Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt objektiv a77 !?

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej !

Jag försöker hitta ett bra porträtt objektiv som inte kostar som en förorts villa !

Har ni tips på bra sådana har hör att det finns en som ska hetw minolta 50mm 1.7 som skall vara bra ?
Andra förslag !?

Under en villa kostar alla objektiv, men jag förstår poängen. 😊

Blir dock lite enklare för andra att hjälpa till om du kostar på dig några siffror/bokstäver och lite mer konkret säger en budget som du gärna håller dig inom (tex max 500.- eller liknande).

Under en villa kostar alla objektiv, men jag förstår poängen. 😊

Blir dock lite enklare för andra att hjälpa till om du kostar på dig några siffror/bokstäver och lite mer konkret säger en budget som du gärna håller dig inom (tex max 500.- eller liknande).

Kikar mest på beg och eBay men säg runt 5-6000kr !?

Tack alla för tipsen !

Jag kollade på Sigma 50 1.4 och ser att det verkar finnas 2 versioner av denna !
Kom det en nyutgåva av denna som jag då gissar är bättte än föregångaren !?

Sigma har gjort två olika 50/1,4.

Den äldre 50/1,4 EX DG HSM tecknar ut hela småbildsformatet men är inte superskarp i kanterna. Den är optimerad för bästa möjliga skärpa i mitten vid maxbländare och för snygg oskärpa. Den gör sig väldigt bra på APS-C och kostar under 2000kr beg.

Den nyare med beteckningen "Art" är ännu skarpare men ffa är nog skillnaden i skärpa ännu större på fullformat. I övrigt är nog denna lika bra eller bättre än föregående version men är större, tyngre och dyrare - ca 4500-5500kr beg.

För en rimlig peng duger den äldre väl för porträtt på A77. Hade jag en A99 skulle jag utan tvekan satsat på Artversionen.

ANNONS
Götaplatsens Foto