Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
" men det var ju för att "
Så tror inte jag och din gissning låter ju nästan som att du presenterar det som fakta. Tror det är en felaktig analys som inte alls stämmer.

Jag tror Sony inte alls är lika måna om att låsa kunderna till sina egna tillbehör som brukligt bland andra kameratillverkare, utan helllre vill sälja fler kameror som är deras huvudbusiness och att objektiven blir extra grädde på moset, särskilt på NEX. De har ju släppt specifikationen och vill ha stort tredjepartsutbud.

Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden.


/Mats
Jaså, men många kan ju inte ens förlika sig med det utbud Sony har till A-mount som är astronomisk bättre än till NEX vid en jämförelse när NEX släpptes och än idag. Varför skulle fundamentalt andra villkor gälla för mindre spegellösa system än för tjocksystemen? Man accepterade NEX för att man kunde skruva på annat helt enkelt. Jag hade heller aldrig köpt en NEX 7 om inte dessa möjligheter funnits.

Det handlade inte om att Sony skulle haft någon annan och som du får det att låta mer ädel syn på sina kunder. Sony vill säkert lika gärana som de andra stora låsa in sina kunder om de bara hade haft möjligheten med NEX också men det är ju lite svårtatt uppnå detta med i princip ett enda kitobjektiv som möjligt tillval. Det var ju typ som med Henry Ford och T-Forden. "Du kan få vilken färg du vill bara du väljer svart".

Sedan bekräftar du ju exakt det jag menar när du skriver det du skriver nedan.

"Det ger ordentligt lyft till systemet om det blir utbrett, speciellt som många kör med adaptrar och kan koppla på lite vad som helst, t.ex. alla PL-objektiv för videokamerorna. E-mount för video är riktigt stort och det är betydligt dyrare kameror än de små stillbildskamerorna och ett stort utbud av objektiv även från tredjeparts är bara positivt för Sony. Det ger större utdelning för dem än att de skulle vara konkurrenter på objektivmarknaden."

Sanningen var ju att Sony inte hade ett skit annat än kamerahus att erbjuda eller som Anders så fyndigt och på pricken skrev att Sony hade ju fler kamerahus att sälja än objektivtyper. E-mount för video hade inte fler E-mountobjektiv än stillbildshusen i början så den anmärkningen kan ju gälla nu men var inte aktuell då.

Då tvingades man som användare att använda adapters och äldre manuella objektiv. Inte för att alla vill det utan att det inte fanns andra alternativ. Så i starten var dessa adapterlösningar de enda som gjorde att folk köpte kamerahusen. Sony själv tyckte att man skulle köpa deras A-mountadapter och köra A-mountobjektiv (i början dessutom utan stöd för AF med en del objektiv t.o.m.). Så jag tror nog du börjat i lite fel ände där när det gäller "hönan eller ägget".
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det blev väl inte det underverk som det spekulerades i och många hoppades.
Förbannade ordet underverk, är så tokigt det bara kan bli, sådan här drömmande förväntningar är mera lämpligt att starta i egen tråd och kalla den min drömkamera eller liknande.

Där passar det bättre, man borde förstå att dom så starka konkurenter som finns vet hur en slipsten skall dras. och precis som redan skrivits av Lennart så har man nått väldigt långt vad gäller utveckling allra redan. så det går inte att trolla fram drömkameran redan nu.

//Bengt.
 

Max Gennel

Aktiv medlem
Hej.

Kan bara säga att A99 är helt fantastisk och måste upplevas.

Mycket snabb och exakt autofokus. Fantastisk i manuellfokus med konturframhävnings funktionen.
Ett högt dynamiskt omfång med riktigt bra sökare.
Sköna knappar och ratten med lås är ett +.
Sedan är den främre kontroll ratten en höjdare. (programerbar)

Nu väntar vi bara på sista mjukvaruppdateringen.

Mvh
MaxG
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det vore väldigt bra om den kameran fann sin publik. Det kommer säkert att göras jämförande tester snart där främst D600, 6D och A99 jämförs men kanske också 5D MK III och D800. Det vore väl inte fel om folk som går och funderar på ett inköp skulle kunna få en allsidig och objektiv jämförelse att utgå från. A99 hamnar ju funktionsmässigt lite mitt emellan D600/6D och D800/5D MK III. Det är ju två tre olika strata lite grand i det segmentet för tillfället, beroende på hur man ser på det. Vi har ju de rena proffsmodellerna också men det är väl få entusiaster som sneglar på dessa idag antar jag. Man får ju så pass mycket även för betydligt mindre pengar idag.
 

Patrik_vm

Aktiv medlem
Hej.

Kan bara säga att A99 är helt fantastisk och måste upplevas.

