Annons

Lightroom 5/ verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Jag har experimenterat med virtuella kopior och det är faktiskt ett intressant sätt att kopiera för att skapa varianter av samma bild.
Det finns en variant av virtuella kopior som heter fixeringar som också är användbart. Speciellt om man vill jobba med dessa olika versioner av samma bild i Photoshop.
 

erro.se

Aktiv medlem
Skillnaden mellan virtuella kopior och fixeringar (motsvarande engelskans snapshots antar jag menas?) är att fixeringar är ett sätt att inom en och samma bild skapa olika definierade utseenden som man kan växla mellan, men bara ett utseende är aktivt i taget. Med virtuella kopior så skapar man flera bilder från samma grundbild, och alla är aktiva samtidigt, med sina individuella inställningar.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Skillnaden mellan virtuella kopior och fixeringar (motsvarande engelskans snapshots antar jag menas?) är att fixeringar är ett sätt att inom en och samma bild skapa olika definierade utseenden som man kan växla mellan, men bara ett utseende är aktivt i taget. Med virtuella kopior så skapar man flera bilder från samma grundbild, och alla är aktiva samtidigt, med sina individuella inställningar.
Då förstår jag.....En virtuell kopia läggs också som en ny fil i LR. Fast det ställer till lite eftersom man ska exportera den ifall man vill att det ska komma på droppbox/hårddisken. Finns inget bättre sätt?
 

Ananda18

Aktiv medlem
..............

Nej, virtuella kopior är inte filer. Lightroom ändrar aldrig något i orginalbilden/filen. Det LR gör är att skapa listor, i princip textfiler, på vilka redigeringar/virtuella kopior/nyckelord och annat man gjort med bilden och lagrar dessa i sin databas vilken är .lrcat-filen (och i xmp-filen om man har slagit på den funktionen).
När man öppnar en tidigare redigerad bild läser LR från sin databas vad som ska göras med bilden och visar den på skärmen med de sparade åtgärderna. Orginalbilden är fortfarande orörd, de förändringar bilden visar finns bara på skärmen!
Enda gången man får en ny fil är när man kör Export för att skapa en fil med redigeringar pålagda i valfritt filformat.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Men varför ska antalet bilder öka......?

Det är lite förvirrande också eftersom antalet bilder i Dropbox-mappen som finns i LR ökar när jag skapar en virtuell kopia. Men egentligen så har det inte ökat i själva dropbox i Finder.
Så antalet kommer att avvika beroende om det är i LR eller i Finder fast det är samma dropbox
Enda sätt är att komma runt detta är att exportera den virtuell kopian. Eller kan man göra på ett annat sätt?
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu använder jag inte dropbox så jag är kanske ute på hal is. men jag förtår inte riktigt vad du menar med "Dropbox-mappen som finns i Lightroom"?

När du skapar en virtuell kopia så skriver du information till Lightrooms databas - det är en fil och endast en fil, oavsett hur många bilder och kopior du har. Den har ändelsen .lrcat.

Det är möjligen så att om du har xmp-filer aktiverat så skapas en ny sådan när du skapar en virtuell kopia, men jag är inte säker eftersom jag inte använder sidecar-filer.

Antal "bilder" ökar inne i Lightroom när du skapar en virtuell kopia, men det är som sagt inga filer.

Det är först när du exporterar som den virtuella kopia blir en riktig fil.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tittade på filmerna och det intressant ut med allt man kan göra. Hur lång tid kan det ta att lära sig LR?
Efter en dag eller så lär du nog behärska det mesta om du tittar på Adobes vidofilmer. Det är ganska lättanvänt.

Om du är ute efter program i stil med LR titta även på Capture One Pro 7. Finns som 60 dagars demo om man vill testa. Aningen dyrare men dess RAW konvertering verkar lite vassare. Dessutom kan man arbeta med flera lager. LR har dock lite bättre databasfunktioner men det viktigaste finns där.

Håller just nu på att utvärdera det som ett alternativ ifall det enbart skulle bli möjligt
att köpa LR via Adobe createiv cloud, en licensform som jag inte riktigt gillar för min bilddatabas


http://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Capture-One-Pro-7/Tutorials.aspx
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag har heller aldrig varit med om att antalet bilder ökar, utan som Anders skriver så kan det bli "fler" bilder inne i Lightrooms bibliotek men inte i mappen där bilderna finns.

