Annons

Ang. moderering i Sonyforumet

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det finns massor av forum där man kan diskutera för- och nackdelar med java. Det här är inte ett av dem, så jag har raderat en del OT.
Jag undrade vad det var som hände. Trodde att det var något tekniskt fel att några av mina inlägg inte lagrades, så jag skrev om dem.

Vet att ni vill att moderering inte ska diskuteras här, men jag gör det ändå för annars märks det inte om man skriver i nåt annat forum där solen aldrig skiner och ingen läser det.

Visst är det välkommet att det finns en möjlighet att stävja en del avarter så att det inte spårar ur som det gjorde tidigare i höstas, men att hålla på och sortera och rensa bland inläggen på det här sättet kan väl knappast vara syftet?

Om allt som inte strikt handlar om den specifika kameramodellen plockas bort så att det bara blir något faktaupprepningsdestillat kvar så tror jag knappast att intresset att fortsätta diskutera och umgås blir så stort och att det lär leda till att de här forumen dör.

Det mesta förstördes av att en person saboterade stämningen med en massa provocerande trollinlägg som ledde till reaktioner. Att då när man inför en funktion för att reda upp det går till överdrift och kör ner i diket på andra sidan vägen och hålla på och peta alldeles i onödan tror jag inte så många uppskattar.

Att låta ett så fullständigt idiotiskt och horribelt påstående som att "det är inget större fel på Java" ligga kvar oemotsagt och att när man skriver att man inte håller med så togs den kommentaren bort, medan ursprungsinlägget fick vara kvar är ju synnerligen anmärkningsvärt och att ha åsikten att Java suger är ju knappast något sensationellt.

Bakgrunden var ju faktiskt programplattformen som Sony har valt för programmet som upppdaterar programvaran i A77 och alternativ till att enbart stödja Windows och vissa versioner av MacOS, så det är dessutom inte ett endaste dugg utanför ämnet.

Jag skrev också ett annat inlägg två gånger för att jag trodde att det var ett tekniskt fel med en liten lustifikation i form av en gammal Alla Barnen-historia på det här temat i anslutning till tidigare diskussion.

Ok, den var väl inte sådär alldeles rolig eller fyndig, det kan medges, men om sådana små broderier som är harmlösa, trevliga och inte stör på minsta vis bara plockas bort lite godtyckligt hux flux ibland och ibland inte så tänker i alla fall inte jag fortsätta att hänga här.

Ledsen för kritiken Anders, men jag tycker det här sättet att "moderera" är helkass faktiskt.
Jag lär väl få kritik och varning via mail för att jag luftar det här.
Bye!


/Mats
 

Gareth

Aktiv medlem
Jag undrade vad det var som hände. Trodde att det var något tekniskt fel att några av mina inlägg inte lagrades, så jag skrev om dem.

Vet att ni vill att moderering inte ska diskuteras här, men jag gör det ändå för annars märks det inte om man skriver i nåt annat forum där solen aldrig skiner och ingen läser det.

Visst är det välkommet att det finns en möjlighet att stävja en del avarter så att det inte spårar ur som det gjorde tidigare i höstas, men att hålla på och sortera och rensa bland inläggen på det här sättet kan väl knappast vara syftet?

Om allt som inte strikt handlar om den specifika kameramodellen plockas bort så att det bara blir något faktaupprepningsdestillat kvar så tror jag knappast att intresset att fortsätta diskutera och umgås blir så stort och att det lär leda till att de här forumen dör.

Det mesta förstördes av att en person saboterade stämningen med en massa provocerande trollinlägg som ledde till reaktioner. Att då när man inför en funktion för att reda upp det går till överdrift och kör ner i diket på andra sidan vägen och hålla på och peta alldeles i onödan tror jag inte så många uppskattar.


Att låta ett så fullständigt idiotiskt och horribelt påstående som att "det är inget större fel på Java" ligga kvar oemotsagt och att när man skriver att man inte håller med så togs den kommentaren bort, medan ursprungsinlägget fick vara kvar är ju synnerligen anmärkningsvärt och att ha åsikten att Java suger är ju knappast något sensationellt.

Bakgrunden var ju faktiskt programplattformen som Sony har valt för programmet som upppdaterar programvaran i A77 och alternativ till att enbart stödja Windows och vissa versioner av MacOS, så det är dessutom inte ett endaste dugg utanför ämnet.

Jag skrev också ett annat inlägg två gånger för att jag trodde att det var ett tekniskt fel med en liten lustifikation i form av en gammal Alla Barnen-historia på det här temat i anslutning till tidigare diskussion.

Ok, den var väl inte sådär alldeles rolig eller fyndig, det kan medges, men om sådana små broderier som är harmlösa, trevliga och inte stör på minsta vis bara plockas bort lite godtyckligt hux flux ibland och ibland inte så tänker i alla fall inte jag fortsätta att hänga här.

