Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalning av medlemsavgift

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Mitt tidigare svar var menat att visa att det inte verkar vara något fel på betalfunktinerna här på FS och som andra sagt, vill inte Klarna bevilja dig kredit och låta dig handla mot faktura så är väl det knappast FS fel.
 

plåtson

Avslutat medlemskap
vill inte Klarna bevilja dig kredit och låta dig handla mot faktura så är väl det knappast FS fel.
Självklart är det FS "fel" att jag inte kan betala in min medlemsavgift till FS då FS via sitt avtal med KLARNA har gjort det omöjligt att betala medlemsavgiften på annat sätt än genom finansbolaget KLARNA. De allra flesta bolag som idkar handel på ett eller annat sätt har ett BG eller PG:nr eller bådadera där kunderna kan utföra sina betalningar. Anledningen till att FS inte vill erbjuda den möjligheten är inte delgiven mig, men jag finner det mycket märkligt att FS ägare har låtit KLARNA utesluta den betalmöjligheten, skumt minst sagt. //Bert
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Om du får gissa, vilket blir den snabbaste och enklaste vägen av dessa två val:

1. Du ringer själv direkt till Klarna och ställer dina frågor och få svar direkt, kanske du får frågor om när?, var?, hur?, som bara du kan svara på.

eller

2. Försöka förklara dig via ett text-forum och någon annan ska senare ringa och förklara ditt ärende till tredje person, Klarna i detta fallet, motfrågorna från Klarna ställs i detta forum och inväntas svar från dig senare?


/Michael - Som gillar raka puckar -
Gissa vad av 2 alt, vilket larv! //Bert
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Betalning mot faktura är ju de facto en kredit. Inget som man som köpare normalt kan kräva, utan det är upp till säljaren att bevilja.
Säljaren i det här fallet är Fotosidan.se, det är bara från FS fotosajt under rubriken "Butik" som du kan handla medlemskapet. Du kan inte gå in på KLARNAS hemsida och där finna en köpmöjlighet av medlemskap på Fotosidan.se. Alltså är det FS som är säljaren! //Bert
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Jag tycker att det luktar som om plåtson inte vill fylla i personnumret. Särskilt med tanke på att han uppenbarligen vägrar både bank/kreditkort och internetbank. Då faller rimligen alternativet att betala mot faktura bort, även om det är väldigt svävande uttryckt när man väljer bort att fylla i..
Det står helt klart att Martin ztenlund i sitt inlägg här ovan("Jag tycker det luktar som att plåtson inte vill fylla i personnumret") vill skummisförklara mig Bert Juhlin, han till och med bettar en slant på denna sin framförda stigmatisering. Fullt gjort Martin! //Bert
 

afe

Aktiv medlem
Men du förklarar ju inte hur du har gjort. Har du fyllt i ett personnummer och ändå inte kan betala med faktura så beror det troligen på att kreditprövningen inte gått genom. Har du inte fyllt i ett personnummer går Klarna förstås inte med på att fakturera. Om du inte vill förklara hur du gjort är det svårt för någon att hjälpa dig ...

Det är väldigt många företag som bedriver internethandel som använder sig av Klarna (och liknande) för alla betalningar, och väldigt få som skickar ut egna fakturor med pg-/bgblanketter.
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Ja, givetvis kan man inte betala mot faktura (= bli beviljad kredit) om man inte uppger sitt personnummer. Klarna (=Nordea) tar ju normalt kreditupplysning innan köp mot faktura beviljas.
Jag har framfört önskemål om att få betala mitt medlemskap på FS via betalning till bank eller postgiro direkt via bankkassörska. Vid en sådan inbetalning måste man uppge personnummer samt bekräfta detta med uppvisande av person-id som exv körkort. //Bert
 

plåtson

Avslutat medlemskap
Men du förklarar ju inte hur du har gjort. Har du fyllt i ett personnummer och ändå inte kan betala med faktura så beror det troligen på att kreditprövningen inte gått genom. Har du inte fyllt i ett personnummer går Klarna förstås inte med på att fakturera. Om du inte vill förklara hur du gjort är det svårt för någon att hjälpa dig ...

