Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

övergång från pc till mac :D

Produkter
(logga in för att koppla)

pointzero

Aktiv medlem
Jag gick här om dagen över till mac - från pc. Har iofs jobbar mycket i mac innan. Men så underbart, att äntligen ha mac hemma. Kör på en G5 pprocessor 1,6 ghz, 1,5 ghz ram. Inte det snabbaste, men klart bättre på alla sätt än allt jag kört med i pc väg. Min pc som på pappret är mycket snabbare, är inte alls med i matchen.

Har hört att om man vill räkna om kan man dubbla allt på en mac i jämnförelse med pc. vet inte om detta är sant, där emot upplever jag det som att det inte stämmer. Då allt i photoshop funkar snabbare än det dubbla!
 

johan.morck

Aktiv medlem
Precis när jag tänkte slänga in en tråd ang övergång från PC till mac så såg jag denna. Antar att du är nöjd. Det jag står inför är ant en ny eller uppgraderad PC och ny skärm eller en Imac 20". Svårt vak. Jag har inte arbetat vid en mac på 8 år men är ändå sugen av olika skäl. Frågan är hur mtycket prestanda man får för pengarna ELLER om man måste tänka på ett annat sätt, att man får så mycket annat för pengarna? Design, funktion, enkelhet, allt annat än vad PC oftar handlar om, dvs ren prestanda per klockcykel. Hmm. Hur ska man göra?
 

oskard

Aktiv medlem
CPU:n är troligen tillräckligt snabb, så det behöver du nog inte oroa dig för om du skaffar en ny iMac. men snåla inte på minnet. Min erfarenhet är att jag med Mac kan ägna mig åt det jag vill göra med datorn, istället för att behöva ägna mig åt att mecka med själva datorn/operativsystemet.

Jag har fått ett lite annat förhållningssätt till datorn eftersom man inte (enkelt) kan öppna den och byta prylar och ha sig. Man får betrakta datorn som vilken annan pryl som helst. Jag har inte för avsikt att skruva isär min mikrovågsugn eller digitalkamera heller.
 

tbmac

Aktiv medlem
Ja kör på Mac du!.. så slipper du ägna hela kvällen o dan åt virusskydd som slöar ned cpu etc... snåla inte med ramminnet.
 

pointzero

Aktiv medlem
johan.morck skrev:
Precis när jag tänkte slänga in en tråd ang övergång från PC till mac så såg jag denna.
haha...när jag nu kollar här ser jag vad jag egentligen har gjort, skulle besvara en annan tråd. Men jag har skapat en ny diskussion, men men bara till att köra på. Jag är förbannat nöjd. Nu kan jag göra flera saker samtidigt. Har tidigare sagt på skämt att en pc är som män, de kan bara göra en sak bra samtiigt, och mac är som kvonnor, de kan göra flera saker samtidigt. Också svåra att förstå sig på till en början. Men sen upptäcker man mer och mer.

Nu är jag ändå startat denna tråd fortsätter jag att skriva här, lite då och då om vad jag upptäcker med min mac. En ganska vesentlig del för oss fotografer är att jag tycker att nya cs3 beta fnkar förbannat bra. Det går riktigt snabbt! Tog koden från cs2 och omvandlade den till en cs 3. Skall bli intressant att se hur länge det varar.
 

pointzero

Aktiv medlem
på tal om virus program

på min pc när jag skulle jobba i pc fick jag dra ut internetsladden. Trycka ned ctrl+alt+delete och stänga av alla onödiga program allt frå msn till mitt virusprogram. Förbannat skönt att slippa detta nu. Jag upplever det som att mac inte öppnar några onödiga program som tar en massa kraft..
 

Francis-G

Aktiv medlem
Jag bytte från PC till Mac strax före jul, klart trevlig upplevelse! Har bara lekt lite med Mac:ar tidigare, har kört PC sen 1990. Måste säga att Mac:en och dess OS är MYCKET trevligare än PC/Windows.

Kör nu en MacBook intel core2 duo 2GHz med 1GB minne, tycker att det mesta rullar på bra, särskilt PS CS3 beta, mycket snabbare än CS2 på min "gamla" 3GHz PC!

Håller på och vänjer mig vid QPict för att hantera bildarkivet, körde ACDSee på PC:n. En del saker var snabbare & smidigare i ACDSee, men det krachade då och då. Capture One känns också lite rappare på PC:n, kanske behöver mer minne på Mac:en?

Vad kör ni andra för program på Mac:en?
 

johan.morck

Aktiv medlem
För mig innebär det en något större utgift än vad jag hoppats på men en uppgradering av min befintliga PC (inkl skärm) skulel landa på ca 10000kr medan en motsvarabde imac 20" går på ca 14500kr. Då har jag å andra sidan två datorer hemma vilket behövs ibland. MEN hur gör man med alla diskar? Har 4st i min nuvarande burk. Ska man a dem alla som USB-diskar? Eller bör man köra FW. (Imac 20" har bara FW400). Eller ska man köpa en router med USB-nav?

