Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
OK. Är det 64-bitars version?

Vad - exakt - heter genvägen på skrivbordet som går till Lightroom?

Händer det absolut inget när du dubbelklickar genvägen?

Om du startar aktivitetshanteraren (högerklicka "listen" längst ner och välj Starta aktivitetshanteraren. Ser du Lightroom bland program eller processer?
"C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.6\lightroom.exe"

Nej, den blir markerad en stund.

Det fanns med, men nu är den borta.

Om jag högerklickar på ikonen på skrivbordet och väljer "öppna filens sökväg" så hamnar jag på lightroom.exe på c-disken. Men programmet startar inte.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tråden är lång och jag hinner inte kolla bakåt, men här kommer en chansning:

Det hände mig några gånger med min förra dator att LR inte startade, det hände absolut ingenting när jag försökte. Jag hade Windows och alla program på en SSD som inte var så stor. När jag av en slump kollade tillgängliga utrymmet på den hade det krympt avsevärt. Efter att jag rensat bort alla temp-filer, webcache osv och ökat utrymmet, startade LR igen.

Nu har du ju kört CCleaner och allt sådant borde alltså vara borttaget. Har du kanske ändå knapert med utrymme kvar?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Tråden är lång och jag hinner inte kolla bakåt, men här kommer en chansning:

Det hände mig några gånger med min förra dator att LR inte startade, det hände absolut ingenting när jag försökte. Jag hade Windows och alla program på en SSD som inte var så stor. När jag av en slump kollade tillgängliga utrymmet på den hade det krympt avsevärt. Efter att jag rensat bort alla temp-filer, webcache osv och ökat utrymmet, startade LR igen.

Nu har du ju kört CCleaner och allt sådant borde alltså vara borttaget. Har du kanske ändå knapert med utrymme kvar?
Har tittat på detta. Jag har 16,3 Gb ledigt av 111 Gb. Har en 250 Gb SSD liggande för utbyte. Men ville ha detta problem löst innan.
 

foss

Ny medlem
Edit

"C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.6\lightroom.exe"

Nej, den blir markerad en stund.

Det fanns med, men nu är den borta.

Om jag högerklickar på ikonen på skrivbordet och väljer "öppna filens sökväg" så hamnar jag på lightroom.exe på c-disken. Men programmet startar inte.
Hej.
Mitt första inlägg på Fotosidan:)
Jag har lightroom 5 köpeversionen och har haft problem vid varje uppdatering.
Programmet har inte startat bl.a.. Installerade om och rensade c-disken, 80 Gb Intel ssd.
Inget hjälpte. Chansade med att byta namn på exefilen i Lightroomkatalogen (5.6)
från enbart lightroom .exe till 5.6.exe och det funkade för mig. Bara att prova.
Kör Win 7 home premium. 64 bitars.



,
 
Senast ändrad:

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hej.
Mitt första inlägg på Fotosidan:)
Jag har lightroom 5 köpeversionen och har haft problem vid varje uppdatering.
Programmet har inte startat bl.a.. Installerade om och rensade c-disken, 80 Gb Intel ssd.
Inget hjälpte. Chansade med att byta namn på exefilen i Lightroomkatalogen (5.6)
från enbart lightroom .exe till 5.6.exe och det funkade för mig. Bara att prova.
Kör Win 7 home premium. 64 bitars.



,
Va skönt att jag inte är ensam om problem med Lightroom.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag har 2 Lightroom kataloger i datorn:
Lightroom katalog.lrcat och Lightroom katalog-2.lrcat

Har ju haft flera versioner lightroom i datorn. Undrar om felet kan ligga här?
 

AFJ

Aktiv medlem
"C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.6\lightroom.exe"

Nej, den blir markerad en stund.

Det fanns med, men nu är den borta.

Om jag högerklickar på ikonen på skrivbordet och väljer "öppna filens sökväg" så hamnar jag på lightroom.exe på c-disken. Men programmet startar inte.
Du svarade inte på om du har 32- eller 64-bitars OS.

Hur mycket internminne har datorn?

Om du öppnar filens sökväg, letar fram lightroom.exe,högerklickar, väljer egenskaper och sedan Information. Vad står det då för information?

Det faktum att du ser Lightroom i aktivitetshanteraren visar ju att programmet i alla fall är installerat och startar. Sedan är det något som får det att krascha.

Det skulle ju kunna vara så att din katalog är korrupt på något vis.