Mycket snabb och exakt autofokus. Fantastisk i manuellfokus med konturframhävnings funktionen.
Ett högt dynamiskt omfång med riktigt bra sökare.
Sköna knappar och ratten med lås är ett +.
Sedan är den främre kontroll ratten en höjdare. (programerbar)

Nu väntar vi bara på sista mjukvaruppdateringen.

Mvh
MaxG
Jag vill också testa den, var och varför har du kunnat testa den?
Väntar med spänning tills den släpps tycker det var synd att den inte var klar för leverans i samma takt som d600.
Har du kollat iso egenskaperna också?
 

pet

Aktiv medlem
Jag vill också testa den, var och varför har du kunnat testa den?
Väntar med spänning tills den släpps tycker det var synd att den inte var klar för leverans i samma takt som d600.
Har du kollat iso egenskaperna också?
Svaret på varför Max kunnat testat den kanske man finner här :) ....kanske därför han tycker den är så fantastisk och måste upplevas ;) Hade gärna hört vad som va/är mindre bra med den också.

http://maxphoto.se/partners.html
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag väntade mig inget underverk. Utvecklingen av småbilds- (FF)kameror är så pass långt gången att underverken i princip redan har inträffat. Det ska till en radikalt revolutionerande sensor för att skapa överraskande underverk.

Bildkvalitetsmässigt blir A99 säkert väldigt bra och kommer att ligga väl till i jämförelse med D600, 5DMkIII, 6D. Bättre på vissa punkter och sämre på amdra.

De verkliga tveksamheterna för eventuella köpare verkar mest ligga på EVF:s prestanda samt lite undrande tvivel om hur mycket ljusförlusten genom den halvtransparenta fasta spegeln påverkar. Sedan kommer en preliminär prisbild in där A99, trots minskat antal rörliga mekaniska delar, är rätt dyr i förhållande till såväl D800/D600 och 6D.

Slutligen tror jag att fler än jag väntade sig högre upplösning än i föregångaren A900/A850. Men framförallt tror jag att man förväntade sig en väsentligt förbättrad EVF.

Så, inget underverk, men sannolikt en förbaskat bra kamera. Därtill det enda alternativet för de som sitter på ett gäng bra gluggar med A-fattning (såvida de inte väljer att byta märke eller behålla sina A900/A850).

//Lennart
I stort helt enig. Du pekar på ett antal av de faktorer som kommer vägas till A99:ans nackdel men när det gäller upplösningen så finns ju de som tvärtom tycker det är bra att det inte blev fler pixlar eftersom man möjligen lite felaktigt tror att fler nödvändigtvis skulle ge sämre lågljusprestanda. Fler pxlar kompenserar för brus vid nedskalning och eftersom nedskalning är mer regel än undantag i mängder av sammanhang både medvetet och "omedvetet" (i exv. skrivare) så är det en faktor som verkar i verkliga fotolivet.

Däremot så är EVF:en verkligen en vattendelare som inte ska underskattas.

Jag förväntade mig inte heller några underverk utan det blev mest som jag trott - en A77 med större sensor. Vad är väl naturligare än ett sådant utvecklingssteg? Det stora steget togs ju för två generationer sedan i A55 och A33 eller hur.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Var idag inne på Sonycenter och klämde lite på A99.

Lite scysstare grepp än A77. Främre kontrollratten mycket fin.
Ingen möjlighet till stillbildsfoto under filmning. Sökaren kändes identisk med A77, provade sida vid sida. Samma stackato fast långsammare.

Amltså, bra kamera, men inte speciemlt märkvärdigt. Även om den kan ha några styrkor framför Nikon D600 så vete sjutton vad jag väljer. Om den kostar som det verkar 6000 kr mer även efter prissänkning så känns det inte ringigt värt det utan det lutar åt märkesbyte för mig.

En A77 utan blixt med större sensor helt enkelt, så uppfattar jag den.

Kanske blir en separat videokamera istället.

Nex-6 hittar däremot hem till mig.


/Mats
Vet inte vad du landat i men det är väl ändå rätt svårt att landa helt fel i sånt val du står inför. Men eftersom du säger att du ska köpa en NEX också, så underskatta inte fördelen av att NEX 6 är mer kompatibel systemmässigt med A99 än med en Nikon. Jag skulle heller aldrig byta bort peakingen. Skulle jag lämna den tekniken nu skulle jag nog känna stor saknad - ja rent av känna mig naken i MF-situationer. Ingen sömlös AF/MF med E-mount och DMF. Det är ju som att komma ut i kylan efter att ha varit i Nirvana :).
 

