Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Canon EOS 40D kommer

sida 55.
Inlägg 813.
100922 visningar (ganska många ju)

Vädertätningen är nog trots allt ganska kostsam.
Det är inte bara tryckknapparna och blixtskon som ska vara täta.
Det krävs en hel del o-ringar och packningar innanför skalet inne i huset. Alla luckor måste vara täta.

Tätning och bättre autofokus verkar stå högt på önskelistan för de som funderar på att uppgradera sig när 40D kommer.
 

Lazzze

Aktiv medlem
Tja, Pentax K10D är tätad och huset kostar runt 8000. Så om nu 40D landar på 12-14000 borde det rimligen finnas utrymme även för Canon att kläma in det.
 

solvargen

Aktiv medlem
Hhum..tydligen två trådar nu. Får väl skriva samma här: Hur kan ni vara så säkra på att det är en ny 40D på gång?? Kanske är det en uppdaterad 5D?
Mvh Thomas
 

solvargen

Aktiv medlem
fhe skrev:
Det finns rätt många tecken som tyder på det, du borde ha hittat flera i den stängda tråden.
Jo,har läst den nedlagda tråden. Även om nu redaktör Fröderberg på K&Bild lagt upp en bild på en kamera och jag själv förvisso tror att det är en ny 40D på gång känns det ändå inte säkert att det just måste vara det. Det är väl närmast det jag vill påpeka i mitt första inlägg.
Mvh Thomas
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
40D

Vi får förhoppningsvis veta mer den 20 augusti.
Bob Atkins verkar övertygad: http://bobatkins.com/photography/digital/canon_questions_eos30d.html

Jag tycker att det är ganska kul med spekulationer och förväntningar.

Pentax och Nikon har ju satt en ordentlig press på Canon kan man lugnt säga.

När det gäller bildkvalitet så har det skrivits kilometervis om dynamiskt omfång och vilken kamera som har bästa tonåtergivning, minsta bruset osv.
20/30D har ju utmärkt prestanda och leverar mycket fina bilder.

Om man spekulerar i upplösning så skulle en ökning med ca 30% ge 10,4 Mpixels. Det är ju inte så stor ökning men ändå en förbättring.
Intressantare (för mig) är nog ändå om sensorns dynamiska omfång kan ökas. Nya 1D Mark III har ju fått mjukvara som ger bättre utteckning i högdagrar (ljusa partier) än föregångaren Mark II. Och bättre brusreducering.
Man kanske kan förvänta sig liknande prestanda hos 40D.

Om 40D får dessa förbättringar samt snabbare och mer följsammare autofokus så vete f*n om jag inte slår till.

Mvh J O
 

psandelin

Avslutat medlemskap
Var och kände och klämde på en 30D idag. Vilken skillnad det var mot min 400D!

Dum som jag var så jämförde jag bara lillbrorsorna hos Canon och Nikon när jag valde kamera. Men men!

Misstag nummer 2 var att känna och klämma på en 5D ;)

Men jag behöver ingen FF, så en 40D får det nog allt bli när den kommer.
 

falke

Aktiv medlem
Nu verkar det som om den kommande veckan blir högintressant....

Canon har sin presentation på måndag och i slutet av veckan ska tydligen Nikon presentera två nya hus och 10 nya objektiv. Det ryktas om en efterföljare till D200 och en helt ny fullformatare.

I slutet av veckan ska även Pentax presentera efterföljaren till K10D + ett lite enklare hus riktad mot förstagångsköparna.

Både D200 och K10D är ju vädertätade och en ev. 40D ska ju konkurrera i detta llt tuffare segment. Det vore ju knäppt av Canon att bara titta på sin egen markandssegmentering mellan de olika serierna och faktiskt misssa vad konkurrenterna hittar på. Så har ju både Pentax och Nikon tagit marknadsandelar det sista året från Canon i amatörsegmentet.

40D (eller vad den nu ska heta) har ju varit väntad i nästan ett år och många trodde den skulle komma i våras... förseningen kan ju bero på att man beslutade om större förändringar av huset.... jag hoppas att det innebär att man beslutade sig för vädertätning. Om inte, tror jag att jag överväger att byta till Nikon eller kanske framför allt Pentax.
 

Omar

Aktiv medlem
falke skrev:
Nu verkar det som om den kommande veckan blir högintressant....

Canon har sin presentation på måndag och i slutet av veckan ska tydligen Nikon presentera två nya hus och 10 nya objektiv. Det ryktas om en efterföljare till D200 och en helt ny fullformatare.

Hej

Skall klart bli intressant, tror nog Nikon kommer med mer intressanta grejor, får väl se.

Om nu Nikon släpper 10 nya gluggar blir jag klart imponerad, ingen kamera tillverkare har väl någonsin släppt så många på en gång. Men klart det är ju deras 90 årsdag.

Om så, blir det nog en väldigt spännande tid för Nikonägarna.

Dock är jag lite tveksam att Nikon kommer släppa så många som 10 nya gluggar samtidigt. Kanske nämner 10 men en del kommer kanske senare. Jag tror krävs rätt mycket resurser att släppa så mycket gluggar samtidigt, men vad vet jag, har absolut ingen aning, skall bli spännande att se.

Som jag nämt innan är ju Canon 30D väldigt privärd nu, ca 8500kr och Nikon D200 kostar ca 14400kr. Skillnaden är på ca 5900kr så de knappt i samma prisklass.

Skulle vara intressant med en mini MarkIII på runt 20 lakan, kanske rent av 40D närmar sig?? Tror dock inte det.

Mvh

Omar
 

Enicar

Aktiv medlem
Re: Re: 40D

timofej skrev:
Ökning till 10,4 MPx (från 8 MPx) ger ca 14% ökning i upplösning. sqrt(10,4/8) = 1,14
Nja.
ökning från 8 miljoner till 10.4 miljoner blir allt 30% fler pixlar totalt
Det blir dock ca 14% fler pixlar på bredden

edit
Man får visst skynda sig med räknestickan annars blir man tvåa :)
 

jorgene

Aktiv medlem
Timour har helt rätt. En ökning av antalet pixlar med 30% ger en ökning av upplösningen på cirka 14%, eftersom upplösning hos en sensor är ett tvådimensionellt begrepp (både bredd och höjd).

För dubblerad upplösning krävs 2^2 gånger fler pixlar. I fallet med 30D krävs alltså 32MP för fördubblad upplösning.
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
inga rykten om nya objektiv från Canon som det är på Nikonsidan? (även om jag tror att ryktet om 10 nya gluggar är drastiskt överdrivet)
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
där ser man vad man inte visste,
bara att hålla tummarna för ett EF 400/5,6 L IS USM från Canon o gratulera Nikonisterna om de får så mycket nya leksaker
 

Bokeh

Aktiv medlem
fridhamre skrev:
där ser man vad man inte visste,
bara att hålla tummarna för ett EF 400/5,6 L IS USM från Canon o gratulera Nikonisterna om de får så mycket nya leksaker
Det är nog inte fråga om 10 helt nya gluggar, utan mest uppdateringar av äldre gluggar till AF-S och VR, men någon helt ny är väl inte omöjligt, ett motsvarande AF-S 400/f5.6VR från Nikon skulle vara trevligt, men det vågar jag knappt hoppas på, det är nog troligare att ni Canonister får den godbiten i år.

/kent
 
ANNONS