Annons

Lightroom 3 public BETA !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jann Lipka

Aktiv medlem
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom3/

Lightroom 3 Beta upplagt hos Adobe Labs !

Som vanligt när det gäller beta mjukvara – använd både livrem och hängslen
- lek runt endast på icke livsviktig material.


Vad är nytt:

Framför allt ny ”framkallnings motor ” med förbättrat färg brusreducering.

Snabbare och byggd för ännu större framtida LR bibliotek.

Förändrat import dialog .
( den kan se lite förvirrande ut i början – speciellt om man har många externa hårddiskar som jag … - men är vetenskapligt utformat – prova utökat och kompakt variant på denna )

Plus massa annat …
Ladda ner och prova.

Personlig liten favorit:

Äntligen kan man bestämma att bibliotek backup görs vid slutet av LR sessionen och inte i början när man som ivrigast vill börja med bildarbetet.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Hur lång tid brukar det ta mellan public beta och färdig produkt för köp? Tänkte jag skulle vänta in trean innan jag köpet LR och min studentrabatt varar inte hur länge som helst...
 

Jann Lipka

Aktiv medlem
Det finns väl inga regler för detta .
för LR 2 vad jag minns - tog det c:a 4 månader från public beta till release...

Ett par sjyssta funktioner till att kolla i LR3 beta :

Slideshow export med musik ( nytt - inkl. H264 kompression method ! )

Flickr export direkt från Lightroom ...

Man kan sortera bilder efter bildorientering
( som liggande /stående )

Apropå release datum - kan det vara en slump att LR3 betan släpps samma datum som PhotoPlus mässan startar i New York (idag) ?
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Spännande!

Lightroom has been rebuilt from its core to provide a performance architecture that meets the needs of photographers today and into the future. The raw processing engine has also received an overhaul in order to ensure that you’re maximizing the potential in your images in terms of sharpening and noise reduction.

Jaha, så i princip allt är nytt! Imponerande (?) för ett program som är så pass nytt. Låter som bilhandlarna "Nya BMW XYZ, ja det är en heeeeelt anna biiiiil än din gamla 525:a" :)

Skämt åsido, det skall bli kul att ta del av allt den nya. Undrar om jag kan hålla mig och vänta till den skarpa versioen eller om man skall ladda nera betan...

Att man gör så pass mycket jobb på Lightroom borde i alla fall innebära att försäljningen går bra.
 

Walle

Aktiv medlem
Hur stabil känns betan? Man orkar ju inte testa den om den kraschar stup i kvarten. Nu ska ju en beta normalt vara stabil, men det skadar ju inte att fråga :)
 

MSLink

Aktiv medlem
Äntligen! Jag har saknat copyright text och export video bildspel.
När det gäller brus så kör jag med NoiseWare men hoppas att Lightroom
brushantering blir bättre än NoiseWare.
 

Walle

Aktiv medlem
Har precis kollat igenom videorna, tack för länken Christer!

Jag är glad över den nya grain-funktionen! :) Jag brustvättar aldrig, men ofta vill jag lägga på brus/korn :)

Nu väntar jag bara på att Crimson skriver en plugin till Lightroom för att kunna beställa bilder lika lätt som jag laddar upp på flickr (att direktuppladda på flickr är inte nytt med 3'an, det gör jag redan med 2'an och ett plugin).
 

Walle

Aktiv medlem
Det skulle vara härlig! Hoppas att Crimson fixar plug-ins till Lightroom!
Jag gav den idén till Crimson direkt när det blev officiellt att Lightroom skulle stödja plugins, altså ett antal år sedan. Hittils har det inte hänt något tyvärr...Men ju fler som pushar på Crimson, desto bättre!
 

fredrikru

Aktiv medlem
Kul. Tänkte köpa Lightroom 2 men kändes lite inaktuellt för att jag kände på mig att trean var på gång. Adobe brukar uppgradera sina program ofta så det gäller att inte köpa när ny version är på gång.
 

MSLink

Aktiv medlem
Nu har jag skickat en mail till Crimson.
Hoppas att fler gör det.

Nu hämtar jag Lightroom 3 beta och ska testa det.
 

MSLink

Aktiv medlem
Kul. Tänkte köpa Lightroom 2 men kändes lite inaktuellt för att jag kände på mig att trean var på gång. Adobe brukar uppgradera sina program ofta så det gäller att inte köpa när ny version är på gång.
Om man köper programmet nu så kan man uppdatera programmet billigare sen. Det tar månader innan Lightroom 3 blir officellt.

Lightroom 1 - Lightroom 2 prislistan:
* Uppgradering från SEK 1 275,00
* SEK 1 020,00 ex VAT
* Fullständig från SEK 3 275,00
* SEK 2 620,00 ex VAT
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja det lär dröja innan en skarp version är ute. Det lät i alla fall så intervjun med Tom Hogart som Matt K gjorde.
 

Walle

Aktiv medlem
Ja jag skulle inte tro att vi kan vänta oss trean förrän tidigast framåt Maj, absolut tidigast April, men troligen inte förrän Juni/Juli. Men det är som sagt bara mina gissningar.
 

GrAcK

Aktiv medlem
Följande finns att läsa på Lightroom-sidan på labs:

"The current Lightroom 3 public beta will expire on April 30, 2010."

Så innan dess lär en skarp version inte presenteras.
 

MSLink

Aktiv medlem
Ja jag skulle inte tro att vi kan vänta oss trean förrän tidigast framåt Maj, absolut tidigast April, men troligen inte förrän Juni/Juli. Men det är som sagt bara mina gissningar.
Jag tror att din gissningar stämmer.. Samt tror jag om man köper Lightroom 2 inom 3 månader innan trean släpps så får man gratis
uppdatering till trean när det släpps.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur stabil känns betan? Man orkar ju inte testa den om den kraschar stup i kvarten. Nu ska ju en beta normalt vara stabil, men det skadar ju inte att fråga :)
Kan inte påstå att en beta skall vara stabil, tvärtom. Nu är detta en publik beta som man vill vi skall just hitta vad som inte är stabilt eller felaktigt i. jag har kört en stund och det verkar inte vara några stora problem. När man grottar ner sig i funktionerna kan det förstås hända saker. Ju fler vi är som testar och och ger återkoppling desto bättre lär den släppta versionen bli.
 
ANNONS