Annons

Varför stänga av AS?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasc89

Avslutat medlemskap
Om man t.ex. ska panorera med ett objekt, så kan det vara bra att stänga av. På (alla?) Canons IS (Canons motsvarighet till AS) objektiv går det att antingen stänga av helt eller stänga av så att den inte stabiliserar horisontella rörelser.

/A\
 

RolandM

Aktiv medlem
Energikonsumtionen och den kan inducera skakningar i bilden om kameran är fast monterad t ex på ett stativ, samt att fotografen inte önskar använda funktionen.
 

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Personligen vill jag minska slitaget på mekaniken i kameran. Använder endast AS när jag verkligen behöver det.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
AS drar ström och där med även energi som ger extra värrme och värme är inte Minoltas bästa vän.

Ju mindere energi du kan förbruka desto bättre är det så regeln är som alltid, "stäng av det som inte är absolut nödvändigt". Är man stadig på handen kan man i vissa situationer få bra bilder på 1/15s utan AS; men i med liknande tider brukar jag nästan altid köra med AS om jag inte har möjlighet att använda stativ.
 

Toba

Aktiv medlem
Jag har läst (observera läst) att AS:en ska vara justerad för det rörelsemönster som uppstår när man handhåller en kamera. Om man sätter den på ett stativ så finns inte det rörelsemönstret och "man" trodde att AS:en eventuellt skulle bli störd av detta och försöka justera det som inte finns med resultat att det skulle bli sämre bilder med AS från stativ än utan.

Själv har jag inte orkat försöka bekräfta eller förkasta dessa teorier genom praktiska prov :)
 

janc

Aktiv medlem
Enligt manualen till A2 ska man stänga av den för att spara ström. "...Antiskaksystemet har ingen effekt när kameran är
monterad på ett stativ; stäng av funktionen för att spara på batteriet."
(PDF-manualen sid 37).
 
ANNONS