Annons

Hur ska jag göra med gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

saintsweden

Aktiv medlem
Hejsan mina vänner!

Det är så här att jag har funderingar på hur jag ska få vatten ( rinnande ) och stilla vatten dimmigt, liksom trevliga effekter. Jag försökte på en lång slutar tid men det stod att objektet är för ljust så hur ska jag göra? vilken form av ND filter ska jag köpa , ND 2, ND 4 eller ND 8? vilken slutartid och vilken bländare?

hoppas på snabbt hjälp!

Tack för att ni finns

Mvh / Andreas
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ett ND2-filter dämpar ljuset ett steg, ND4 stjäl två steg och ND8 tre steg. Hur mörkt filter du behöver beror på hur ljust det är, du behöver ett tjockare filter en solig sommardag än en höstkväll i skogen, men jag skulle rekommendera att du börjar med ND8 (tre steg). För sommardagarna lär du behöva ännu mörkare filter, kanske ND64 (6 steg) eller ND1024 (10 steg).

Lämplig slutartid är från 1/15s och längre, bländaren spelar ingen roll här. Ju längre tid eller snabbare flöde, desto slätare och mjukare blir vattnet.
 

kiwawa

Aktiv medlem
Här har jag fotat strax efter en storm, det behövs (vit) rörelse i vattnet för att få vit "rök".
Är det vindstilla och bleke så funkar det inte.
Jag har stackat 2 st ND-filter så att jag får ett 13-stops filter. Exponeringstiden blev nog runt en kvart mitt på dan.
 

Bilagor

saintsweden

Aktiv medlem
Ett ND2-filter dämpar ljuset ett steg, ND4 stjäl två steg och ND8 tre steg. Hur mörkt filter du behöver beror på hur ljust det är, du behöver ett tjockare filter en solig sommardag än en höstkväll i skogen, men jag skulle rekommendera att du börjar med ND8 (tre steg). För sommardagarna lär du behöva ännu mörkare filter, kanske ND64 (6 steg) eller ND1024 (10 steg).

Lämplig slutartid är från 1/15s och längre, bländaren spelar ingen roll här. Ju längre tid eller snabbare flöde, desto slätare och mjukare blir vattnet.
Tack så hemskt mycket!!
 

saintsweden

Aktiv medlem
Här har jag fotat strax efter en storm, det behövs (vit) rörelse i vattnet för att få vit "rök".
Är det vindstilla och bleke så funkar det inte.
Jag har stackat 2 st ND-filter så att jag får ett 13-stops filter. Exponeringstiden blev nog runt en kvart mitt på dan.
Helt sinnessjuk bild...otroligt vacker!
 

nopl

Aktiv medlem
B+W har ett som heter ND110.
Tror både cyberphoto och scandinavian har dom.
Om du vill ha effekten så är det lika bra att ta i ordentligt från början :)
 

snap01

Aktiv medlem
b+w verkar ge sämre resultat än lee filter big stopper. Känslig för motljus. Finns test bara att googla. Förresten så finns b+w bara i storlek upp till 77mm. Lees filter har en filterhållare o är rätt dyrt. Nu finns det inga big stopper slut överallt. Jag har beställt men lär få vänta rätt länge :-( här är en länk till lees filter big stopper
http://www.google.com/search?q=big+stopper+lee&hl=sv&client=safari&rls=en&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=U_JAT7vZLuii4gTi0sj9Bw&ved=0CDgQsAQ&biw=1894&bih=882

jag har beställt ett filter från scandinavian i väntan på lee den länken har du här http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12978821
har inte fått det ännu men har sett test o det verkar vara rätt ok.
 

nopl

Aktiv medlem
Japp, letade efter the big stopper när jag skulle skaffa ett men hittade inga just då.
ND110 är också en mardröm när det gäller leveranstid och otålig som jag var så skaffade jag en hög med svagare 8:eek:r och lite cokin varianter, och efter att ha pillat med cokin så är jag glad att jag beställde ND110, klart värt väntan.
Orkar inte med hållare och lösa plattor, för mycket bök, ND110 är litet och nätt och avsevärt billigare :)
 

snap01

Aktiv medlem
Japp, letade efter the big stopper när jag skulle skaffa ett men hittade inga just då.
ND110 är också en mardröm när det gäller leveranstid och otålig som jag var så skaffade jag en hög med svagare 8:eek:r och lite cokin varianter, och efter att ha pillat med cokin så är jag glad att jag beställde ND110, klart värt väntan.
Orkar inte med hållare och lösa plattor, för mycket bök, ND110 är litet och nätt och avsevärt billigare :)
om du har lee innan så är själva big stopper inte så dyrt. jag betalar 100 pund för mitt. finns ett intressant test på just big stopper - b+w finns även mot hitech o den verkar inte vara bra.
http://mattharrisphotography.co.uk/articles/reviews/lee-big-stopper-review
http://blog.robertstrachan.com/archives/844/lee-big-stopper-hitech-10-stop-nd-filter-review/

en fördel med lee är att det är lättare att ta ur den mäta ljuset o sedan stoppa i den igen, med b+w får du skruva av den lite mer meck men visserligen slipper du filterhållare men många gånger vill man även använda etx en Nd grad på tex 0,9eller 1,2 .
oavsett man kan göra mycket kul med dessa filter :) att lyckas fejka det i ps är inte lätt skulle jag tippa.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Jag har ett ND4 och ett ND8, vilka jag ibland sätter ihop om så behövs. Lite försiktig får man vara då, om man kör med vidvinkel, så man inte får mörka hörn då filtrena kommer med i bilden.

Långa slutartider kan även ge fina effekter på himmelen, speciellt en blåsig dag då molnen far fram över himmelen.

/Gunnar
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan också tex prova med ett ND8 och ett polarizationsfilter, båda kan du ju använda var för sig och behöver du lite extra ljusreducering så kan du sätta ihop dessa
 

saintsweden

Aktiv medlem
Du kan också tex prova med ett ND8 och ett polarizationsfilter, båda kan du ju använda var för sig och behöver du lite extra ljusreducering så kan du sätta ihop dessa
Hejsan!

Jag köpte ett polariseringsfilter till 62 mm så jag tänkte köpa antingen ett ND4 eller ND8? tänkte mest på mysiga och härliga effekter till vatten och lite annat också, eller ska jag gå ännu högre och ND10?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag köpte ett polariseringsfilter till 62 mm så jag tänkte köpa antingen ett ND4 eller ND8? tänkte mest på mysiga och härliga effekter till vatten och lite annat också, eller ska jag gå ännu högre och ND10?
På kvällen så funkar det med ND8 ev med ett polfilter också. På dagen så behöver du så mycket som finns. ND10 finns nog inte utan det borde vara ND16 men jag tror inte dessa är så vanliga. Det finns variabla filter ocskså vilket är praktiskt.
 

saintsweden

Aktiv medlem
På kvällen så funkar det med ND8 ev med ett polfilter också. På dagen så behöver du så mycket som finns. ND10 finns nog inte utan det borde vara ND16 men jag tror inte dessa är så vanliga. Det finns variabla filter ocskså vilket är praktiskt.
Hur menar du nu med variabla? är det lättare att " få ND filter då ? " med hög siffra, dvs ND100 typ?
 

saintsweden

Aktiv medlem
Vad tror ni om detta?

Vad tror ni om detta om jag ska fota för att få rinnande vatten dimmigt?

http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H

eller detta

http://www.webshop.aifo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H

?
 
ANNONS