Annons
Gammal 2019-03-20, 21:15
apersson850

Skruva med ett kreditkort, kanske? För med swish går knappast...

Som kuriosa kan nämnas att den vanligaste stativgängan idag definieras som 1/4"-20 UNC, men ursprungligen är den faktiskt en Whitworth-gänga.
Gammal 2019-03-21, 05:55
fotobollfoto

pdahlen skrev: Menar du att skruven du letar efter ska hålla snabbplattan? Då gör det väl inte något att du inte så enkelt kan lossa skruven, plattan ska väl sitta fast på huset.
Jag har bara snabbplatta monterad när jag ska använda stativ. Alla andra gånger är den bara vass, kantig, och ivägen.
Gammal 2019-03-21, 05:57
fotobollfoto

apersson850 skrev: Skruva med ett kreditkort, kanske? För med swish går knappast...
[...]
:-)

Min Manfrotto-skruv har ingen fällbar ögla. Den har spår för mynt. Jag brukar använda en av nycklarna på min nyckelknippa som passar perfekt.
Gammal 2019-03-21, 06:54
pdahlen

fotobollfoto skrev: Jag har bara snabbplatta monterad när jag ska använda stativ. Alla andra gånger är den bara vass, kantig, och ivägen.
Ok, jag har mina ARCA plattor monterade hela tiden och i objektivets längdsled, då jag ibland använder fästet som ett förenklat makrosläde. Den kanske t.o.m kan utgöra ett skydd för displayen, för jag monterar den så den sticker ut en mm längre ut baktil än displayen
Gammal 2019-03-21, 14:30
Jkmfoto

Nu var det en del svar - uppskattat!

Enligt Cyberphoto som varit i kontakt med sin återförsäljare så går det ej att få tag på varken snabbplattan eller skruven, vilket innebär att jag måste trolla ihop något hack som ovannämnt.

Problemet med att ta en "vanlig skruv" är väl att den dels går in rätt långt i huset, vilket skadar det (precis som någon nämnde ovan) samt att det är svårt att finna exakt rätt längd på den. Sen är det väl inte överdrivet många gånger som man faktiskt använder stativet, men när man väl ska göra så är det ju himla smidigt att bara kunna skruva på kameran och köra.

Kan det räcka att besöka typ Jula? Biltema? Eller hur hard core arbete krävs för att hitta rätt typ av skruv?
Gammal 2019-03-21, 14:53
Astroscapist

Du behöver en sån här lång sak: https://m.banggood.com/sv/14-Inch-Lo...-p-986255.html

/Stefan
Gammal 2019-03-21, 14:54
Jkmfoto

Astroscapist skrev: Du behöver en sån här lång sak: https://m.banggood.com/sv/14-Inch-Lo...-p-986255.html

/Stefan
Den såg trevlig ut! Men hur vet jag att längden är bra? Såg hiskeligt lång ut..

Äh, jag beställer och testar. Tack för hjälpen!

Senast redigerad av Jkmfoto den 2019-03-21 klockan 15:16.
Gammal 2019-03-21, 18:35
Polar300

För lång skruv - är ALDRIG ett problem. De kan enkelt kortas...
För kort skruv - innebär klara problem. De kan sällan sträckas ut...

Det är bara att mäta djupet på fästhålet i kameran med ett skjutmått.
da bort ungefär 1-2mm - och kapa skruven till önskad och mätt längd.
Kantbryt sedan med en finhuggen plattfil - så slipper du blodförluster...
Gammal 2019-03-21, 19:42
Ventures

Jkmfoto skrev:
Kan det räcka att besöka typ Jula? Biltema? Eller hur hard core arbete krävs för att hitta rätt typ av skruv?
Det finns inte tum-gängor (1/4") i vanliga konsumentbutiker. Jag letade efter den grövre varianten (3/8") av stativgänga utan resultat. Hittade till slut en bult i en skrotlåda i föräldrahemmet. Men jag hade då redan beställt en Manfrotto-adapter från Hegethorns med skruv och allt. Flera veckors leveranstid.

Det finns förstås t.ex Sifvert Skruv AB i Hägersten och andra grossister som har "allt" på nätet.
Gammal 2019-03-21, 19:50
fotobollfoto

Biltema har. Men kanske inte styckevis.
Många äldre bilar (Volvo) körde med tum-gängor.
Gammal 2019-03-25, 12:35
Jkmfoto

I den långa väntan på att skruven ska anlända från andra sidan jordklotet. Kan man beställa en sån här? Tumskruv UNC 1/4? Om ja, vilken dimension och mått? Finns en uppsjö av alternativ.

http://centry.se/produkt/tumskruv-unc-14/
Gammal 2019-03-25, 15:26
fotobollfoto

Jkmfoto skrev: I den långa väntan på att skruven ska anlända från andra sidan jordklotet. Kan man beställa en sån här? Tumskruv UNC 1/4? Om ja, vilken dimension och mått? Finns en uppsjö av alternativ.

http://centry.se/produkt/tumskruv-unc-14/
Fantastiskt att de kallar det för tumskruv. Det är ju en maskinskruv på bilden.

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tumskruv
Gammal 2019-03-25, 15:36
pdahlen

fotobollfoto skrev: Fantastiskt att de kallar det för tumskruv. Det är ju en maskinskruv på bilden.

En tumskruv är ett tortyrredskap bestående av två 2-3 dm långa metallplattor vilka i båda ändarna är förenade med skruvtvingar. Plattorna var försedda med små upphöjningar mellan vilka offrets fingrar eller tår placerades. Tumskruvar användes i Europa under medeltiden, och finns omnämnda i Sverige från 1462. Den sades vara en billig och effektiv metod för att framkalla erkännanden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tumskruv
Nu är ju en UNC en skruv baserad på inchstandard och inch = tum så jag tycker det låter OK

Till TS, ta och mät hur djup hålet i kameran är och hur tjock plattan är och köp en skruv i den längden. Du borde ju kunna hitta detta i en bättre järnhandel kan tag tycka
Gammal 2019-04-01, 12:00
Jkmfoto

Nu kräks jag snart. Fick hem skruven idag, den nya längre. Perfekt längd, men den sitter inte stabilt i själva snabbplattan istället. Och eftersom det original (som jag förstått det) är en skruv som sitter fast där, så antar jag att det kvittar hur jag gör?

Bifogar en bild på hur plattan ser ut underifrån. Det blir lite som att skruven inte kilas fast utan går att vicka på pga hålrummet bredvid.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	B0641835-95EC-4504-9928-7B17E4B87093.jpg
Visningar:	9
Storlek:	111.9 KB
ID:	147777  

Gammal 2019-04-01, 15:10
Mashavet

Det är inte så att skruven är något för lång och bottnar i hålet? Då kan den inte dra fast kameran och det kommer att glappa. Testa att lägga emellan en eller några brickor, alternativt att lägga något mellan kameran och stativhuvudet. Försvinner glappet då kan du nog kapa skruven några mm.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.