Det är väldigt många företag som bedriver internethandel som använder sig av Klarna (och liknande) för alla betalningar, och väldigt få som skickar ut egna fakturor med pg-/bgblanketter.
Jag har mycket utförligt beskrivit var jag har sökt möjlighet att betala medlemsavgiften till FS. Den enda möjlighet som finns är att gå in under rubriken "BUTIK" på Fotosidan.se, där kommer då upp fyra medlemsalternativ, man väljer medlemsform, därefter ett klick på "KÖP". Efter köpklick kommer så KLARNAS meddelande om vilka betalformer som är möjliga. Jag har i inlägg #8 redogjort för vilka betalformer som KLARNA ger mig. Jag använder mig inte av de betalformerna(kreditkort å internetbank å PayPal) som föreslås av KLARNA å en del inläggsskrivare.

Du skriver att det är väldigt många e-handelsföretag som använder sig av typ KLARNA, jo det är helt riktigt men de flesta av dem har också ett BG eller PG som kunderna kan förskottsinbetala till.
Exempelvis går det utmärkt bra att handla på det viset hos CYBERPHOTO, HEGETHORNS FOTO AB och SCANDINAVIAN PHOTO AB.

Tog en titt på dagens inkomma mail, David Elmerfelt har skickat ett meddelande där han meddelar att det går bra att betala via bankgiro till White Balance AB. Medlemsnamn ska anges, antar att det är medlems-id som avses. Jag har i ett av mina inledande inlägg i denna tråden framfört den ovan angivna betalmöjligheten(fann den infon här på FS), men då det saknas uppgift om BG:nr i FS-infon var ju den betalmöjligheten inte möjlig att utnyttja. Märkligt att FS inte gör BG:nr synligt i den infon! //Bert
 
Senast redigerad av en moderator:

afe

Aktiv medlem
Så bra att det löste sig. Jag gissar att det blir mer administration när medlemmar betalar direkt via bankgiro, och att FS därför föredrar att gå via Klarna.
 

Simon Ivarsson

Avslutat medlemskap
ha ha ha
Bert, är du på riktigt?
Har du varken bank eller visa-kort?
Kanske så borde du inte ens försöka dig på att köpa en internettjänst då det kan kräva en internetanslutning. I vilket fall så var dina inlägg väldigt roliga att läsa.
 

Hobbes73

Aktiv medlem
ha ha ha
Bert, är du på riktigt?
Har du varken bank eller visa-kort?
Kanske så borde du inte ens försöka dig på att köpa en internettjänst då det kan kräva en internetanslutning. I vilket fall så var dina inlägg väldigt roliga att läsa.
Vilket fantastiskt I-Lands problem...trotts detta, fick jag mig ett gott skratt, bra humor i denna tråden!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tog en titt på dagens inkomma mail, David Elmerfelt har skickat ett meddelande där han meddelar att det går bra att betala via bankgiro till White Balance AB. Medlemsnamn ska anges, antar att det är medlems-id som avses. Jag har i ett av mina inledande inlägg i denna tråden framfört den ovan angivna betalmöjligheten(fann den infon här på FS), men då det saknas uppgift om BG:nr i FS-infon var ju den betalmöjligheten inte möjlig att utnyttja. Märkligt att FS inte gör BG:nr synligt i den infon! //Bert
Det är mycket smidigare, effektivare och billigare för oss om köpet går via Klarna än om vi skall manuellt regga inbetalningar från ett BG. För medlemmen är fördelen att det inte är dyrare och att man direkt får det plusmedlemskap som man beställer.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
det finns mastercard presentkort som man köper och laddar på med valfri summa mellan 200 kr och 1500 kr att köpa på pressbyrån.
med detta kort kan du handla var du vill på nätet eller butik där de accepterar kreditkort.

plastkortet kostar dock ca 30 kr utöver det man laddar på men det är det helt värt.
 
ANNONS