Annons

Hur ska jag göra med gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emil-G

Aktiv medlem
Underbart vacker bild!!

Om jag vill fota vattnet på dagen så ja vill frysa det och få dimmiga effekter vad föredrar du då eller vad rekomenderar du då för filter? ND106, ND64 eller ND8?
ND106 och ND64 är samma sak, de dämpar bägge ljuset sex steg. ND106 är B+W:s sätt att skriva saken medan beteckningen ND64 används av andra företag (eftersom 2-logaritmen av 64 = 6, dvs 2^6=64).

ND8 är inte tillräckligt mitt på dagen om inte vattnet flyter väldigt snabbt.

ND8 = ND103 = 3 steg
ND64 = ND106 = 6 steg
ND1024 = ND110 = 10 steg
 

saintsweden

Aktiv medlem
ND106 och ND64 är samma sak, de dämpar bägge ljuset sex steg. ND106 är B+W:s sätt att skriva saken medan beteckningen ND64 används av andra företag (eftersom 2-logaritmen av 64 = 6, dvs 2^6=64).

ND8 är inte tillräckligt mitt på dagen om inte vattnet flyter väldigt snabbt.

ND8 = ND103 = 3 steg
ND64 = ND106 = 6 steg
ND1024 = ND110 = 10 steg
Jag kör ett ND110 med andra ord, det får bli det eftersom jag vill fotografera vattnet och trafik på dagen men även på kvällen, tack så hemskt mycket för din hjälp!
 

saintsweden

Aktiv medlem
ND106 och ND64 är samma sak, de dämpar bägge ljuset sex steg. ND106 är B+W:s sätt att skriva saken medan beteckningen ND64 används av andra företag (eftersom 2-logaritmen av 64 = 6, dvs 2^6=64).

ND8 är inte tillräckligt mitt på dagen om inte vattnet flyter väldigt snabbt.

ND8 = ND103 = 3 steg
ND64 = ND106 = 6 steg
ND1024 = ND110 = 10 steg
Ursäkta att jag frågar?

Ska man välja 6 steg eller 10 steg om man vill fota på dagen?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre?

Det beror på vädret. Just nu är jag uppe i Lofoten och här räcker 6 steg gott och väl i februari, 10 steg är alldeles för mycket, men en solig sommardag i längre söderut förslår inte 6 steg speciellt långt.

Jag tycker personligen att 10 steg är för tjockt men det är jag det, andra tycker annorlunda!
 

saintsweden

Aktiv medlem
Det beror på vädret. Just nu är jag uppe i Lofoten och här räcker 6 steg gott och väl i februari, 10 steg är alldeles för mycket, men en solig sommardag i längre söderut förslår inte 6 steg speciellt långt.

Jag tycker personligen att 10 steg är för tjockt men det är jag det, andra tycker annorlunda!
Ok :)

Jag får tacka för dina svar min vän!! kanske ska något där imellan då.. ha de bra
 

Vickanpickan

Aktiv medlem
Den här bilden har jag tagit med ett ND8 filter mitt på dagen. ISO 100 f/32 och slutartid 38sek. nu har jag köpt till ett till ND8 för att kunna experimentera ännu mer :)
 

Bilagor

Vickanpickan

Aktiv medlem
Den här är tagen samma dag som den ovar, men det var ljusare där och med samma inställningar gav det en tid på 5sek med ND8. Det är en fors vilket inte krävde lika lång tid för att mjuka upp vattnet
 

Bilagor

Emil-G

Aktiv medlem
Tänk på att diffraktionen påverkar skärpan kraftigt vid så små bländaröppningar. Jämför två bilder tagna vid f/8 resp f/32 så lovar jag att du ser skillnad i skärpa. Det går inte att se på så här små bilder men vid full storlek blir det uppenbart.
 

saintsweden

Aktiv medlem
Den här bilden har jag tagit med ett ND8 filter mitt på dagen. ISO 100 f/32 och slutartid 38sek. nu har jag köpt till ett till ND8 för att kunna experimentera ännu mer :)
Helt underbart vackert!

Jag köpte en trådutlösare och 2 ND8or igår från Fotofyndet.se och fick det idag ;) så i helgen blir det till att prova mig fram.
 

Vickanpickan

Aktiv medlem

snap01

Aktiv medlem
Lee själv rekommenderar 3 st & ratar övriga.
B+W ND110 & Lee & ett tredje som jag inte kommer ihåg men kan ta reda på om ngn vill veta (står i senaste B&W Photography)
nu tror jag knappast filter tillverkaren lee rekommenderar någon annan fabrikant, var har du sett det någonstans? nu har jag en order liggande på big stopper från lee samt beställt ett filter från dito i sverige ett likadant men från proserien som heter format som är av glas o tillverkas av format. Sedan har jag fått hem ett variabelt nd filter från 4-400 från light craft.
det nya pro filtret från hitech ser ni här,detta finns att beställa från dito i johanneshov som bytt namn men ligger kvar på skolägen 8 om jag inte minns fel.
http://blog.robertstrachan.com/archives/1283/hitech-pro-10-stop-nd-filter/
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
nu tror jag knappast filter tillverkaren lee rekommenderar någon annan fabrikant, var har du sett det någonstans? nu har jag en order liggande på big stopper från lee samt beställt ett filter från dito i sverige ett likadant men från proserien som heter format som är av glas o tillverkas av format. Sedan har jag fått hem ett variabelt nd filter från 4-400 från light craft.
det nya pro filtret från hitech ser ni här,detta finns att beställa från dito i johanneshov som bytt namn men ligger kvar på skolägen 8 om jag inte minns fel.
http://blog.robertstrachan.com/archives/1283/hitech-pro-10-stop-nd-filter/
Black+White Photography Issue 133 page 51.
Men jag kanske blandar ihop tillverkaren Lee och fotografen Lee Frost som skriver i tidningen.
Jag har alltid trott att Lee Frost är en förgrundsfigur i bolaget som tillverkar Lee-filterna men det kan ju vara helt fel.
 

joakimos

Aktiv medlem
Det verkar som jag sitter med samma sorts beslutsångest som andra. Sitter och tvekar mellan att köpa ett ND8 eller ND110 som verkar vara de som finns tillgängliga. Troligtvis kommer jag att använda det mest dagtid och då lockar ND110 lite mer. Långa slutartider börjar jag få tålamod till då jag satt mig in i "Star trails" under vinterhalvåret. Vilket blir mest "allround" av dessa?
 
ANNONS