Annons

Porträtt objektiv a77 !?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej !

Jag försöker hitta ett bra porträtt objektiv som inte kostar som en förorts villa !

Har ni tips på bra sådana har hör att det finns en som ska hetw minolta 50mm 1.7 som skall vara bra ?
Andra förslag !?
 

martinot

Aktiv medlem
Under en villa kostar alla objektiv, men jag förstår poängen. 😊

Blir dock lite enklare för andra att hjälpa till om du kostar på dig några siffror/bokstäver och lite mer konkret säger en budget som du gärna håller dig inom (tex max 500.- eller liknande).
 

nicotin

Aktiv medlem
Under en villa kostar alla objektiv, men jag förstår poängen. 😊

Blir dock lite enklare för andra att hjälpa till om du kostar på dig några siffror/bokstäver och lite mer konkret säger en budget som du gärna håller dig inom (tex max 500.- eller liknande).

Kikar mest på beg och eBay men säg runt 5-6000kr !?
 

nicotin

Aktiv medlem
Tack alla för tipsen !


Jag kollade på Sigma 50 1.4 och ser att det verkar finnas 2 versioner av denna !
Kom det en nyutgåva av denna som jag då gissar är bättte än föregångaren !?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sigma har gjort två olika 50/1,4.

Den äldre 50/1,4 EX DG HSM tecknar ut hela småbildsformatet men är inte superskarp i kanterna. Den är optimerad för bästa möjliga skärpa i mitten vid maxbländare och för snygg oskärpa. Den gör sig väldigt bra på APS-C och kostar under 2000kr beg.

Den nyare med beteckningen "Art" är ännu skarpare men ffa är nog skillnaden i skärpa ännu större på fullformat. I övrigt är nog denna lika bra eller bättre än föregående version men är större, tyngre och dyrare - ca 4500-5500kr beg.

För en rimlig peng duger den äldre väl för porträtt på A77. Hade jag en A99 skulle jag utan tvekan satsat på Artversionen.
 
ANNONS