Annons

Hur går era tankegångar?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


---
Jag fick tips av butikspersonal i Rajalas Stockholmsbutik att både "AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR" och "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" skulle göra sig bra på blivande D800E. När jag frågade Rajala om ttelekonvertrar via Facebook fick jag samtidigt veta att "AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR" inte kommer ge ett så bra resultat på D800E.

Vad är det för fel på 28-300mm som Nikon dessutom marknadsför som en nyhet via sin svenska hemsida?
Till vilka olika Nikon-kameror kommer detta göra sig bra till, utöver D90 om det inte kommer göra sig bra på D800E?

Citat från Facebook:
"
Rajala Pro Shop - Sverige
Hej Alexander, nu ska jag försöka svara på alla dina frågor på en gång. Telekonvertrar fungerar inte med de objektiv du nämner, utan enbart med de längre telezoomarna (70-200 f/2.8) och de stora fasta teleobjektiven (200mm och uppåt). Så varken 105mm eller 28-300mm kommer att passa med TC-20E III. När det kommer till D800E så kommer säkert din 105mm fungera utmärkt, även om du ska vara uppmärksam på kromatisk abberation som 105:an har lite tendenser mot. Att sätta 28-300mm på en D800E tror jag enbart kommer att leda till besvikelser. Skärpan räcker helt enkelt inte till för en sensor på 36 Mpixel. Vi pratar mellanformatskrav här!
"

---
Mitt val till inköp av "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" berodde dels på rekommendationer som jag läst via fotorelaterade sidor och dels att det var ett Nikon-objektiv i sig.
Vilket anser ni är marknadens bästa macro-objektiv som passar till Nikon oavsett kostnad?

Om man vill använda telekonvertor eller Raynox MSN-505 för att öka på förstoringen av växter och insekter, vilka objektiv rekommenderar ni till det?
(Bidrar era rekommendationer från frågan, raden ovanför till ett ännu bättre resultat än med mitt "105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR" där inga ytterliggare tillbehör passar enligt de som jag vart i kotnakt med?)

---
Mitt val till inköp av "AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR" berodde bl.a. på att Nikon marknadsförde det som en nyhet och att det inte var så stort och lätt att bära med sig. Dessutom bra inzoomningmöjligheter allt från 28 upp till 300mm jämfört med mitt gamla 18-105 mm som jag böt in hos Rajala. Och som jag nämnt innan så fick jag info från säljaren hos Rajala i Stockholm att det skulle passa bra på blivande D800E.

Vad för bra zoomobjektiv rekommenderar ni som verkligen passar till D800E / D4? (Vill helst att det ska va både bra brännvidd och att man skall kunna använda det handhållet)
Huvudsyftet med det objektivet är bl.a. att man ska kunna zooma in och fota snabbt mer avlägsna objekt när behov uppstår, och även kunna fota saker på nära håll också. Detta skall jag ha som standardobjektiv.


--- ---
Om ni nu rekommenderar helt andra saker än vad jag har, då får jag antingen försöka sälja eller byta in mot nytt. Förhoppningsvis har inte mina nyinköpta prylar sjunkit så mycket i värde på några veckor då produkterna är väldigt begränsat använda under tiden.


Med vänliga hälsningar Alexander T !!
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Det är nog riktigt att..

..28-300 har brister vad gäller skärpa. Tummregeln är väl att ju större zoomomfång desto mer problem att få bibehållen skärpa på alla brännvidder.
Tyvärr är det så att man inte kan få ett objektiv som är perfekt i alla lägen, utan man får se till sitt behov och den vägen välja.
Jag har själv ett 28-300 som förmodligen sitter på kameran 60% av tiden, det fungerar trots allt i de flesta situationer, men vet jag med mig vad jag skall fota vid ett specifikt tillfälle byter jag till fast brännvidd, typ 300mm, som ger helt annan bildupplevelse.

