Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

superboy77

Aktiv medlem
Då är vi dator-tvillingar, jag har en likadan :)

Jag är då mindre arg på datorer nu för tiden. Nu ska jag peta i mer minne och sedan konvertera PS licensen till OSx.

Make that dator-trillingar :)

Jag har uppgraderat minnet i min. Tänkte nu även ge mig på att uppgradera hårddisken. Har sett att Western Digital har en Scorpio Black på 500GB, 7200rpm med 16mb cache. Någon som vet om den fungerar bra i MBP? Är den tyst?
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Det "största" problemet jag hade själv var att lära mig att använda [CMD] istället för [TCRL] för kortkommandon (de allra flesta bokstäver är densamma i övrigt).
Samt att vissa "specialtecken" sitter annorlunda, och mer logiskt placerade.
Ex finns / | \ alla på samma knapp (7). / näs med [SHIFT] + [7] | nås med [ALT] + [7] och \ nås med [SHIFT] + [ALT] + [7]. Samma sak gäller ex. ( [ { (samma som ovan med siffran 8).
Bra! Sådant kommer jag säkert att få googla på efterhand. Det jag njuter mest av nu är touchfunktionerna på pekplattan. Verkligen smidigt!
Nu gäller det bara att få Lightroom att fungera och få in bilder och att få scanner o dyl att fungera.

Finns det förresten ingen delete-knapp? Eller ser jag bara inte? (Säkert en klassisk fråga...)
 

Peter.Ivarsson

Aktiv medlem
Läste inte allt och så men 13" är väldigt väldigt litet. Speciellt om du ska redigera foton, kolla på film och spela spel.

Och sen kan man ju fråga sig, vad har dessa Mac's som inte din laptop har?
De fungerar oklanderligt så som tillverkaren lovar i reklamen. Har tex aldrig lyckats hänga min dator en enda gång sen jag bytte till Mac för ett år sedan. Har aldrig fått den klassiska PC idiotfrågan "vill du starta om datorn i felsäkert läge". Det förutsätts liksom att det ska fungera. Ok utbudet av program är nog inte lika stort och det är inte alltid så billigt även om tex Mac officepaket är undantaget. Det lilla utbudet verkar dock vara utprovat innan det släpps på marknaden och fungerar därför.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Apropå storleken så tycker jag att 13" är väldigt väldigt stort. Och tungt. Iaf när jag ska pula ner Macbooken i väska eller ryggsäck och släpa den med mig.

Å andra sidan var den 10-tums "netbook" med win jag provade ett tag ganska värdelös varje gång jag tog upp den ur väskan...
 

Mesch

Aktiv medlem
Apropå storleken så tycker jag att 13" är väldigt väldigt stort. Och tungt. Iaf när jag ska pula ner Macbooken i väska eller ryggsäck och släpa den med mig.

Å andra sidan var den 10-tums "netbook" med win jag provade ett tag ganska värdelös varje gång jag tog upp den ur väskan...
Jag har gått igenom 12, 13, 15 & 17 själv. Tycker att 13" är den bästa kompromissen mellan bärbarhet & användbarhet. När man behöver skärmytan så får man köra extern skärm.

Funkar hur bra som helst att köra extern 24" och den inbyggda samtidigt.
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Jag köpte nya 15 tummaren med i7 Processor i förra veckan. Kör dem med en extern skärm när jag redigerar foton.
Grymt snabb maskin för att vara så liten. Hade 13 tum förut, den var klart smidigare men jag tycker inte 15 är för stort heller.

Mvh.
Anders
 

tozz

Avslutat medlemskap
Jag köpte nya 15 tummaren med i7 Processor i förra veckan. Kör dem med en extern skärm när jag redigerar foton.
Grymt snabb maskin för att vara så liten. Hade 13 tum förut, den var klart smidigare men jag tycker inte 15 är för stort heller.

Mvh.
Anders
Jag har burit min 15" till och från jobbet varje dag i en månad nu snart, inga problem. För övrigt ska man nog börja fundera lite över sin fysiska förmåga om man tycker 2kg är jobbigt ;)
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har burit min 15" till och från jobbet varje dag i en månad nu snart, inga problem. För övrigt ska man nog börja fundera lite över sin fysiska förmåga om man tycker 2kg är jobbigt ;)
Nja det är väl 2kg dator och 4kg kamerautrustning och ev kläder som börjar kännas jobbigt när man knatar runt i 6 timmar.
 