Vad händer om du med utforskaren dubbelklickar någon av de lrcat-filer som du har. Du skrev att du har två olika, prova båda och se vad som händer.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Du svarade inte på om du har 32- eller 64-bitars OS.

Hur mycket internminne har datorn?

Om du öppnar filens sökväg, letar fram lightroom.exe,högerklickar, väljer egenskaper och sedan Information. Vad står det då för information?

Det faktum att du ser Lightroom i aktivitetshanteraren visar ju att programmet i alla fall är installerat och startar. Sedan är det något som får det att krascha.

Det skulle ju kunna vara så att din katalog är korrupt på något vis.

Vad händer om du med utforskaren dubbelklickar någon av de lrcat-filer som du har. Du skrev att du har två olika, prova båda och se vad som händer.
64-bitar
12 Gb
Plats: Adobe Photoshop Lightroom 5.6
Mål: "C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.6\lightroom.exe"
Det fanns första gången jag kollade, nu finns det inte där längre.
Ingenting
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Din spec är ju full tillräcklig.

Jag tycker det verkar så konstigt men om man googlar lite så är du inte ensam:

http://feedback.photoshop.com/photoshop_family/topics/lightroom_5_6_wont_open

http://www.dpreview.com/forums/thread/3687380

Den här tråden är lite intressant:

http://www.lightroomforums.net/showthread.php?20234-LR-5-won-t-Open

Läs inlägget från "Jim" - kan det vara problemet med den andra monitorn som spökar för dig också?
har lite svårt att googla runt då mitt bredband är nere. Men jag har ju kört Lightroom i mer än ett år på denna maskin, med dubbla skärmar. Problemen började när jag städade bort 2 av 3
Lightroom och trots att jag kört CC Cleaner så fungerar det inte.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det som strå i tråden är:

And after you try to start Lightroom, if you hover your mouse over the task bar icon does the small window show up as in this screenshot? If it does, is it possible that you have a second monitor defined, but not present or switched on, which Lightroom has been assigned to?

och svaret



Jim, Exactly. I went into the monitor (I only have one) and clicked around.. whatever I did, the program finally let me register and run it. Thanks for the help. YOU are the man.
 

Ananda18

Aktiv medlem
Kanske lösningen ?

När man uppgraderar LR så måste info om tidigare registrering finnas kvar på datorn för att de ska fatta att man redan har en registrerad produkt.
Kan det vara så att den informationen försvunnit då du raderade de gamla versionerna ?
Om det är så så får du installera de gamla versionenrna igen, i tur och ordning, för att återställa informationen.
Sedan kan du, efter att du gjort backup på filerna i C:\ProgramData\Adobe\Lightroom, ta bort de gamla LR-versionerna, och sedan lägga tillbaka registreringsfilerna på rätt plats.
Registreringsfilerna finns, i Windowsvärlden, under C:\ProgramData\Adobe\Lightroom och ser ut så här på min dator.
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Ja, och dessa registreringsfiler är vanliga textfiler som innehåller licensnycklar och userid.

MEN - är det samma metod även om man kör CC? Behöver man då ha hela "kedjan"?

Säg att du skulle köpa ny PC och vill installera LR från CC - då finns ju inte de gamla nycklarna kvar på dator, men likväl måste det väl gå att installera de program man har licens till från "molnet" - det är väl detta som är hela meningen men prenumerationsmodellen, eller?

Jag är som synes inte så bekant med hur CC fungerar....

PS. Och även om det vore så att det är dessa filer som spökar så borde väl programmet ge ifrån sig något felmeddelande typ "ogilltig licensnyckel" eller liknand. Att bara "dö" utan någon som helst info verkar märkligt.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
När man uppgraderar LR så måste info om tidigare registrering finnas kvar på datorn för att de ska fatta att man redan har en registrerad produkt.
Kan det vara så att den informationen försvunnit då du raderade de gamla versionerna ?
Om det är så så får du installera de gamla versionenrna igen, i tur och ordning, för att återställa informationen.
Sedan kan du, efter att du gjort backup på filerna i C:\ProgramData\Adobe\Lightroom, ta bort de gamla LR-versionerna, och sedan lägga tillbaka registreringsfilerna på rätt plats.
Registreringsfilerna finns, i Windowsvärlden, under C:\ProgramData\Adobe\Lightroom och ser ut så här på min dator.
Jag har dina 3 sista filer.
 
ANNONS