Ledsen för kritiken Anders, men jag tycker det här sättet att "moderera" är helkass faktiskt.
Jag lär väl få kritik och varning via mail för att jag luftar det här.
Bye!


/Mats
Ja, jag håller med.
Jag var den som tillslut spydde på "tråden" som sedemera låstes på grund av OT och trams.
Men att moderera så hårt som det görs nu förstör sambandet och kopplingen/skilnaden när man jämnför kameror. Man måste väl få nämna andra märken för att visa på skilnader och olikheter....
Som sagt, håller fullt med Mats.

Nisse
 

afe

Aktiv medlem
Ok, så moderering är alltså bara bra när det inte gäller "de gamla uvarna" i Sonyforumet?

Jag har sagt tidigare, och det står jag fast vid, att det går utmärkt att diskutera andra kameror än Sony i forumet, så länge det finns något slags relevans i diskussionen. Det är helt naturligt att man jämför olika kameror och dylikt, men när det t.ex. går över till att handla om jämförelser mellan Nikon och Canon eller hur mycket en specifik Nikonmodell brusar och liknande tycker jag relevansen har tappats.

Om en tråd börjar handla om java eller Linux finns det ganska tydliga erfarenheter av att det spårar ur till långa diskussioner om för- och nackdelar med dessa, och det har väl knappast med Sony A77 att göra?

Ni får gärna kritisera min moderering, och jag tar hänsyn till det ni skriver, men om ni diskuterar modereringen i andra forum än detta kommer jag ta bort de inläggen.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Ok, så moderering är alltså bara bra när det inte gäller "de gamla uvarna" i Sonyforumet?
Nädå, det har inte ett dyft med det att göra! Det är inte vem som skriver som är viktigtoch egentligen inte så mycket vad som skrivs, utan mer hur det skrivs.

Att du reagerar på det här viset visar inte på någon vidare lyhördhet och motsäger faktiskt det som du skriver sist i inlägget att "Ni får gärna kritisera min moderering", det känns inte riktigt så.

Jag har sagt tidigare, och det står jag fast vid, att det går utmärkt att diskutera andra kameror än Sony i forumet, så länge det finns något slags relevans i diskussionen. Det är helt naturligt att man jämför olika kameror och dylikt, men när det t.ex. går över till att handla om jämförelser mellan Nikon och Canon eller hur mycket en specifik Nikonmodell brusar och liknande tycker jag relevansen har tappats.
Blir svårt med avvägningar när det handlar om subjektivt tyckande.
So what om det inte är mitt i prick vad ämnet handlar om, så länge stämningen är bra osv. så gör väl inte det något om det blir små stickspår.

Moderering är väl försjutton ingen städ- och sorteringsfunktion, utan ett verktyg att ta till för att inte vissa människor avsiktligt ska få förstöra diskussionen på det sätt som gjordes i somras. Att han kommit så lindrigt undan och vi andra fått skäll är anmärkningsvärt tycker jag.

Nu finns modereringsfunktionen och det är ju bra, men om den övergår till det här småpetandet tycker jag definitivt inte att det är bra.

Om en tråd börjar handla om java eller Linux finns det ganska tydliga erfarenheter av att det spårar ur till långa diskussioner om för- och nackdelar med dessa, och det har väl knappast med Sony A77 att göra?
Proaktivt alltså?
Så att förut så har det spårat ut när sådana saker diskuterats så då är det bra att ta bort det redan innan det kanske spårar ur för säkerhets skull, eller?

Moderering trodde jag var till för att ingripa om det spårar ur.
Jag tycker knappast det har gjort det i det här fallet, utan att det istället bara plockas bort lite saker helt godtyckligt för säkerhets skull.

Jag tror knappast det skulle spåra ur i det här fallet och diskussionen var ju klar och i det här fallet hade det med A77 att göra eftersom det var en diskussion om vilken programplattform som Sony firmwareuppgraaderingsprogram körs på.

Ni får gärna kritisera min moderering, och jag tar hänsyn till det ni skriver, men om ni diskuterar modereringen i andra forum än detta kommer jag ta bort de inläggen.
Högst förväntat och det är OK att flytta diskussionen hit för fortsättning.

Fast att börja skriva den kritiken här istället för i forumtråden som det gällde funkar ju knappast, för jag tror knappast att någon följer den här tråden speciellt noga.


/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Att låta ett så fullständigt idiotiskt och horribelt påstående som att "det är inget större fel på Java" ligga kvar oemotsagt och att när man skriver att man inte håller med så togs den kommentaren bort, medan ursprungsinlägget fick vara kvar är ju synnerligen anmärkningsvärt och att ha åsikten att Java suger är ju knappast något sensationellt.
När jag ser det som inleder texten ovan undrar jag förstås hur mycket programmeringserfarenhet av Java som skribenten har. Den första träffen i Googlesökningslänken kan jag hålla med om rätt mycket (sammanfattning: java suger, men det är bättre än rätt mycket annat).

