Annons

Total återställning D90??

Produkter
(logga in för att koppla)

sold

Medlem
Halloj alla glada.
Har stött på ett udda problem. Min dotter tycker det är roligt att fota, inga problem. Jättekul faktiskt!!! Hon har också försökt prova lite inställningar, inga problem där heller. Dock så har hon lyckats ändra så att ALLA factory inställningar på ratten har ändrats så att det inte blir ngn skillnad om jag vrider den, PROBLEM! Jag är egentligen imponerad att hon har lyckats med detta konststycke ;) Tyvärr så har jag bara kunnat läsa mig till att trycka på de 2 gröna knapparna för att återställa till reset factory settings. Men det blir tyvärr ingen skillnad?? Finns det ngn smart/begåvad person som har koll på om det går att göra en "total återställning"? Alltså att min D90 blir som när jag plockade ur den ur kartongen ifrån Kameradoktorn?

Cheers//Jeppe
 

Dan J.

Aktiv medlem
Nu har jag ingen D90, men väl en D80, där kan man gå till Custom-menyn ("pennan") och välja "R: Återställ". Den ska återställa alla egna inställningar till standardvärden, inklusive inställningar som inte påverkas av tvåknappsreset. Se om D90 har motsvarande.

(kanske ser du bara det här återställningsvalet om du valt att visa Full meny, jag vet inte, men full meny väljer du i så fall under Setup-menyn med "skiftnyckeln", valet "CSM-inställn.meny")
 

keroan

Aktiv medlem
Om det inte fungerar att återställa till standardinställningar så finns det längst ner i menyn (ovanför frågetecknet) "Inställningshistorik"
Du kanske kan titta där och se vad hon gjort och manuellt återställa tillbaka.

// Kent
 

sold

Medlem
Nu har jag ingen D90, men väl en D80, där kan man gå till Custom-menyn ("pennan") och välja "R: Återställ". Den ska återställa alla egna inställningar till standardvärden, inklusive inställningar som inte påverkas av tvåknappsreset. Se om D90 har motsvarande.

(kanske ser du bara det här återställningsvalet om du valt att visa Full meny, jag vet inte, men full meny väljer du i så fall under Setup-menyn med "skiftnyckeln", valet "CSM-inställn.meny")
Har tyvärr hittat "R" å redan testat detta...ingen skillnad :( Men tack ändå!! :)
 

sold

Medlem
Om det inte fungerar att återställa till standardinställningar så finns det längst ner i menyn (ovanför frågetecknet) "Inställningshistorik"
Du kanske kan titta där och se vad hon gjort och manuellt återställa tillbaka.

// Kent
Jag läste ngt om detta i manualen. Men tyvärr verkar jag inte hitta detta avsnitt i menyn på kameran??? Verkar riktigt skumt :S
 

Minnert

Aktiv medlem
Halloj alla glada.
Har stött på ett udda problem. Min dotter tycker det är roligt att fota, inga problem. Jättekul faktiskt!!! Hon har också försökt prova lite inställningar, inga problem där heller. Dock så har hon lyckats ändra så att ALLA factory inställningar på ratten har ändrats så att det inte blir ngn skillnad om jag vrider den, PROBLEM! Jag är egentligen imponerad att hon har lyckats med detta konststycke ;) Tyvärr så har jag bara kunnat läsa mig till att trycka på de 2 gröna knapparna för att återställa till reset factory settings. Men det blir tyvärr ingen skillnad?? Finns det ngn smart/begåvad person som har koll på om det går att göra en "total återställning"? Alltså att min D90 blir som när jag plockade ur den ur kartongen ifrån Kameradoktorn?

Cheers//Jeppe
Hej, nu har jag inte kvar min D90, men jag vet att man kan återställa dem genom att trycka på de två knappar som är markerade med en liten grön prick. De sitter alltså på kamerahuset. På min D7000 ska man hålla in Exponeringskompensationsknappen och zoom-knappen. Håller man in dem samtidigt (nån sekund eller två) nollställs alla inställningar till fabriksläge. Samma sak på D90.
 

sold

Medlem
Hej, nu har jag inte kvar min D90, men jag vet att man kan återställa dem genom att trycka på de två knappar som är markerade med en liten grön prick. De sitter alltså på kamerahuset. På min D7000 ska man hålla in Exponeringskompensationsknappen och zoom-knappen. Håller man in dem samtidigt (nån sekund eller två) nollställs alla inställningar till fabriksläge. Samma sak på D90.
Jag är hemsk ledsen men jag har testat detta också...utan lycka :(

Även om jag väljer "M" på ratten och ändrar tex att blixten inte skall användas......så kan jag inte ändra vare sig slutaren eller bländaren. Dessutom om jag slår utav kameran och sätter på den igen på "M" så ställer sig blixten på AUTO utan att jag har rört ngt. Vilket innebär att blixten "poppar upp" trots att jag inte vill ha den. På rattvalet "M" som jag har fått för mig, betyder MANUELLT och således är det JAG som skall välja vad kameran skall göra. Men tyvärr tycker visst min D90 ngt annat :D
 

Minnert

Aktiv medlem
Jag är hemsk ledsen men jag har testat detta också...utan lycka :(

Även om jag väljer "M" på ratten och ändrar tex att blixten inte skall användas......så kan jag inte ändra vare sig slutaren eller bländaren. Dessutom om jag slår utav kameran och sätter på den igen på "M" så ställer sig blixten på AUTO utan att jag har rört ngt. Vilket innebär att blixten "poppar upp" trots att jag inte vill ha den. På rattvalet "M" som jag har fått för mig, betyder MANUELLT och således är det JAG som skall välja vad kameran skall göra. Men tyvärr tycker visst min D90 ngt annat :D
Oups, jag läste visst ditt inlägg lite slarvigt märker jag... jag blev så till mig när jag hade lösningen på ditt problem. :D

har du kvar instruktionsboken? Annars kan jag kolla om det står nåt i min för D7000, de liknar ju varandra en del.

