A77 II. Går knappt att skilja dem åt.
Personligen så tycker jag det är en perfekt kamera för mina fullvuxna nävar.
Har kikat på A7 RII, men ratat den då den inte ligger rätt i min händer. Har dessutom för många objektiv med A-fattning, så här sitter jag fast för lång tid.
Dessutom älskar jag såväl A77 II som A99II, att de har så många färdiga knappar för kamerans inställningar. 4 st. Exponering, WB, EV och ISO. Egna inställningar till 3 st. Här nyttjar jag bara en för ögonfokus. Resten blir bara för mycket...Närminnet avtar ju för folk i min ålder.
Tyckte väl att A99 II blev i dyraste laget, men har inte ångrat en dag sedan jag börjat jobba med denna arbetshäst. Konstaterar även att den är otroligt bra för blixtfoto.
A99 II - I love you.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det blev någon märklig miss med första A99 och reaktionen från avtryck till blixten avfyrade. bra att dom fick ordning på det.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag köpte också A99II när den kom ut. Nätet bjöd på massor med förstahandstittar och en hel del uppräknanden av dess specar. Ganska tråkig läsning i längden och jag ville hitta nåt annat från någon som visste mer i detalj om nåt dolt tillkortakommande eller nån skojig feature. Tomt som i graven... Så här ett år senare är jag ganska övertygad om att det naturligtvis beror på all uppmärksamhet runt A7-serien, men även för att det inte finns några konstigheter runt A99II. Den beter sig helt som man vill och förväntar sig av en kamera i den klassen. Den enda saken jag skulle vilja ändra på är att knappen för ögonfokus samtidigt även kunde ställa om till kontinuerlig fokus samtidigt. Annars levererar den toppresultat och är härlig att ratta.
 
ANNONS