Man köper nog inte ett 28-300 för att få den yttersta kvaliten på bilderna utan man köper det för att det fungerar skapligt i de flesta situationer.

lma
 

Palletheking

Aktiv medlem
En glugg som redan har tendenser till moire, känbs väl sådär, även om 105:an är skaro i övrigt. Tror inte heller att 28-300 matchar D800:s sensor. 14-24, 24-70 och 70-200 är det som gäller. Kanske funkar 24-120 4,0. Är det någon särskild orsak att du vill ha just E-modellen.
 

Keld

Aktiv medlem
Hejsan!



Citat från Facebook:
"
Rajala Pro Shop - Sverige
. Så varken 105mm eller 28-300mm kommer att passa med TC-20E III. !!

105'an funkar med Nikons TC, dock vill den jaga fokus vid dåligt ljus, det är troligvis därför den står som "tveksam" i Nikons lista över kompatibla objektiv. På D800 skall det väl inte vara ett lika stort problem.
Sen är det ju så, att telekonvertrar är en kompromiss, så man ska aldrig förvänta sej underverk.
 

Blirre

Aktiv medlem
Jag vet inte...men att sätta ett "kompromissobjektiv" på en proffskamera känns fel i grunden.

Jag gillar överdrivna liknelser och det här känns lite som att sladda runt på första växeln i sin nya Ferrari...

Edit: Visst kan man ta fantastiska bilder med även en Holga, men om man ska betala 25 000+ för ett kamerahus så tror jag att ett objektiv för 6000 blir en ganska ordentlig flaskhals.
 

Blirre

Aktiv medlem
Hejsan!

Innehållet i denna bilden som jag hittade på nätet motiverar mig till att skaffa D800E.
Länk: http://cdn.pocket-lint.com/images/F17c/nikon-d800e-camera-no-aa-filter-6.jpg?20120207-192815
Fast den där skillnaden kommer du radera ut ganska ordentligt om du använder 28-300-gluggen.

Kolla här för en enkel jämförelse mellan ett "kompromissobjektiv" som 28-300 och ett fast 50-mm-objektiv.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=734&Camera=614&Sample=0&FLI=2&API=3&LensComp=766&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag uppfattar att båda svaren från Rajala kan vara sanna. 28-300 är gjort för FX och fungerar utmärkt, MEN att köpa en D800/e för upplösningens skull för att sedan begränsa den med 28-300 är lite bortkastat, då kan man nog lika gärna använda D700. Däremot kommer den sämre skärpan fungera som ett lågpassfilter på D800e och motverka moiré.

Vad gäller 105/2,8 VR så kan detta vara så skarpt att man, beroende på motiv, kan se moiré.

Proffszoomarna 14-24,24-70,70-200 är nog minimikraven om man skall dra nära full nytta av extraupplösningen men vid flera bländare och brännviddskombinationer kan nog åtminstone de första två delvis fungera som lågpassfilter. Absolut max nytta av D800e lär man få med bättre fasta objektiv, och önskar man bättre kantskärpa, då skall de vara nedbländade.

Nu finns det många andra anledningar till köp av D800/e än just maximal upplösning, men om detta är anledningen så skall man fundera noga igenom sina objektivval.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Håller med om att det känns lite udda att köra D800 med ett 28-300.

Men Ken Rockwell tänker göra just det. Nu gillar han ju att vara lite ”udda” iofs.

Om målet är att få maximal skärpa på sina 36MPix är det inte rätt objektiv men om man vill ha ett objektiv med stort brännviddsomfång så passar det perfekt!

Om du gillar att kunna zooma mycket så är det väl bara att tuta och köra, bilderna lär ju hålla minst samma klass som på din D90.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skall man ha zoomar till D800e skulle jag alltså föreslå 14-24,24-70 och 70-200/2,8 AF-S VR II. Vidvinkelzoomar är inte lika skarpa som andra men så är optiska lagarna. Möjligen ligger 16-35 nära 14-24 i praktiken.

Kamerahus faller i pris som sten. Det är en smartare strategi att först se till att ha så skarpa objektiv att kameran är flaskhalsen innan man byter hus. TS har inte funderat på att avboka beställning av D800e, behålla 28-300 och köpa en D700 istället?
 

keckax

Aktiv medlem
Skall man ha zoomar till D800e skulle jag alltså föreslå 14-24,24-70 och 70-200/2,8 AF-S VR II. Vidvinkelzoomar är inte lika skarpa som andra men så är optiska lagarna. Möjligen ligger 16-35 nära 14-24 i praktiken.

