Annons

Till vilket objektiv ska jag köpa filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinccc

Medlem
Hej!
Har lite problem. Fick min första systemkamera ( canon eos 550d) i julas, tillsammans med ett 18-55 mm, 5.6 och 75-300 mm 5.6 . Har min mammas objektiv också, typ 35-90 mm eller nåt liknande. Nu börjar jag bli sugen på att köpa ett fast 50mm f/1.8. "Behöver" ett objektiv som kan ha större bländare, då f/5.6 blir lite för litet....
Har inte köpt objektivet än, men kommer beställa det inom en snar framtid, så vi "låtsas" att jag har det...

Så, till min fråga / frågor.
Jag har ju inte speciellt många tillbehör då då. Vill beställa filter bla. (om ni har tips på andra tillbehör som ska köpas, kommentera!) men vet inte vad jag ska köpa, och till vilket objektiv?

På alla de jag redan har, dvs. inte 50mm-objektivet (52mmgänga), har jag 58 mm gänga. Så om jag ska köpa tex. ett stjärnfilter eller ett annat effektfilter, vilken gänga tycker ni jag ska köpa? 58 eller 52?
Och vad ska det annars vara för filter för att skydda objektivet men även användas som en förbättring till bilderna?

Vad ska jag köpa och med vilken gänga?
Close-up/polariseringsfiler/stjärnfilter/uv/motljusskydd ???

Behöver akut hjälp, tar emot alla typ av tips när det gäller filter. Och förlåt för min okunnighet, är ju lite ny med denhär systemkameravärlden :)♥

För mina bilder:
http://elincardell.blogg.se
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Diameter

För att gänga ditt nya filter ska det ha samma diameter som objektivet, dvs på ett 50 mm med 52mm diameter ska du köpa ett 52mm. Ett motljusskydd är en viktig plastkåpa du bör köpa. Det skyddar från infallande ljus, ger en bättre exponering och skyddar frontlinsen om du tappar kameran.UV eller inte UVfilter... välj själv om du anser dig behöva ett extra glas för att skydda frontlinsen. Övriga filter har olika egenskaper, beroende på vad du är ute efter.

Ps. det finns motljusskydd i gummi också (ihopfällbara)
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Du bör köpa filter med 58 mm diameter ohc till 52 mm objektivet kan du köpa en step-up-ring. Dvs du kan använda ett större filter på ett smalare objektiv, men inte tvärtom.
 

Gutta

Aktiv medlem
Spara dina pengar! Filter är bara ivägen och ett sätt för handlarna att dra in det de förlorar på karusellerna...
De tillför inte ett dyft mer än annorlunda risker om du tappar grejorna. Du är inte mer skyddad än utan. Däremot så försämrar filter både skärpa och ljusinsläpp. Vid motljussituationer kan du dessutom få extra oönskade reflexer i bilderna.
Använd motljusskydd i alla lägen. Ger bättre kontrast beroende på situation och skyddar objektivet bättre än ett filter i alla lägen.

Gäller såklart inte effektfilter...Är du ute efter en viss effekt så kanske filter är din grej. Men som skydd är det inget att rekommendera.
 

Fex

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du behöver för filter men kan berätta hur jag använder mina så kanske det kan ge dig några ideer.

uvfilter och motljusskydd för att skydda linsen.
Gråfilter använder jag soliga dagar när jag vill ta kontroll över dagsljuset och belysa mina objekt med blixt.
(graduerat gråfilter använder jag aldrig)
polariseringsfilter använder jag mest i produktfoto när jag vill minska reflektioner

Stjärnfilter har jag aldrig använt men skulle gärna vilja prova någon gång men har ingen direkt användning för det. Jag skulle kunna tänka mig stadsbilder eller liknande med många ljuskällor.

Jag har även en hög med färgfilter men har ingen användning för dem, tycker det funger väl så bra om inte bättre i efterbehandling.
 

eskil23

Aktiv medlem
På alla de jag redan har, dvs. inte 50mm-objektivet (52mmgänga), har jag 58 mm gänga. Så om jag ska köpa tex. ett stjärnfilter eller ett annat effektfilter, vilken gänga tycker ni jag ska köpa? 58 eller 52?
58mm. Sedan köper du en step-up-ring som gör att du kan använda de filtren på din 50mm f/1.8 också. Stora filter går bra att använda på mindre gluggar, men inte tvärt om. Enda nackdelen är väl kanske att du inte kan ha filter och motljusskydd på samtidigt.

Och vad ska det annars vara för filter för att skydda objektivet men även användas som en förbättring till bilderna?
Alla filter skyddar objektivets frontlins när de sitter på. Vilket filter som förbättrar bilderna och vilka som sabbar dem beror helt och hållet på vad du fotograferar, i vilket ljus och med vilket filter.

