Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Sparade tyvärr inte teckniska data men väl den tekniska beskrivningen så ni som varut ute och fotat, eller av andra skäl frånvarande detta forum under dagen, också har något att läsa i kväll!

Håll till godo med pdf-filen!

Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

Omar

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
. Tyvärr dröjer det väl ytterligare 6mån innan den blir så pass tillgänglig att det bara är att gå in i en fotobutik och köpa en från hyllan (utan att ha förbeställt).
Hej

När den väl har kommit kan jag tänka mig att det bara tar så där när någon vecka att få den om man beställt från någon internet butik.

Min 20D fick jag bara vänta någon vecka på, stod inte i någon kö och det var direkt efter de släppt den.

Vi får väl se, men det blir ju inte som med MarkIII, långa väntetider.

Men och andra sidan tror jag 40D kommer bli väldigt populär, så kanske blir svårare???, spännande att se.

Mvh

Omar
 

reflux

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Stefan: Jobbigt att vrida över till manuellt? Det var det löjligaste jag har hört... Att du ens orkar ta kameran med dig när du går ut (om du nu gör det överhuvudtaget?!).
Inte löjligare än att fjanta sig över hur någon annan vill att deras kamera ska fungera. Gröna knappen på Pentax K10 är något som fler tillverkare borde uppmärksamma och det handlar enbart om användarvänlighet. Du kan omöjligen veta vad Stefan fotograferar för motiv och i vilka situationer han gör det. Säger han att han vill ha det så finns det förmodligen en vettig anledning. JAG vill också ha det och jag vet precis varför.
 

RG

Avslutat medlemskap
Och nu när 40D kom så uppfattas canon 30d att ha 2 fps 3 megapixlar och smör chassi istället för magnesium.
 

Magnus77

Aktiv medlem
Som 30D-ägare måste jag säga att den verkar vara ett större steg framåt från 30D än vad 30D var jämfört med 20D, eller är jag fel på det?

På det stora hela verkar det vara en mycket kompetent kamera i sin prisklass om specifikationerna stämmer och prislappen hamnar någonstans kring 12-15k... Precis som 30D också var för några månader sedan. ;)
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Men en uppföljare till 5D då? Iofs blir jag extremt sugen på 1Ds MkIII.. Vilken jävla kamera! Bara synd att 1Ds-kamerorna ska vara så jävla otympliga och svårhållna.. *suck*
 

stef-n

Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Stefan: Jobbigt att vrida över till manuellt? Det var det löjligaste jag har hört... Att du ens orkar ta kameran med dig när du går ut (om du nu gör det överhuvudtaget?!).
Var ju tvungen att kolla din ålder efter ett sådant omoget uttalande, nästan exakt dubbelt så gammal som jag trodde faktiskt. Detta sagt utan tanke på att trampa de vetgiriga och duktiga 14-åringar som finns här på Fotosidan på tårna.

Jag skall försöka förklara så att du kanske förstår:

Jag fotograferar mycket makro och då är det ofta stora fält med en färg/ljusintensitet och sedan tex ett litet kryp/blomblad som reflekterar solen för mycket för att ljusmätaren skall klara det, oavsett metod (har ju inte spotmätning på min 10D). Vad jag kan minnas hade många analoga kameror plus/minus fem stegs kompensation, det borde ju inte vara så svårt att bygga in. Att då helt enkelt kompensera genom att vrida det bakre hjulet några snäpp är både enklare och framförallt snabbare än att först vrida över till M och sedan vrida två hjul för att få rätt värden. Krypet i fråga kan ju hinna flyga iväg innan den manövern är klar.

Min uppfattning är helt enkelt den att om tekniken finns så kan man ju lika gärna utnyttja den, något som Pentax just nu verkar vassa på, därav exemplet. Hålkameror etc är inte riktigt min pryl.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Ni som följer sånt här... kan man även räkna med att nypriset på 30D sjunker? Eller försvinner 30D och blir ersatt av 40D?

fridhamre skrev:
du kan räkna med att det kommer komma en hel del 20/30D på begagnatmarknaden

kolla bara hur det blev när 1D markIII kom - har väl aldrig sett så många 1D markII och markIIn som då ;)

själv köpte jag min 20D av en som uppgraderade till 30D, alltid bra att passa på vid uppgraderingar och det är köparens marknad då
 

Omnicolor

Aktiv medlem
tokchippset skrev:
Sweet! Den uppfyller ju alla realistiska önskemål man kunde haft, förutom några customplatser på programratten, och möjligheten att kunna finjustera fokus för en handfull objektiv.
den har ju 3 customplatser på programratten. :)
 

Jonsjoberg

Avslutat medlemskap
Tror inte att nypriset kommer att sjunka på 30D, idag ligger det på 9 000:-, 40D kommer troligtvis att ligga på 12-15k.. Så om 30D finns kvar, vilket jag tvivlar, kommer den nog inte att sjunka i pris. Möjligtvis att det blir någon form av utförsäljning av 30D
 
ANNONS