Kamerahus faller i pris som sten. Det är en smartare strategi att först se till att ha så skarpa objektiv att kameran är flaskhalsen innan man byter hus. TS har inte funderat på att avboka beställning av D800e, behålla 28-300 och köpa en D700 istället?
Varför D700 före D800? Kombon 28-300 + D800 kommer att i sämsta fall (men troligtvis i inga fall) bli lika bra som 28-300 + D700.

/K
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag skulle köra på D700 och köpa en proffszoom för mellanskillnaden. Tror det gör störst skillnad bildmässigt. För egen del lockar inte 36mp. Om jag skulle uppgradera från min D3 skulle det bli till en D4.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför D700 före D800? Kombon 28-300 + D800 kommer att i sämsta fall (men troligtvis i inga fall) bli lika bra som 28-300 + D700.

/K
Absolut - men de 9000:- nypriset skiljer eller de 13000:- det skiljer om man köper beg kan man lägga bättre på bra optik istället som sannolikt ger bättre bildkvalitet och håller värdet bättre än om pengarna läggs på en kamera.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tänk på att bilden du länkar till inte är tagen med en 28-300 utan ett mycket bättre objektiv!

Jag måste hålla med om att en D700 och en 24-70 och kanske en 70-300 VR om 300 mm är viktigt skulle locka mig mer än en 28-300 om jag inte hade livshotande allergiska reaktioner vid objektivbyte. Finns pengarna skulle jag såklart rekommendera D800, men mycket hellre riktiga objektiv ihop med en D700 än en 28-300 på en D800e.

Förresten är ju ett säkert recept på framgång att läsa vad Ken Rockwell skriver och sedan göra precis tvärt om....
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Lägg pengarna på bra optik istället om du inte har något väldigt specifikt skäl till att prioritera huset.

Att köpa dyra kamerahus till billiga objektiv kommer troligen bara göra dig besviken. Särskilt om skälet till att du vill ha kameran är att du sett fina bilder på internet som är tagna med mycket vassare objektiv.

Dessutom är det ju som Fredrik T säger, husen faller snabbt i värde, men kvalitetsobjektiv håller sig stabilt i pris.
 

Petsan

Aktiv medlem
Skulle rekommendera att du testade ditt objektiv med dels din D90 och en lånad D7000 som ju har en pixeldensitet endast något överskridande D800. Ta jämförande bilder på olika brännvidd, bländare och avstånd parellellt med båda kamerorna. Ser du skillnad i skärpa och upplösning kan det vara motiverat med att uppgradera kamera, annars:

1. Behåll din D90, använd din superzoom och var flexibel i ditt fotograferande
2. Skaffa din D800 men byt till skarpare optik (antingen proffszoomar eller billigare fast optik) och gläds åt att bilderna blir skarpare och med detaljerade, om än på bekostnad av att du är mindre flexibel "i fält"
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Skulle rekommendera att du testade ditt objektiv med dels din D90 och en lånad D7000 som ju har en pixeldensitet endast något överskridande D800. Ta jämförande bilder på olika brännvidd, bländare och avstånd parellellt med båda kamerorna. Ser du skillnad i skärpa och upplösning kan det vara motiverat med att uppgradera kamera, annars:

1. Behåll din D90, använd din superzoom och var flexibel i ditt fotograferande
2. Skaffa din D800 men byt till skarpare optik (antingen proffszoomar eller billigare fast optik) och gläds åt att bilderna blir skarpare och med detaljerade, om än på bekostnad av att du är mindre flexibel "i fält"
Håller bara delvis med: med D7000 kan man inte bedömma kantskärpa på Dx. D u finns ett billigare kamerahus om man vill ha Fx för skärpedjupet och brusets skull - D700. Skall man ändå köra Dx är 18-200 ett bättre val än 28-300 som superzoom.
 
ANNONS