Photocon

Aktiv medlem
Vet inte vad du landat i men det är väl ändå rätt svårt att landa helt fel i sånt val du står inför. Men eftersom du säger att du ska köpa en NEX också, så underskatta inte fördelen av att NEX 6 är mer kompatibel systemmässigt med A99 än med en Nikon. Jag skulle heller aldrig byta bort peakingen. Skulle jag lämna den tekniken nu skulle jag nog känna stor saknad - ja rent av känna mig naken i MF-situationer. Ingen sömlös AF/MF med E-mount och DMF. Det är ju som att komma ut i kylan efter att ha varit i Nirvana :).
Ja, nu var visserligen inlägget riktat till Mats, men jag drsiatr mig att svara eftersom jag gjort den resan; behållit NEX och valt annat tjockkamerasystem.

Och visst svider det lite grann med just peakingen som saknas hos såväl Nikon som Canon. Surrogatet blev LV med förstorad "sökarbild" vid CDAF eller MF samt att mattskivan i D800 är så pass bra att den tillåter bra MF. Men focus-peaking är överlägset. Så jag håller med. Sedan må jag haft tur för AF-systemet i D800 är riktigt bra, liksom i 5DMkIII.

Har man som jag också en NEX ser jag inga problem med MF-inställningen. Där får jag focus-peaking med alla Nikon/Canongluggar via adapter.

Jag kände mig inte naken när jag lämnade den tekniken, men en smula i iklädd kalsonger och för tunn tröja i början. Tror också vi får se focus-peaking i allt flera kameror från andra märken. Fast vad gällr dslr blir det då via LV och ingen overlay i OVF. Ska ju redan vara möjligt via FW när fabrikanterna får tummen ur.

Har man ett bra urval A-gluggar så är kompabiliteten med NEX givetvis högre, men då med betoningen AF via delvis LA-EA1 och mer komplett via LA-EA2 (med även microjustering). Den sistnämnda dock ljusförlust, men väldigt praktisk.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Tror också vi får se focus-peaking i allt flera kameror från andra märken. Fast vad gällr dslr blir det då via LV och ingen overlay i OVF. Ska ju redan vara möjligt via FW när fabrikanterna får tummen ur.
När t.o.m. Leica har infört Focus Peaking i Leica M så är det väl f*n om inte alla andra ska klara av det också.
 

Photocon

Aktiv medlem
När t.o.m. Leica har infört Focus Peaking i Leica M så är det väl f*n om inte alla andra ska klara av det också.
Jag räknar kallt med att D800 och D600 får det i sin LV. Det går inte att komma ifrån att focuspeaking är ett starkt kort hos A99 i det här segmentet. Tror inte att andra fabrikanter törs blunda för det på sikt.

Sedan finns det många adaptrar till just Nikon att köra andra objektiv med MF. Det saknar Alpha A-modeller. Finns bara ett fåtal.

//Lennart
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag räknar kallt med att D800 och D600 får det i sin LV. Det går inte att komma ifrån att focuspeaking är ett starkt kort hos A99 i det här segmentet. Tror inte att andra fabrikanter törs blunda för det på sikt.
Jag skulle inte bli chockad om D800 och D600 får focuspeaking, men jag skulle bli förvånad.

Sedan finns det många adaptrar till just Nikon att köra andra objektiv med MF. Det saknar Alpha A-modeller. Finns bara ett fåtal.

//Lennart
Det har med kamerakonstruktionen att göra. Den som har kortast avstånd mellan sensor och bajonettfäste har lättast att bygga adaptrar och jag tror det är Canon som har kortast.

Ett Canonobjektiv kan inte fokusera på oändligheten på en Nikonkamera om adaptern inte har optik i sig. Har Sony ännu längre avstånd mellan sensor och bajonettfäste än vad Nikon har så blir det ännu svårare och ännu dyrare att bygga en adapter. Det är mycket tack vare detta som dom spegellösa får adaptrar till allt eftersom dom kan ha väldigt kort avstånd mellan sensor och bajonettfästet.

/Karl
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Jag skulle inte bli chockad om D800 och D600 får focuspeaking, men jag skulle bli förvånad.

Det har med kamerakonstruktionen att göra. Den som har kortast avstånd mellan sensor och bajonettfäste har lättast att bygga adaptrar och jag tror det är Canon som har kortast.

Ett Canonobjektiv kan inte fokusera på oändligheten på en Nikonkamera om adaptern inte har optik i sig. Har Sony ännu längre avstånd mellan sensor och bajonettfäste än vad Nikon har så blir det ännu svårare och ännu dyrare att bygga en adapter. Det är mycket tack vare detta som dom spegellösa får adaptrar till allt eftersom dom kan ha väldigt kort avstånd mellan sensor och bajonettfästet.

/Karl
Nu är du ute och cyklar! Peaking har inte med adaptrar att göra, utan är ett hjälpmedel för manuell fokusering och man har lika stor nytta av det oavsett registeravstånd eller fattning. Det finns massor av manuella objektiv som passar på D600 och D800 och fokuseringen med dessa skulle underlättas med peaking.