OK, var ska den här diskussionen fortsätta? Kan moderatorn ge ett förslag?
 

afe

Aktiv medlem
Problemet med de små stickspåren är att de har en tendens att bli hela järnvägslinjer efter ett tag, och diskussionen om java hade inte ett dugg med A77 att göra eftersom Sony faktiskt inte använder det för sina uppgraderingar. Det nämndes som ett alternativ som skulle fungera på alla plattformar, men för den skull behöver det inte mynna ut i en diskussion om för- och nackdelar med just java (åtminstone inte i den tråden).

Jag förstår att ni tycker jag är petig, och det har kanske att göra med att Sonyforumet ett tag inte behövde följa samma regler som resten av Fotosidan. Nu gäller samma regler som i andra forum, och då märks det förstås mer när inlägg modereras.

Allt behöver inte diskuteras i samma tråd ;)
 

afe

Aktiv medlem
När jag ser det som inleder texten ovan undrar jag förstås hur mycket programmeringserfarenhet av Java som skribenten har. Den första träffen i Googlesökningslänken kan jag hålla med om rätt mycket (sammanfattning: java suger, men det är bättre än rätt mycket annat).

OK, var ska den här diskussionen fortsätta? Kan moderatorn ge ett förslag?
Fritt forum är ett utmärkt forum för den typen av diskussion som mest handlar om tyckande.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
När jag ser det som inleder texten ovan undrar jag förstås hur mycket programmeringserfarenhet av Java som skribenten har. Den första träffen i Googlesökningslänken kan jag hålla med om rätt mycket (sammanfattning: java suger, men det är bättre än rätt mycket annat).

OK, var ska den här diskussionen fortsätta? Kan moderatorn ge ett förslag?
Behöver inte fortsätta den diskussionen alls. Det var skrivet med glimten i ögat av mig ;-)
Nä, har enbart högst begränsad erfarenhet att programmera i Java, bara av alla problem att hantera Java i Windowsmaskiner för användare som måste använda dessa program.

Strunt samma för min del.

/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Nästan alla forum på nätet modereras på ett eller annat sätt, men den obstruktion jag stött på i Sonyforumet här är nog unik. Det är en jäkla massa tjafts så fort något modereras, och det pratas om klåfingrighet och annat.

Sonyforumet SKA följa samma regler som övriga forum på FS, vilket innebär att där kan komma att raderas inlägg utan förvarning när de inte följer reglerna som gäller. Ni får gärna ha synpunkter på det och kalla mig klåfinger, men gör det inte i utrustningsforumen. Att försöka få mig att låta bli att moderera genom illa dolda antydningar om klåfingrighet och dylikt fungerar inte ;)

Om ni håller er något så när till ämnet behöver jag inte ens fundera på att moderera, men när jag gör det kan ni ta kommentarerna här - skriver ni sånt i utrustningsforumen tas det bort.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tycker du gör ett riktigt bra modereringsjobb Anders! Till skillnad från dina moderatorpolare (=FS-ägare), som saknar all förmåga att beivra annat än triviala personangrepp i tid och otid, har du visat med all önskvärd tydlighet att du förmår hålla off-topic-gubbarna i Sony-forumen i schack! Fortsätt så!
 

afe

Aktiv medlem
Jag tycker du gör ett riktigt bra modereringsjobb Anders! Till skillnad från dina moderatorpolare (=FS-ägare), som saknar all förmåga att beivra annat än triviala personangrepp i tid och otid, har du visat med all önskvärd tydlighet att du förmår hålla off-topic-gubbarna i Sony-forumen i schack! Fortsätt så!
Det är nog så att redaktörer och dylikt inte har möjlighet att följa forumen på samma sätt som jag gör, och mest agerar på rappoterade inlägg eller uppenbara personangrepp.

Jag har uppenbarligen alldeles för mycket tid eller nåt, men jag försöker följa många forum och modererar därefter. Alla gillar inte det (framför allt inte de som tidigare kunnat använda forumen efter enligt tycke och smak), Eftersom forumen inte är en demokrati utan ska följa regler uppsatta av FS ägare får jag stå ut med att en del blir sura när deras inlägg tas bort eller ändras.

Tack för att det åtminstone är någon av de som läser Sonyforumen som uppskattar min insats :)
 

PMD

Aktiv medlem
tagit bort långa citat med enradiga svar som inte för diskussionen framåt. Korta gärna citat innan ni postar.

/Mod
Och här har vi ett till hjältedåd! ;-)

En mycket bra åtgärd enligt min mening. Med tanke på att man får en bakåtlänk till det kommenterade inlägget när man kommenterar så finns det ingen anledning att citera det i sin helhet. Stor återhållsamhet vad gäller citering gör forumen mer lättlästa.
 
ANNONS