Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Häftiga fotoställen i södra Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Medlem
Som frågan lyder. Söker lite schyssta fotoställen i södra Stockholm. Alla förslag är välkomna. Naturlandskap är en favorit.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gröndal - Lövholmen och färgfabriken - en av få industrimiljöer som finns kvar idag

Kanske ett besök i Gröndal under våren?

En av Stadsmuseets mest kända fotografer, Göran H Fredriksson, som jobbade i princip på museet hela sitt yrkesverksamma liv dokumenterade en del av det ruffiga området runt gamla Kolsyrefabriken och Beckers enorma gamla färgfabrik vid Liljeholmskajen år 2009, alltså för 10 år sedan. Området ligger i kajens västra del alldeles ner mot "Skitviken" och Gröndals båtklubb och mycket är sig likt sedan 2009, för inte mycket har hänt med färgfabriken sedan dess. Färgfabriken ser ännu värre ut nu och de flesta fönstren är krossade för länge sedan. Möjligen har de väl rivit en del av området vid Kolsyrefabriken för cisternerna var redan då i dåligt skick. Det fanns mycket graffitti där också och det var ju mycket det man dolkumenterade . Jag var faktiskt i Gröndal idag fast i ett helt annat ärende.


https://www.google.se/search?q=kolsyrefabriken+graffiti&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwijkpfloaPhAhWNl4sKHbp3ByIQsAR6BAgJEAE&biw=1920&bih=876


Gröndal har alltid varit lite speciellt och är det fortfarande även om det "snobbats upp en del" nu och den värsta mänskliga misären flyttats någon annanstans idag. Länge fanns ett ställe precis i svängen på Gröndalsvägen som hette "Albert och Herbert" och det var liksom inte långt ifrån originalen i TV-programmet med Sten-Åke Cederhök i Göteborg. En riktig elektrisk skrotverkstad. Nu har det blivit snäppet värre med en firma som tydligen heter "Jalal" (enligt en stilenligt upptejpad liten papplapp på skyltfönstret) och de köper, säljer och lagar allt elektriskt!

Jag hittade inget ens i närheten av det kaoset jag såg hos "Jalal" ensi Marrakesh souk, som jag var i för en vecka sedan, utan det närmaste jag kommer i minnet var ett ställe med motsvarande affärsidé i Lahore i Pakistan. Kaoset (som jag uppfattar det, som inte lyckats förstå systemet i butiken) kan svårligen beskrivas. Det måste ses.

Jag kollade inte idag men om "butiken" bredvid fortfarande finns som åtminstone tidigare ställde ut saker som barn och unga med funtionshinder gjort, brukade vara helt fantastisk i sin skyltning - inte mist på vårarna. När jag bodde i Gröndal för 15 år sedan var det skyltfönstret ofta en stor källa till glädje och muntrationer.
 
ANNONS