Det enda jag gör som kräver prestanda är RÅ-konvereriring och redigering i PS. Vad jag skulle vilja vara utan är allt strul med PC. Jag har aldrig haft problem med virus, brdväggar och sånt som folk normalt klagar på vad gäller PC. Utan att jag ofta har problem med program- eller drivrutinskonflikter eller hårdvaruproblem. Sånt är jag bara så less på. Förrut var jag något av en tikigt PC-freak/nörd, höl på att spela en del och överklockade allt som kom i min näret ;-) Men sånt roar mig inte nu, jag vill bara ha en problemfri maskin som är inriktad på användning.
 

Bjarte

Aktiv medlem
johan.morck skrev:
För mig innebär det en något större utgift än vad jag hoppats på men en uppgradering av min befintliga PC (inkl skärm) skulel landa på ca 10000kr medan en motsvarabde imac 20" går på ca 14500kr. Då har jag å andra sidan två datorer hemma vilket behövs ibland. MEN hur gör man med alla diskar? Har 4st i min nuvarande burk. Ska man a dem alla som USB-diskar? Eller bör man köra FW. (Imac 20" har bara FW400). Eller ska man köpa en router med USB-nav?

Det enda jag gör som kräver prestanda är RÅ-konvereriring och redigering i PS. Vad jag skulle vilja vara utan är allt strul med PC. Jag har aldrig haft problem med virus, brdväggar och sånt som folk normalt klagar på vad gäller PC. Utan att jag ofta har problem med program- eller drivrutinskonflikter eller hårdvaruproblem. Sånt är jag bara så less på. Förrut var jag något av en tikigt PC-freak/nörd, höl på att spela en del och överklockade allt som kom i min näret ;-) Men sånt roar mig inte nu, jag vill bara ha en problemfri maskin som är inriktad på användning.
Om du ska köra FW eller USB beror helt och hållet på hur viktigt det är med prestandan. FW är lite snabbare än USB 2 i praktiken. Använder du diskarna tll att lagra lite bilder och annat så spelar det nog ingen roll. Kör du filmer och redigerar från dem då är nog FW snarare ett krav.
 

dJb

Aktiv medlem
Jag skaffade också en mac innan jul. En macbook pro 2,33 2Gb ram. Den är helt underbar; snabb, tyst och ffa vacker. :)
OS X verkar vara väldigt stabilt och verkar som sagt hantera minnet betydligt bättre än XP även om det finns några grejer jag inte riktigt vant mig vid, men det är mest detaljer
Jag har även Win XP installerat i parallels för att kunna köra mitt pc office-paket och jag märker i praktiken ingen skillnad i prestanda för de office-applikationer jag behöver. MYCKET smidigt!
 

johan.morck

Aktiv medlem
Låter ju lockande. Helt klart är jag sugen att likt många "byta sida". Vad jag måste fundera över är om det är värt ca 4kkr extra? Hur är skärmen? Någon shär som har en ny imac 20 eller 24? Har hört att 24:an skall vara jättefin men det blir völdigt över min budget och det är främst skärmen som är större, inte så mycket mer man betakar för de extra 5000kr.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Är själv på gång att gå över till Mac och väntar på nästa generation av Mac Mini om det blir möjligt att trycka in mera än 2GB minne i dessa burkar. Känner inget större behov av snabb CPU eller grafikkort utan det är mycket minne som gäller när man kör bildbehandling.

Har idag en central filserver som jag kör OpenBSD på en P-133. Kanske jag får skaffa snabbare maskin när jag mera aktivt jobba mot den.

Det som segar ner Pc idag är anitvirus programvaran.

// Fredrik
 

pointzero

Aktiv medlem
Snabbhet i arbetet

Nu har jag märkt en sak som jag är väldigt posetiv till.

Tidigare tyckte jag att jag jobbade snabbt i photoshop. Men fick ständigt avbrott mitt i arbetet på grund av ojämnheten i prestandan.

Trots att macen på vissa punkter inte gör applikationer snabbare i ps, än min pc. Så gör macen allt i samma hastighet hela tiden.

Altså den är stabilare och pålitligare. Överlag ör den också det mesta snabbare - endast ett fåtal punkter jag har upplevt pc:n snabbare. Ett exempel är i Bridge. Nu har jag ändast cs2 att jämnföra med när det gäller pc vs mac. I Cs3 är en helt annan sak, enormt bra & snabbt.

