Annons

Kompakt halvformat med ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på en liten halvformatskamera (alltså en sånn som tar 72 bilder på en 36-rulle) med en ljusmätare och helst bländarautomatik?

Jag använder en Olympus XA och det är så himla trevligt att fota med den. Finns det något liknande men som tar fler bilder per film skulle jag vara helnöjd.

Finns det andra format som ger fler bilder / film kan det också vara intressant. Tex 4-kantiga bilder vore toppen!

Tips?
 

olind

Aktiv medlem
Tack!

Nu har jag gått igenom listan och hittat ett par kandidater. Nästa steg är bara att lyckas köpa en i fint skick :)
 

beetle

Aktiv medlem
Canon 35 Dial är en fantastiskt rolig kamera! Tyvärr är det ofta bl a problem med frammatningen som är fjäderdriven. Köpt två stycken på Tradera som bägge har trasig fjäder :( En klar favorit som jag själv skulle vilja lägga vantarna på är en Olympus Pen F!
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Canon 35 Dial är en fantastiskt rolig kamera! Tyvärr är det ofta bl a problem med frammatningen som är fjäderdriven. Köpt två stycken på Tradera som bägge har trasig fjäder :( En klar favorit som jag själv skulle vilja lägga vantarna på är en Olympus Pen F!
Har själv en gammal Olympus Pen F, och den är en mycket charmig kamera. Selenoidmätaren fungerar, den är i princip helt tyst och tack vara fixfokusen snabb till skott. Mycket bra att fota barn med eftersom de snabbt lär sig att det inte finns någon bild att se på direkt, de slappnar av och det blir bättre bilder helt enkelt.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Har själv en gammal Olympus Pen F, och den är en mycket charmig kamera. Selenoidmätaren fungerar, den är i princip helt tyst och tack vara fixfokusen snabb till skott. Mycket bra att fota barn med eftersom de snabbt lär sig att det inte finns någon bild att se på direkt, de slappnar av och det blir bättre bilder helt enkelt.
Nej, det är nog inte en Pen F, utan en Pen EE, den enda med fixfokus och automatisk exponering med selencell. Den blockerar helt enkelt slutaren när det är för mörkt, så alla bilder som man lyckas ta blir exponerade.

På den länkade bilden står en Pen FT längst till höger i bild med pannkaksobjektivet 38/2,8. Jag har ett par gluggar till och ännu ett hus. Kameran på vänster sida är den som bara heter Pen, med avståndsinställning, helt manuell och utan ljusmätare.
http://uploads.ifokus.se/uploads/433/433c2f92b707185a5bb24d39539242ec/oly-pen-pana-lumix-g1-oly-pen-f.jpg

Och om någon vill ha en Pen FT så kan man väl fundera på't...
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Nej, det är nog inte en Pen F, utan en Pen EE, den enda med fixfokus och automatisk exponering med selencell. Den blockerar helt enkelt slutaren när det är för mörkt, så alla bilder som man lyckas ta blir exponerade.

På den länkade bilden står en Pen FT längst till höger i bild med pannkaksobjektivet 38/2,8. Jag har ett par gluggar till och ännu ett hus. Kameran på vänster sida är den som bara heter Pen, med avståndsinställning, helt manuell och utan ljusmätare.
http://uploads.ifokus.se/uploads/433/433c2f92b707185a5bb24d39539242ec/oly-pen-pana-lumix-g1-oly-pen-f.jpg

Och om någon vill ha en Pen FT så kan man väl fundera på't...
Tack för klargörandet!
 

olind

Aktiv medlem
Jag kan också vara intresserad även om det egentligen är en lite mindre Pen jag är mest sugen på. Typ Pen D3. Jag har en Fujica half där inte seleniummätaren fungerar och den är fin förutom att jag skulle vilja ha en rangefinder och ljusmätning. Jag använder mina film-kameror mest för snapshots av vardagen och jag vill inte tänka så mycket på exponering hit och dit då :)
 

wilper

Aktiv medlem
Fujica Drive skulle kanske kunna vara något?

Fjäderdriven halvformat med exponeringsautomatik.

Jag plåtar med en med jämna mellanrum, min har dock trasig ljusmätare så det blir att köra Sunny 16. Men det är en trevlig kamera.
 
Senast ändrad:

olind

Aktiv medlem
Fujica Half ligger så himla fint i handen och den är trevlig
Jag har kört med Sunny 16 (och ibland telefonen) och det funkar men jag skulle gärna vilja ha en som gör jobbet :)
 
ANNONS