Det är få objektiv som går att montera på en A99 med adapter, men det händer ju att man fotograferar med manuell fokus även om objektivet som sådant funkar med AF, och då är peaking till stor hjälp.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu är du ute och cyklar! Peaking har inte med adaptrar att göra, utan är ett hjälpmedel för manuell fokusering och man har lika stor nytta av det oavsett registeravstånd eller fattning. Det finns massor av manuella objektiv som passar på D600 och D800 och fokuseringen med dessa skulle underlättas med peaking.

Det är få objektiv som går att montera på en A99 med adapter, men det händer ju att man fotograferar med manuell fokus även om objektivet som sådant funkar med AF, och då är peaking till stor hjälp.
Jag svarade på två saker. Jag trodde adaptern var för att köra t.ex. Nikonobjektiv på en A99, jag har då inte sett någon adapter för fokuspeaking hos Nikon. :)

Dom sista två styckena i mitt förra inlägg var angående adapter för att köra t.ex. Nikonobjektiv på en Sonykamera, kanske inte helt tydligt men så var det tänkt.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Jag räknar kallt med att D800 och D600 får det i sin LV. Det går inte att komma ifrån att focuspeaking är ett starkt kort hos A99 i det här segmentet. Tror inte att andra fabrikanter törs blunda för det på sikt.

Sedan finns det många adaptrar till just Nikon att köra andra objektiv med MF. Det saknar Alpha A-modeller. Finns bara ett fåtal.
Fast Focus Peaking gör ingen som helst nytta för att sälja fler (AF-)objektiv, så det är inte så säkert att marknadsavdelningarna tycker att det är en bra idé.
 

afe

Aktiv medlem
Jag svarade på två saker. Jag trodde adaptern var för att köra t.ex. Nikonobjektiv på en A99, jag har då inte sett någon adapter för fokuspeaking hos Nikon. :)

Dom sista två styckena i mitt förra inlägg var angående adapter för att köra t.ex. Nikonobjektiv på en Sonykamera, kanske inte helt tydligt men så var det tänkt.

/Karl
Adaptrar har som sagt inget med peaking att göra - de känner bara av kontrasten i bilden och skulle vara synnerligen användbart i Nikonkameror med gamla manuella F-objektiv.

Det är möjligen dåligt för marknadsavdelningarna, men det är en annan diskussion som vi inte tar här!
 

Photocon

Aktiv medlem
Kollar man här är Nikons F mount längre än Sony/minolta
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
Detta borde tyda på att det borde finnas minst lika många till SONY/Minolta
Till och med att F-mount borde passa Sony?
Och mer till Canon som har ännu kortare avstånd?
ALLA Nikonobjektiv (även de senaste utan egen bländarring) går att köra på en Canon med EF-fattning och t o m styra den egna bländaren i de objektiv som saknar yttre bländarring med hjälp av en mycket tunn adapter som tillverkas av Novoflex.

Har inte sett någon sådan till Sony A vilket är synd. Dessbättre finns ju en mängd adaptrar till Sony-E, d v s NEX. Däremot finns ju för F-mount AIs med egen bländarring att sätta på Sony A. Men alltså inte de som saknar egen bländarring.

http://www.zenit-camera.com/nikon-sony-alpha-konica-minolta-adapter.htm


Sony A99 skulle ju, om det fanns möjlighet via adaptrar vara en utmärkt crossoverkamera med manuella objektiv av större, tyngre typ. Alltså sådana som inte så gärna sätter på en NEX men vill ha focuspeaking och förstorad sökarbild via EVF.

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
ALLA Nikonobjektiv (även de senaste utan egen bländarring) går att köra på en Canon med EF-fattning
Alla? Nej! En liten by som befolkas av envetna galler... äh jag menar ett litet antal envetna F-objektiv sticker in i kamerahuset så långt att man måste fälla upp spegeln innan man monterar objektivet.

Canonkameror med EF-fattning har normalt inte en mekaniskt styrd spegeluppfällning (dvs så att man kan fälla upp och ner spegeln med en spak på utsidan av kamerahuset), så det fungerar inte så bra att använda objektiv som kräver att spegeln är uppfälld hela tiden.

/Ytterligare ett spännande meddelande från avdelningen för NIkon- och Canon-trivia!
 

Znutt

Aktiv medlem
Jo det förstås.
Det jag menade var att canon måste kunna använda flest andra objektiv och nikon minst och sony någonstans mellan.
Tyckte du skrev att det var många adaptrar till Nikon och antar att Nikon ej tar Sony eller Cannon pentax, konica objektiv utan adapter med lins i?
Generellt alla tjock kameror då (De nya spegellösa är väl annat....)
 
ANNONS