Så här ser det ut i mitt LR bibliotek på många ställen (OBS! Siffrorna i den ena lilla bilden det är kopian):
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Kan det vara så att Dropbox sparar en backupfil av de ändrade filerna? I så fall borde det dock blir rätt många extra filer ...
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Kan det vara så att Dropbox sparar en backupfil av de ändrade filerna? I så fall borde det dock blir rätt många extra filer ...
Vad är det för fil ändelse på det som du funderar över? För LR lägger dessa i en mapp som jag har på datorn: Cache0000000001.dat

Det är "minnes filer" under tiden man jobbar med Lr och det kan bli många, men bara att radera.
 

afe

Aktiv medlem
LR-cachen lagrar man nog helst inte i Dropbox, utan jag tänkte i såfall på .lrcat eller .xmp-filer.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Nu använder jag inte dropbox så jag är kanske ute på hal is. men jag förtår inte riktigt vad du menar med "Dropbox-mappen som finns i Lightroom"?

När du skapar en virtuell kopia så skriver du information till Lightrooms databas - det är en fil och endast en fil, oavsett hur många bilder och kopior du har. Den har ändelsen .lrcat.

Det är möjligen så att om du har xmp-filer aktiverat så skapas en ny sådan när du skapar en virtuell kopia, men jag är inte säker eftersom jag inte använder sidecar-filer.

Antal "bilder" ökar inne i Lightroom när du skapar en virtuell kopia, men det är som sagt inga filer.

Det är först när du exporterar som den virtuella kopia blir en riktig fil.
Den virtuella kopia har filändelsen .jpg
Så här ser det ut i biblioteket. Varje gång jag skapar en virtuell kopia genom att högerklicka på en bild och välja skapa virtuell kopia så ökar antalet bilder med en extra i antal (se bilden som jag bifogar)
Är det bara i min LR som det blir så?
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Då förstår jag hur du menar, och det där är helt normalt beteende för Lightroom. Programmet räknar en virtuell kopia som en ny bild, och därför ökar antalet. Det blir däremot inte fler filer på disk om du inte exporterar bilden. I finder kommer du fortfarande bara att se en bild i och med att Lightroom inte gör några ändringar i själva bildfilen.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har heller aldrig varit med om att antalet bilder ökar, utan som Anders skriver så kan det bli "fler" bilder inne i Lightrooms bibliotek men inte i mappen där bilderna finns.

Så här ser det ut i mitt LR bibliotek på många ställen (OBS! Siffrorna i den ena lilla bilden det är kopian):
Vad har din kopia fått för namn och ändelse?
 

afe

Aktiv medlem
Vad har din kopia fått för namn och ändelse?
Virtuella kopior heter exakt samma sak som originalfilen i Lightroom (eftersom det inte är en ny fil), men i biblioteksmodulen kan du se att det är en kopia (som standard heter den Copy 1 om du har bara en kopia).
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Den virtuella kopia har filändelsen .jpg
Så här ser det ut i biblioteket. Varje gång jag skapar en virtuell kopia genom att högerklicka på en bild och välja skapa virtuell kopia så ökar antalet bilder med en extra i antal (se bilden som jag bifogar)
Är det bara i min LR som det blir så?
Du har rätt att det ökar i Lightroom när du skapar en virtuell kopia, jag testade och gjorde en kopia och det syns i LR att den läggs till men inte i mappen där jag har original bilden.

Så jag tror inte den tar plats som ett riktigt foto.

OBS! Tänk på om du ska radera kopian att den hamnar oftast efter originalet och får ett upp vikt hörn som jag ringat in här. Jag råkade ta bort fel men hann rädda det.
 

Bilagor

Marie_1

Aktiv medlem
Då förstår jag hur du menar, och det där är helt normalt beteende för Lightroom. Programmet räknar en virtuell kopia som en ny bild, och därför ökar antalet. Det blir däremot inte fler filer på disk om du inte exporterar bilden. I finder kommer du fortfarande bara att se en bild i och med att Lightroom inte gör några ändringar i själva bildfilen.
Tack, det var det jag ville få bekräftat!
 
ANNONS