Annons

Ett experiment...

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
1:an känns mer lugn och harmonisk. Jag håller helt med Roger Magnusson och hans figurer! jag tänkte likadant när jag först såg de två "bilderna". 2:an tar liksom stopp direkt. jag tror att det har mycket med läsriktningen att göra. Vi (eller jag iaf) kommer oftast "in" i bilden från vänster och går med blicken åt höger. Bild 2 tar då stopp direkt medan 1:an är öppen och avslutas till höger...

/Jeppe
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Vilken bild som "jag" gillar bäst av de två som visas är svårt att avgöra och det beror lite på var jag plasera webläsaren på min desktop eller om "jag" har en maximerad eller inte.

Men "jag" gillar ofta att väga saker mot varandra så man får en viss symetri och då skulle "jag" välja bild #1 då motivet (eller vad man skall kalla det) väger up mot tabellrutan som finns åt vänster och som innehåller trådstartarens namn.

Så för "mig" beror det mycket på omgivning vilken bild "jag" väljer men valet baseras jag nog även hur "jag" för dagen mår.

Så i detta fall säger jag att ingen bild tilltalar "mig" mer än den andra men att "mitt" val av bild #1 baserar sig forumet där den var presenterad. Med andra ord skulle "jag" kanske valt den andra bilden om frågan ställts i annat sammanhang eller på annat forum.

Detta är en personlig beskrivning av mitt tycke, smak och inte en proffisionell bedömning i vare sig psykologi eller bildanalys.
 

Bokblad

Aktiv medlem
Nog kulturellt betingat hur man väljer. Om man vill det ska gå upp eller till höger så tar man bild 1 och bild 2 om man vill tvärtom. Jag väljer nog bild 1 om ärligheten ska fram. Då går det uppåt.
:)

Fast å andra sidan sett så är det jobbigt att ta sig uppåt men så enkelt att ta sig utför. Tror det har med vilken hjärnhalva som man är inprogramerad att lyssna mest till. Man har präglats av sin kultur så att det tillsist sitter i generna... ???
:-D

Lustigt nog så fick jag en linje som jag inte så lätt får bort på ett motiv och det ser ut att gå uppför:
 

Bilagor

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spänningen mellan figur och pinne är större i den första bilden.
Det känns som pinnen innhåller ett hot.

Med figuren till höger känns det som att man är på den "säkra sidan".

Varför vet jag inte.
 
ANNONS