Annons

Hur hade ni agerat?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Som Jan nyss skrev måste man hålla isär olika juridiska personer. Allt som publiceras på Facebook publiceras av den juridiska personen Facebook.
 

erro.se

Aktiv medlem
Som Jan nyss skrev måste man hålla isär olika juridiska personer. Allt som publiceras på Facebook publiceras av den juridiska personen Facebook.
Jag håller nog inte med. Syftet måste ju spela in. Alla bilder som publiceras på FB publiceras ju rent tekniskt av FB. Men de flesta bilderna publiceras ju i användarnas tidslinjer/konton, och det är användarna som initierat publiceringen så att säga. Det vore ju väldigt opraktiskt om alla skulle ha en egen FB där de publicerade bilder.

Jag har en egen hemsida som rent tekniskt ligger hos one.com. När jag publicerar bilder där så är det väl knappast one.com som räknas som den som publicerar?
 

BeriJan

Aktiv medlem
På flera ställen på https://www.facebook.com/legal/terms skriver FB "du publicerar", det är alltså vi användare som publicerar bilder med hjälp av FBs plattform, det är inte FB som publicerar dem utan FB tillhandahåller ett verktyg för oss att bl a publicera bilder.

Vidare skrev någon i tråden att punkt 5.1 gäller för användning utanför FB men läs 5.1 igen.

"Du får inte publicera innehåll eller utföra någon handling Facebook som gör intrång på eller kränker någon annans rättigheter eller på annat sätt bryter mot lagen."
 

Poteta

Aktiv medlem
Men FB byter väl knappast själva ut folks profilbilder? Det är väl isåfall en användare på FB som har "lånat" trådskaparens bild och använt den som sin profilbild? Och det kan väl inte vara ok?

Att däremot dela någon annans bild, inom FB, är ju förstås helt ok, så länge man gör det med dela-funktionens. Men man får inte kopiera någons bild och klistra in det i sitt eget inlägg.
Det är ingen som har kopierat och klistrat.

Facebook fungerar så att om man har taggats i en bild kan man välja att ha den bilden som profilbild. Man klickar alltså på bilden och får då den valmöjligheten. Hela syftet med Facebook är ju att dela med sig och visa andra vad man gillar osv, stör man sig på det ska man nog inte ha Facebook.

TS har ju t.o.m. uppmanat sina vänner att gå in och tagga sig själv på hennes bilder, då är det bara att acceptera de funktioner som Facebook har.
 

iSolen.se

Guest
På flera ställen på https://www.facebook.com/legal/terms skriver FB "du publicerar", det är alltså vi användare som publicerar bilder med hjälp av FBs plattform, det är inte FB som publicerar dem utan FB tillhandahåller ett verktyg för oss att bl a publicera bilder.

Vidare skrev någon i tråden att punkt 5.1 gäller för användning utanför FB men läs 5.1 igen.

"Du får inte publicera innehåll eller utföra någon handling Facebook som gör intrång på eller kränker någon annans rättigheter eller på annat sätt bryter mot lagen."
Samma gäller fotosidan.

Men om någon laddar upp en upphovsskyddad bild kan fotosidan hållas till svars om de inte agerar så det är ytterst sajten som publicerar.
 

SanneJ

Aktiv medlem
På flera ställen på https://www.facebook.com/legal/terms skriver FB "du publicerar", det är alltså vi användare som publicerar bilder med hjälp av FBs plattform, det är inte FB som publicerar dem utan FB tillhandahåller ett verktyg för oss att bl a publicera bilder.

Vidare skrev någon i tråden att punkt 5.1 gäller för användning utanför FB men läs 5.1 igen.

"Du får inte publicera innehåll eller utföra någon handling Facebook som gör intrång på eller kränker någon annans rättigheter eller på annat sätt bryter mot lagen."
Det har påpekats flera gånger innan men jag tror du borde hänga upp dig mindre på det stycket och istället läsa punkt 2. Läs särskilt sista meningen, om något du delat publikt delas vidare kan det till och med bli svårt att få bort materialet från fb. Någon annan skrev det redan men enklast är väl att inte dela bilder på facebook om det nu är så känsligt med att de kan delas vidare.