****
herregu vad slarvig jag är. Jag läser nu att du har kollat manualen. Bäst ajg går och lägger mig...
 

frwe

Aktiv medlem
Jag är hemsk ledsen men jag har testat detta också...utan lycka :(

Även om jag väljer "M" på ratten och ändrar tex att blixten inte skall användas......så kan jag inte ändra vare sig slutaren eller bländaren. Dessutom om jag slår utav kameran och sätter på den igen på "M" så ställer sig blixten på AUTO utan att jag har rört ngt. Vilket innebär att blixten "poppar upp" trots att jag inte vill ha den. På rattvalet "M" som jag har fått för mig, betyder MANUELLT och således är det JAG som skall välja vad kameran skall göra. Men tyvärr tycker visst min D90 ngt annat :D
Ett långskott egentligen men vad har du för intsällning på kameran nu? Står den i det gröna läget så är det ju många inställningar du inte kommer åt. Se till att den står på P, S, A eller M.

/FW
 

sold

Medlem
Ett långskott egentligen men vad har du för intsällning på kameran nu? Står den i det gröna läget så är det ju många inställningar du inte kommer åt. Se till att den står på P, S, A eller M.

/FW
Tyvärr spelar det ingen roll vilken inställning jag har...det blir ingen skillnad på ngn. Enda skillnaden verkar bli om jag vrider ratten till "överkryssad blixt" då funkar inte blixten. Ehhh? Men allt annat stannar som det var innan...samt det spelar ingen roll vilken inställning jag väljer. Allt ser likadant ut på samtliga??
 

erro.se

Aktiv medlem
Tycker tyvärr det låter mer som något sorts fel än att din dotter skulle ha förändrat några inställningar....

Har du testat att plocka ut batteriet och låta kameran ligga helt strömlös en stund, och sen sätta i batteriet igen?
 

sold

Medlem
Tycker tyvärr det låter mer som något sorts fel än att din dotter skulle ha förändrat några inställningar....

Har du testat att plocka ut batteriet och låta kameran ligga helt strömlös en stund, och sen sätta i batteriet igen?
Jag börjar nästan misstänka detta också. Har faktiskt provat att ta ut batteriet ur greppet (MBD80), inget längre tag men det blev ingen skillnad där heller. Skall prova att låta det vara ur under natten. Återkommer imorgon, men nu kallar sängen. Tack å gonatt ;)
 

j2^

Aktiv medlem
Håller man in dem samtidigt (nån sekund eller två) nollställs alla inställningar till fabriksläge. Samma sak på D90.
Nej.

En "grönpunkt" återställer bara vissa grundläggande exponeringsinställningar, den återställer inte några andra värden.

"Grönpunktsreset" är definitivt inte samma sak som att återgå till fabriksinställningarna.
 

erro.se

Aktiv medlem
Oavsett vad så finns det väl ingen inställning man kan göra som innebär att man inte kan ändra varken bländare eller slutartid i manuellt läge? I synnerhet inte när felet kvarstår trots omstart av kamera efter att t.o.m. batteriet varit ur.

Fungerar kameran utan batterigrepp? Alltså med batteri direkt i kameran?

Fungerar kameran med något annat objektiv monterat?
 

john23

Aktiv medlem
Detta fanns på nätet

Please refer to the user manual for more information on which settings are restored to factory default as a result of the two button reset. Settings in the Custom menu are not affected by the two button method.

To perform a full reset of the Custom menus, select the reset option in the custom menu (users of the D7000, D200, D300, D300s, D700, D2 series and D3 series may also need to perform a reset in the Shooting menu to reset all functions).

Andra stycket kanske?

J
 

T.A

Aktiv medlem
Jag läste ngt om detta i manualen. Men tyvärr verkar jag inte hitta detta avsnitt i menyn på kameran??? Verkar riktigt skumt :S
Bläddra ner i "Min meny" där kommer du att hitta "Välj Flik" I den finns valet Inställnings historik eller Min meny. Bara att ändra till instälningshistorik.
Nu är detta från D300 men jag har för mig att det va samma på D90.
 

keroan

Aktiv medlem
Bläddra ner i "Min meny" där kommer du att hitta "Välj Flik" I den finns valet Inställnings historik eller Min meny. Bara att ändra till instälningshistorik.
Nu är detta från D300 men jag har för mig att det va samma på D90.
Jo det är samma på D90, precis som du säger så måste man ändra från "Min meny" till "Inställningshistorik".

Det hela finns beskrivet i manualen på sidorna 18 samt 224. Om du inte har manualen så finns den i PDF-format på Nikons hemsida. Men för att kunna hämta den där så måste du först registrera din produkt (kameran) och välja ett användarnamn och lösenord.

// Kent
 

micke_011

Aktiv medlem
Låter snarare som fel på kameran, det är mig veterligt inte möjligt att ställa in så generellt/omfattande att kameran inte ändrar inställningar ens om du väljer fotoläge mellan manuell, helautomatik osv.
 

sold

Medlem
Oavsett vad så finns det väl ingen inställning man kan göra som innebär att man inte kan ändra varken bländare eller slutartid i manuellt läge? I synnerhet inte när felet kvarstår trots omstart av kamera efter att t.o.m. batteriet varit ur.

Fungerar kameran utan batterigrepp? Alltså med batteri direkt i kameran?

Fungerar kameran med något annat objektiv monterat?
Det blir exakt likandant med eller utan batterigreppet. har även testat med min nikon fisheye 10.5, likadant där :(
 
ANNONS