A_Ahlzen

Aktiv medlem
Jag har burit min 15" till och från jobbet varje dag i en månad nu snart, inga problem. För övrigt ska man nog börja fundera lite över sin fysiska förmåga om man tycker 2kg är jobbigt ;)
Tänkte väl snarare på formatet än vikten, även om jag är ganska klen ;)

Mvh.
Anders
 

Lars.L

Aktiv medlem
Ram till Macbook PRO 13tum

Var kan man köpa ram minne till macbook Pro? 8gb vill jag ha men tycker att Apple tar mycket betalt
 

KGS

Aktiv medlem
Läs alla inlägg, jag har redan besvarat hans idé om att det är "dagens överdrift". Det har alltid låtit såhär med konservativa användare, när man valde 128mb ram istället för 64, 512 istället för 256, 2gig istället för en gig, osv osv. Det finns inget som motiverar att vara bakåtsträvande i valet av minne idag, det fanns en tid då 64bitar var lite jobbigt för den normala användaren, så är inte fallet idag. ...
Vi inser nog alla att 8GB är trevligare än 4 GB. 300 HK i bilen är mycket roligare än 130 också, men knappast någon miniminivå för att fixa det mesta som man normalt behöver. Du e inte helt normal ;-)
 

tozz

Avslutat medlemskap
Vi inser nog alla att 8GB är trevligare än 4 GB. 300 HK i bilen är mycket roligare än 130 också, men knappast någon miniminivå för att fixa det mesta som man normalt behöver. Du e inte helt normal ;-)
Fast att använda Photoshop och sin råkonverterare samtidigt utan att behöva vänta på saker känns väl som ett rimligt krav att ställa på sin utrustning? Det visade ju sig att dom som skrek en massa faktiskt inte hade egen erfarenhet (som vanligt på FS) så det känns lite meningslöst att diskutera det vidare.
Som en liten extra bonus så vann Apple nyligen priset för utveckling av den minst säkra mjukvaran i världen (http://arstechnica.com/security/news/2010/07/apple-the-new-world-leader-in-software-insecurity.ars)
 

superboy77

Aktiv medlem
Som en liten extra bonus så vann Apple nyligen priset för utveckling av den minst säkra mjukvaran i världen (http://arstechnica.com/security/news/2010/07/apple-the-new-world-leader-in-software-insecurity.ars)

"Many of Apple's flaws are not in its operating system, Mac OS X, but rather in software like Safari, QuickTime, and iTunes. Vendors like Adobe (with Flash and Adobe Reader) and Oracle (with Java) are similarly responsible for many of the flaws being reported"
 

tozz

Avslutat medlemskap
"Many of Apple's flaws are not in its operating system, Mac OS X, but rather in software like Safari, QuickTime, and iTunes. Vendors like Adobe (with Flash and Adobe Reader) and Oracle (with Java) are similarly responsible for many of the flaws being reported"
And? Försök inte att få det till att jag skrev något annat.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Apple må ha sina fel och brister men i sammanhanget så är det som en fis i stormen jämfört med win joxet
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
And? Försök inte att få det till att jag skrev något annat.
Men snälla.
Sättet du skrev på, tolkas ju med lätthet som att OS X är det mest osäkra OS:et som finns idag.
En slutsats som inte går att dra av det där "priset".

Om du verkligen inte menade något annat borde du sannerligen uttrycka dig mer genomtänkt.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Men snälla.
Sättet du skrev på, tolkas ju med lätthet som att OS X är det mest osäkra OS:et som finns idag.
En slutsats som inte går att dra av det där "priset".

Om du verkligen inte menade något annat borde du sannerligen uttrycka dig mer genomtänkt.
Apple och OS X är inte samma sak, det torde vara helt omöjligt att förväxla dem. Om jag menar OS X skriver jag OS X.
Jag vet inte hur jag skulle vara mer tydlig, det står i väldigt enkel klartext exakt vad som menas, om du väljer att medvetet feltolka detta så är det upp till dig.
 
ANNONS