Annons

Behåller JPG kastar RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Fast det är de väl inte alltid?
För det mesta. Eftersom jag mest fotar landskap så är det det som kameran för det mesta är inställd på. Landskap brukar inte heller ha bråttom någonstans, så om inställningarna är fel så brukar det inte vara några problem att ändra och ta tre bilder till.

I de fall jag tar ttidskritiska bilder så har jag ställt in kameran i förväg och väntar på rätt ögonblick. Jag tror aldrig att jag har missat en bild för att jag inte har hunnit ställa in kameran. Däremot så har jag missat bilder när jag inte hunnit byta objektiv. Senast häromveckan när jag råkade cykla ikapp ett gäng fasaner på Årstafältet. Innan jag hann byta till teleobjektiv så var de uppslukade av jorden.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
I ärlighetens namn är det rätt krångligt att ta fram varenda rawbild via en rawkonverterare och sen måste man ju ändå spara i något format helst förlustfritt. Fotar man ett par hundra bilder en dag och sen dra varenda genom en rawkonverterare så kan man bli lite less tycker jag.
Jag fick faktiskt förslaget att köra enbart jpg via fotoklubben jag var med i lustigt nog.
Därför använder man exempelvis Lightroom...
 
ANNONS