"För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller filmklipp (Skyddat innehåll), ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens). Den här Innehållslicensen upphör att gälla när du tar bort ditt Skyddade innehåll eller ditt konto, förutsatt att innehållet inte delats med andra som inte tagit bort det."
 

ErlandH

Aktiv medlem
...det är alltså vi användare som publicerar bilder med hjälp av FBs plattform, det är inte FB som publicerar dem utan FB tillhandahåller ett verktyg för oss att bl a publicera bilder...
Som du själv skrev måste man skilja på juridiska personer. Rent juridiskt är det Fb som publicerar. Det är därför det står att du överlåter rättigheterna när du lägger upp en bild på Fb.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har en egen hemsida som rent tekniskt ligger hos one.com. När jag publicerar bilder där så är det väl knappast one.com som räknas som den som publicerar?
Du hyr plats på ett webbhotell för din egen webbsajt som du är ansvarig för. Adressen till den är inte one.com.

Lägger du upp bilder på Facebook är det en del av Facebook. Och Facebook är juridiskt ansvarig.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det är ingen som har kopierat och klistrat.

Facebook fungerar så att om man har taggats i en bild kan man välja att ha den bilden som profilbild. Man klickar alltså på bilden och får då den valmöjligheten. Hela syftet med Facebook är ju att dela med sig och visa andra vad man gillar osv, stör man sig på det ska man nog inte ha Facebook.

TS har ju t.o.m. uppmanat sina vänner att gå in och tagga sig själv på hennes bilder, då är det bara att acceptera de funktioner som Facebook har.
Ok, då är det ju helt ok alltså. Gillar man inte det så är det isåfall FB's regler man inte gillar.
 

themajk

Aktiv medlem
Du hyr plats på ett webbhotell för din egen webbsajt som du är ansvarig för. Adressen till den är inte one.com.

Lägger du upp bilder på Facebook är det en del av Facebook. Och Facebook är juridiskt ansvarig.
Så om jag tar en av dina bilder från FS och lägger upp den på FS bland mina bilder (utan att skriva att det är min bild, jag bara har den där) så är det FS som publicerat den och du kan ta beefen med dem?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så om jag tar en av dina bilder från FS och lägger upp den på FS bland mina bilder (utan att skriva att det är min bild, jag bara har den där) så är det FS som publicerat den och du kan ta beefen med dem?
Ja, så fungerar upphovsrätten och villkoren på sajter av typen Facebook och Fotosidan.

I ditt fall så bryter du ju mot Fotosidans regler, men du bryter inte mot den juridiska upphovsrätten.
 

iSolen.se

Guest
Ja, så fungerar upphovsrätten och villkoren på sajter av typen Facebook och Fotosidan.

I ditt fall så bryter du ju mot Fotosidans regler, men du bryter inte mot den juridiska upphovsrätten.
Överlåter man verkligen upphovsrätten till fotosidan när man laddar upp bilder hit?

Om inte så bryter man väl ändå mot upphovsrätten när man återpublicerar andra medlemmars bilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Läs Fotosidans regler.

(För övrigt skulle ju Fotosidan inte kunna publicera mina bilder om jag inte överlät upphovsrätt till den.)
 

erro.se

Aktiv medlem
Läs Fotosidans regler.

(För övrigt skulle ju Fotosidan inte kunna publicera mina bilder om jag inte överlät upphovsrätt till den.)
Jag tvivlar. Är det ens ett överlåtande av upphovsrätten? Du ger ju FS/FB rätt att publicera de bilder som du som användare vill att de publicerar, via det publiceringsverktyg som sidan erbjuder. Men det gäller rimligtvis bara dig som användare.

Om någon annan användare säger åt FS/FB att publicera en av dina bilder så måste ju saken hamna i ett annat läge.

Den "tekniska publiceringen" sker av FS/FB server, men det måste väl ändå var den som har upphovsrätten från början som avgör om/hur sidan får publicera bilder?
 

iSolen.se

Guest
Läs Fotosidans regler.

(För övrigt skulle ju Fotosidan inte kunna publicera mina bilder om jag inte överlät upphovsrätt till den.)
"Du ger bara Fotosiden en icke-exklusiv rätt att publicera den inom www.fotosidan.se."

