Annons

skarp modell mot rörlig bakgrund i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

pjurka

Medlem
Tjena.
Jag hade en idé som inte blev så bra i praktiken och hoppas att ni kan hjälpa mig förstå vad jag gjort för fel.

Tanken var - som ni säkert förstår - att tjejen skulle vara skarp och trafiken som streck.
Trafiken blev ganska streckig, men tjejen allt annat än skarp.

Jag har plåtat med Nikon d70+SB-600 på andra ridån. Blixten stod i läge i-TTL.
Slutare 25s, bländare 4,5.

Efter att ha rotat i instruktionsböckerna till blixt och kamera har jag några frågor.

När man kör blixten i i-TTL-läge så fyrar den av en blixt på första ridån och en på andra.
Är det det som är problemet med min bild?
Att blixten fryser tjejen först en gång och sedan en gång till (och hon hinner röra sig emellan)?

Måste man köra blixten i manuellt läge för att uppnå önskad effekt, eller finns det någon annan inställning som funkar (typ att köra på främre ridån med riktigt lång slutartid så att blixten bara slår en gång)?

Jag har tänkt prova igen, men det vore najs att ha något att utgå från, så alla tips är varmt välkomna.

Ha det
/p
 

Bilagor

mange78

Aktiv medlem
pjurka skrev:
Tjena.
Jag hade en idé som inte blev så bra i praktiken och hoppas att ni kan hjälpa mig förstå vad jag gjort för fel.

Tanken var - som ni säkert förstår - att tjejen skulle vara skarp och trafiken som streck.
Trafiken blev ganska streckig, men tjejen allt annat än skarp.

Jag har plåtat med Nikon d70+SB-600 på andra ridån. Blixten stod i läge i-TTL.
Slutare 25s, bländare 4,5.

Efter att ha rotat i instruktionsböckerna till blixt och kamera har jag några frågor.

När man kör blixten i i-TTL-läge så fyrar den av en blixt på första ridån och en på andra.
Är det det som är problemet med min bild?
Att blixten fryser tjejen först en gång och sedan en gång till (och hon hinner röra sig emellan)?

Måste man köra blixten i manuellt läge för att uppnå önskad effekt, eller finns det någon annan inställning som funkar (typ att köra på främre ridån med riktigt lång slutartid så att blixten bara slår en gång)?

Jag har tänkt prova igen, men det vore najs att ha något att utgå från, så alla tips är varmt välkomna.

Ha det
/p
Den första blixten är väl bara den förblixt för TTL-mätningen som skickas ut innan slutaren öppnas? Eller, så har jag hajat fel?
 

Walle

Aktiv medlem
Precis som Magnus säger så belyser blixten bara objektet en gång under själva exponeringen. Den första blixten du ser är förblixten, som skickas ut för blixtljusmätningen. Den blixten fyras av innan slutaren öppnar.

Problemet i din bild är att slutartiden har varit så lång så att omgivningsljuset har "suddat ut" henne. Prova med en kortare slutartid, kanske tre-fyra sekunder räcker för att få den effekt du vill ha i bakgrunden?
 

stef-n

Aktiv medlem
Jo, det är nog lite hårt att begära att någon skall stå helt still i 25 sekunder. :) Jag tror också på en ganska mycket kortare slutartid, alltså.
 

pjurka

Medlem
Sweet, vilka snabba svar.
Jag har fått för mig att personen kan röra sig hur mycket som helst, och att blixten fryser när den avfyras så att objektet blir skarpt.
Men det stämmer alltså inte?
 

RolandM

Aktiv medlem
En lösning på problemet att få rörelse i bakgrunden och stillastående motiv.

Lång slutartid på kameran, så att bakgrunden blir rätt exponerad. Säg 20 s eller längre t ex för en bild av en trafikerad gata. Enkla lösningen är att tillsätta blixtlöjus för att lysa upp huvudmotivet på första ridån. När blixten har slagit kan mmodell gå ur bild. Se gärna till att området bakom modellen saknar starka ljuskällor. Bilden kommer nu att få en perfekt upplyst och skaprp modell med ett vackert tecknade billyktor som kör vid sidan om.

Den något svårare lösningen är att använda andra ridån och kliva in i bilden strax innan blixten går.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
pjurka skrev:
Sweet, vilka snabba svar.
Jag har fått för mig att personen kan röra sig hur mycket som helst, och att blixten fryser när den avfyras så att objektet blir skarpt.
Men det stämmer alltså inte?
Nej. Du måste tänka på hur befintligt ljus och blixtljus blandas. Ditt resonemang fungerar ju om inget befintligt ljus finns, men i din exempelbild belyses personen av en hel del belfintligt ljus.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
RolandM skrev:
När blixten har slagit kan mmodell gå ur bild. Se gärna till att området bakom modellen saknar starka ljuskällor.
Nja, om det finns ljuskällor över huvud taget bakom modellen, så kommer dessa att synas "genom" modellens ansikte. I exempelbilden vore det helt förödande.

(Men är det mörker bakom modellen funkar det ju bra.)
 

Walle

Aktiv medlem
Om man bara har modellen och rörliga ljuskällor (billyktor) att tänka på skulle jag ha gjort så här:

Först skulle jag ta reda på vilken bländare som är lämlig för att exponera billyktorna lagom mycket. Sen skulle jag testa mig fram till vilken slutartid som är den kortast möjliga för att få snygga "spårljus". Sen skulle jag ta bilden.

I.o.m. att ljuskällorna rör sig så bestämmer endast bländaren exponeringen av billyktorna (vid längre slutartider, naturligtvis), slutartiden bestämmer hur långa "spåren" ska bli, och blixten exponerar modellen. Jag skulle givetvis använda mig av blixt på första ridå.
 

Mr. G

Aktiv medlem
Autofokus?

Till alla svar du fått tänkte jag att du kanske kört på autofoku och att den blivit lurad av bakgrunden.
 
ANNONS