Mitt tempo i ps har nog dubblas sen jag skaffade en egen mac. Detta betyder inte att jag tänker mindre eller slarva mer. Däremot kan jag pausa och tänka lite och sedan bara köra på. Slipper också den frustration varje gång pc:n segade sig.

Och om vi nu drar in CS3 + mac i ekvationen så är det bra mycket mer än det dubbla (nu med lite överdriv - men ändå)
 

Francis-G

Aktiv medlem
Re: Snabbhet i arbetet

Precis min observation! Mac:en jobbar på lika snabbt hela tiden, varje gång. T ex mot externa hårddiskar, via nätet etc. Min PC är extremt "lynnig" ibland går den blixtsnabbt, sen kan den plötsligt sega ner och nästan stanna, trots att man gör samma sak varje gång.

Mac:en känns stabil och avstressande. Nedladdning från nätet och kopiering av filer till/från externa hårddiskar går mycket snabbare på Mac:en jfrt. med min PC. Samma nätverk, samma diskar.

Att man dessutom kan koppla ner externa diskar snabbt och säkert VARJE gång på Mac:en är ju klart positivt för den mentala hälsan =)

pointzero skrev:
Nu har jag märkt en sak som jag är väldigt posetiv till.

Tidigare tyckte jag att jag jobbade snabbt i photoshop. Men fick ständigt avbrott mitt i arbetet på grund av ojämnheten i prestandan.

Trots att macen på vissa punkter inte gör applikationer snabbare i ps, än min pc. Så gör macen allt i samma hastighet hela tiden.

Altså den är stabilare och pålitligare. Överlag ör den också det mesta snabbare - endast ett fåtal punkter jag har upplevt pc:n snabbare. Ett exempel är i Bridge. Nu har jag ändast cs2 att jämnföra med när det gäller pc vs mac. I Cs3 är en helt annan sak, enormt bra & snabbt.

Mitt tempo i ps har nog dubblas sen jag skaffade en egen mac. Detta betyder inte att jag tänker mindre eller slarva mer. Däremot kan jag pausa och tänka lite och sedan bara köra på. Slipper också den frustration varje gång pc:n segade sig.

Och om vi nu drar in CS3 + mac i ekvationen så är det bra mycket mer än det dubbla (nu med lite överdriv - men ändå)
 

saab

Aktiv medlem
Jag har precis börjat övergången från PC till Mac efter ett par års funderande. Som första köp blev det en MacBook 2 Ghz med 1Gb internminne. Den är egentligen till min fru men jag tjuvlånar den allt oftare. Jag har bara kört PC tidigare och har inte vant mig med allt i OS X ännu.
Snart är det dags att göra något åt min stationära Photoshopmaskin som är en 4 år gammal PC. Det känns som att det är för mycket pengar att satsa på en MacPro så det lutar åt en iMac 20" eller kanske en MacBook Pro men jag är osäker på hur jag skall göra. Pc:n kommer nog att bli en filserver som får stå och gå hela tiden undanstoppad så att den inte hörs (och syns), där skall jag ha diskarna med alla referensfiler och arkiv.

Om man kör med iMac så kan man väl köra med en extra skärm där man jobbar med bilder och låter paletter, mejl och firefox vara på den "ordinarie" skärmen. Då kanske dert räcker med en iMac 17"?

Vi får se hur det blir. Lycka till med era Mac-projekt.

/Jonas
 

etmj

Aktiv medlem
Var inne på den stora tyska elkedjan i Kungens kurva och tittade på skärmar till min pc. Vet inte om de hade kopplat fel, men alla skärmar upplevdes mer eller mindre suddigt. Gick sedan en trappa upp och tittade på mac och fick se en otroligt stor skillnad i bildkvalitet.
Är det skillnad?
 

johan.morck

Aktiv medlem
Min gissning är att upplösningen var inställd fel. Ett vanligt misstag så gör att bilden ser konstig ut. En LCD är dålig, i jämförelse med CRT, att låtsas andra upplösningar än den som den egentligen är skapt för att visa. Så stor skillnad ska det nog inte vara, snarare i kontrast, ljusstyrka och färgåtergivning.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Det är säkert så att de inte har rätt upplösning på de skärmar som är "suddiga".

Skärmarna i iMacarna är bra men det finns säkert bättre att köpa. Imacarna är ju trots allt en konsument maskin och vissa kompromisser/kostnadsbesparingar har säkert gjorts och därför sitter det inte top of the line skärmar i dem. Därmed inte sagt att det är skräpskärmar jag tycker tom att de är riktigt bra.

M
 

etmj

Aktiv medlem
Puh, jag gick genast hem och planerade hur jag skulle kunna sälja min pc.
Fungerar macens skärmar på samma sätt som skärmen till en pc?
Varför väljer så många mac till bildredigering om det inte är någon skillnad?
 
ANNONS