Det var allt jag hittade. Sen finns det separata forumregler men det kan vi hoppa över för tillfället.

Fotosidan kan alltså göra som facebook, visa bilderna hur som helst så länge som bilderna återpubliceras inom fotosidan.

Det står inget om vad som händer när fotografen plockat ner orginalbilden vilket betyder att bilderna kan ligga kvar även om tex fotografen avslutar sitt medlemskap.
 

iSolen.se

Guest
Jag tvivlar. Är det ens ett överlåtande av upphovsrätten? Du ger ju FS/FB rätt att publicera de bilder som du som användare vill att de publicerar, via det publiceringsverktyg som sidan erbjuder. Men det gäller rimligtvis bara dig som användare.

Om någon annan användare säger åt FS/FB att publicera en av dina bilder så måste ju saken hamna i ett annat läge.

Den "tekniska publiceringen" sker av FS/FB server, men det måste väl ändå var den som har upphovsrätten från början som avgör om/hur sidan får publicera bilder?
Laddar man upp på FB kan andra återpublicera samma bild t ex genom val av profilbild.
 

erro.se

Aktiv medlem
Laddar man upp på FB kan andra återpublicera samma bild t ex genom val av profilbild.
Just det specifika fallet, ja, eftersom det tydligen står i FB's regler att man tillåter det.

Det jag ställer mig frågande till är att någon annan användare, på FB eller FS, kan "ta" en av mina bilder som jag publicerat på sidan, och själv publicera den, med hänvisning till att det är FB/FS som har upphovsrätten. Att dela o.s.v. är ju en av de inbyggda funktionerna så det är inte det jag pratar om. Det jag tvivlar på är att sidan verkligen tar över upphovsrätten till mina bilder. Och jag tvivlar på att andra användare får publicera mina bilder hur som helst, inom sidan.

FB/FS ges naturligtvis rätt att publicera mina bilder, annars skulle de inte kunna visas för övriga användare. Däremot tvivlar jag på att FB/FS tar över upphovsrätten, den ligger rimligtvis fortfarande kvar hos mig. Och jag tvivlar på att andra användare har rätt att använda mina bilder hur som helst, även om det sker inom sajten.
 

iSolen.se

Guest
Just det specifika fallet, ja, eftersom det tydligen står i FB's regler att man tillåter det.

Det jag ställer mig frågande till är att någon annan användare, på FB eller FS, kan "ta" en av mina bilder som jag publicerat på sidan, och själv publicera den, med hänvisning till att det är FB/FS som har upphovsrätten. Att dela o.s.v. är ju en av de inbyggda funktionerna så det är inte det jag pratar om. Det jag tvivlar på är att sidan verkligen tar över upphovsrätten till mina bilder. Och jag tvivlar på att andra användare får publicera mina bilder hur som helst, inom sidan.

FB/FS ges naturligtvis rätt att publicera mina bilder, annars skulle de inte kunna visas för övriga användare. Däremot tvivlar jag på att FB/FS tar över upphovsrätten, den ligger rimligtvis fortfarande kvar hos mig. Och jag tvivlar på att andra användare har rätt att använda mina bilder hur som helst, även om det sker inom sajten.
FB tar inte över hela den ekonomiska upphovsrätten.

Du ger dem en icke exklusiv rätt att publicera bilderna på sajten. Den rätten kan du alltså ge till flera, tex fotosidan samtidigt som FB.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det jag ställer mig frågande till är att någon annan användare, på FB eller FS, kan "ta" en av mina bilder som jag publicerat på sidan, och själv publicera den, med hänvisning till att det är FB/FS som har upphovsrätten.
Nej, det strider ju mot Fotosidans regler. Det är dock inget brott mot fotografens upphovsrätt.
 

erro.se

Aktiv medlem
FB tar inte över hela den ekonomiska upphovsrätten.

Du ger dem en icke exklusiv rätt att publicera bilderna på sajten. Den rätten kan du alltså ge till flera, tex fotosidan samtidigt som FB.
Självklart. Att jag kan ge puliceringsrätt till flera samtidigt för står jag ju. Det är inte det jag pratar om.
 
ANNONS