Behöver akut hjälp, tar emot alla typ av tips när det gäller filter. Och förlåt för min okunnighet, är ju lite ny med denhär systemkameravärlden :)♥
Det beror helt på vad du fotograferar. Av vad jag kan se på din blogg så gillar du att ta närbilder på små saker. Då gör en försättslins (close-up filter) att du kan komma närmare motivet. Försättslinser och mellanringar (som man sätter mellan objektivet och kameran) brukar kallas för "fattig mans makro-objektiv".

(graduerat gråfilter använder jag aldrig)
Var och en blir salig på sin fason. Det är nog det filter som jag använder absolut mest, i alla fall utomhus.
 

elinccc

Medlem
58mm. Sedan köper du en step-up-ring som gör att du kan använda de filtren på din 50mm f/1.8 också. Stora filter går bra att använda på mindre gluggar, men inte tvärt om. Enda nackdelen är väl kanske att du inte kan ha filter och motljusskydd på samtidigt.


Alla filter skyddar objektivets frontlins när de sitter på. Vilket filter som förbättrar bilderna och vilka som sabbar dem beror helt och hållet på vad du fotograferar, i vilket ljus och med vilket filter.


Det beror helt på vad du fotograferar. Av vad jag kan se på din blogg så gillar du att ta närbilder på små saker. Då gör en försättslins (close-up filter) att du kan komma närmare motivet. Försättslinser och mellanringar (som man sätter mellan objektivet och kameran) brukar kallas för "fattig mans makro-objektiv".


Var och en blir salig på sin fason. Det är nog det filter som jag använder absolut mest, i alla fall utomhus.
Tack för hjälpen!
Jodå, det är väl närbilder/macro som är roligast men är man 13 och går i skolan utan inkomst är det väl bara att stå ut och fota annat tills man får råd ;)
 

AWid

Aktiv medlem
Hej!
Har lite problem. Fick min första systemkamera ( canon eos 550d) i julas, tillsammans med ett 18-55 mm, 5.6 och 75-300 mm 5.6 . Har min mammas objektiv också, typ 35-90 mm eller nåt liknande. Nu börjar jag bli sugen på att köpa ett fast 50mm f/1.8. "Behöver" ett objektiv som kan ha större bländare, då f/5.6 blir lite för litet....
Har inte köpt objektivet än, men kommer beställa det inom en snar framtid, så vi "låtsas" att jag har det...

Så, till min fråga / frågor.
Jag har ju inte speciellt många tillbehör då då. Vill beställa filter bla. (om ni har tips på andra tillbehör som ska köpas, kommentera!) men vet inte vad jag ska köpa, och till vilket objektiv?

På alla de jag redan har, dvs. inte 50mm-objektivet (52mmgänga), har jag 58 mm gänga. Så om jag ska köpa tex. ett stjärnfilter eller ett annat effektfilter, vilken gänga tycker ni jag ska köpa? 58 eller 52?
Och vad ska det annars vara för filter för att skydda objektivet men även användas som en förbättring till bilderna?

Vad ska jag köpa och med vilken gänga?
Close-up/polariseringsfiler/stjärnfilter/uv/motljusskydd ???

Behöver akut hjälp, tar emot alla typ av tips när det gäller filter. Och förlåt för min okunnighet, är ju lite ny med denhär systemkameravärlden :)♥

För mina bilder:
http://elincardell.blogg.se
Vet du inte vilket filter du ska köp behöver du inget:) Skämt åsido - UV-filter för att skydda objektivet är onödigt om du är någorlunda försiktig med grejerna. Men ha alltid motljusskyddet monterat på objektivet. Det både skyddar och förhindrar att ströljus förstör dina bilder. Dessutom kostar ett bra UV-filter nästan lika mycket som kit-objektiven. Eventuella specialfilter, typ polariserande eller liknande, kommer du så småningom att upptäcka om du behöver. Själv har jag inga sådana.

Är du "köpsugen" så skaffa ett ljusstarkt 35 eller 50 mm-objektiv som du redan är inne på. Sen bör du skaffa ett hyfsat stativ - det har du alltid nytta av - och en extern blixt. Den kommer att göra väldigt stor skillnad mot den inbyggda blixten.

Anders W
 

Johan Wikström

Aktiv medlem
För att gänga ditt nya filter ska det ha samma diameter som objektivet, dvs på ett 50 mm med 52mm diameter ska du köpa ett 52mm. Ett motljusskydd är en viktig plastkåpa du bör köpa. Det skyddar från infallande ljus, ger en bättre exponering och skyddar frontlinsen om du tappar kameran.UV eller inte UVfilter... välj själv om du anser dig behöva ett extra glas för att skydda frontlinsen. Övriga filter har olika egenskaper, beroende på vad du är ute efter.

Ps. det finns motljusskydd i gummi också (ihopfällbara)
Hej .
Jag försöker ta reda på lite fakta om filter , det är mest för att skydda frontlinsen för min del.
Kan man använda både uv-filter 52mm och ett motljusskydd samtidigt ?
 

Gucco

Avslutat medlemskap
52mm och motljuskydd

Ja, så länge UVfiltret har samma diameter som objektivet (utan step-up) kan du montera på ditt motljusskydd utan problem.
 
ANNONS