Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag tänker förbjudna tankar, trots att min PC laptop knappt är ett år gammal så suktar jag redan efter en ny laptop. Min pappa har gamla stationärer som han snart inte kan få liv i igen oavsett hur länge han håller på att mecka. Så jag funderar på ge honom min PC laptop (kanske fjäska till mig några kronor) och köpa mig en MacBook.

Funderar även på att sälja den då allt pappa verkar vilja ha är en surfdator. Han vill visserligen ha en stor skärm men tycker inte att det räcker som motivation till att ha min laptop. Om jag istället säljer min laptop, vad kan man begära? Jag köpte den i somras/höstas för 8500 kr (hade "tur" vid tillfället då alla övriga butiker tog minst 9000 kr). Den är inte ett år gammal ens och hel och fin. Aldrig krånglat eller är något fel på vad jag vet.

Kikade på Prisjakt och fick fram att den som billigast går för ca 7300:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=515308

6000 kanske?

Hur som helst, över till MacBook. Vilken MacBook ska en van PC användare satsa på? Jag har kikat lite på Dustin home och alla MacBook är relativt dyra, den billigaste kostar ca 10 000 kr.

Ska jag satsa på en Apple MacBook Pro eller en Apple MacBook Air?

Jag ska använda datorn till:
  • Surfa (såklart)
  • Redigera foto och film
  • Är ingen spelnörd, men den får gärna fungera att spela på.

Med tanke på priset så duger 13,3 tums skärm samtidigt som den bli lättare att bära. Min nuvarande laptop har 17,3 tums skärm så den kommer väl att upplevas som liten till en början. Å andra sidan är ju inte min laptop särskilt bärbar... fast det är en bärbar dator. Finns förstås både för- och nackdelar. Fördelar med stor är ju att man ser allt stort, jag brukar exempelvis titta på filmer och serier i sträck på den. Det första människor säger när de sett datorn är "Wow, hur stor är skärmen? 20 tum?". Nackdelen är att jag inte orkar bära på den, men att ta med sig ut och sätta sig ner är ju möjligt (har bara tagit ut den 2-3 gånger dock). Tangentbordet är ett stort plus, är faktiskt utformat som Apples tangentbord.

Nåväl, vilken MacBook ska jag köpa?

Vad är det för skillnad på dessa, stor skillnad?
http://www.dustinhome.se/pd_5010455407.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010443230.aspx

Eller en MacBook Air:
http://www.dustinhome.se/pd_5010316184.aspx

Relativt dyr visserligen.

Duger någon av dessa eller måste jag ha ännu dyrare MacBook?

Någon mer som gått från PC till Mac? Hur var upplevelsen?
 

William Spiik

Aktiv medlem
Läste inte allt och så men 13" är väldigt väldigt litet. Speciellt om du ska redigera foton, kolla på film och spela spel.

Och sen kan man ju fråga sig, vad har dessa Mac's som inte din laptop har?
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Det kanske det är? Fast det känns ju smidigare med en mindre laptop.

Vad jag har förstått är min dator inte den bästa för redigera film och fota (men inte den sämsta heller). Flera säger dock att Mac är bäst på det. Sen är jag helt ärligt lite less på PC och vill prova Mac.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vi gick från PC till stationär iMac27" nyligen på en av våra desktops och det var ett lyft, rent grafiskt! Har du aldrig jobbat med Mac, utan enbart PC så är det ett nytt tänk du har framför dig, menyer och struktur är väldigt annorlunda till en början.

Frågar du inbitna Mac:are så finns det inget ont i Mac-världen, men för oss gamla PC användare så känns det som om man inte riktigt har koll på sakerna. Bl.a. fick vi höra att det inte finns virus (men det finns trojaner och annat skräp ändå på internet) och avinstallera program var bara att dra program till papperskorgen (nähä, det var ju inte riktigt sant... fanns visst en avinstallerare via Utilities osv.). Med detta vill jag bara säga att Mac är jättesnygg och fungerar utomordentligt, men var beredd på en övergångsperiod från PC:n.

Det kanske det är? Fast det känns ju smidigare med en mindre laptop..
Jo, en mindre laptop är smidigare att bära med sig. Fast jag tror även en 13.3" är för stor för att stoppa i innerfickan eller handväskan ;) Skall du redigera bilder så skulle jag inte gå under 15", men om du vill surfa på kafeet så räcker 13,3". Sitter själv med en 17" och skulle inte kunna byta till mindre.

Vad jag har förstått är min dator inte den bästa för redigera film och fota (men inte den sämsta heller). Flera säger dock att Mac är bäst på det. Sen är jag helt ärligt lite less på PC och vill prova Mac.
Nja, vilken dator du har spelar nog mindre roll. Det viktiga är vilka program du använder. Nästan samtliga program finns för både PC och Mac, men du kan inte installera ett PC-program på en Mac. Så om du idag har Photoshop eller liknande för PC så måste du köpa nya program till Mac:en.

De filer som du skapar i t.ex. Photoshop kan du dock använda både i Mac och PC, det är bara själva programmet du behöver ha för respektive system.

Om din "gamla" laptop körde Windows XP eller Vista, så kan en uppgradering till Windows7 vara ett alternativ till ny Mac. Har själv bytt på min laptop och Windows7 är ett mellanting mellan PC och Mac som gjorde datorn mycket snabbare och snyggare.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Vi gick från PC till stationär iMac27" nyligen på en av våra desktops och det var ett lyft, rent grafiskt! Har du aldrig jobbat med Mac, utan enbart PC så är det ett nytt tänk du har framför dig, menyer och struktur är väldigt annorlunda till en början.
Jo, jag har förstått det. Önskar jag hade en kompis med en Mac som jag kunde få prova lite. Tyvärr är alla PC-användare.

Frågar du inbitna Mac:are så finns det inget ont i Mac-världen, men för oss gamla PC användare så känns det som om man inte riktigt har koll på sakerna. Bl.a. fick vi höra att det inte finns virus (men det finns trojaner och annat skräp ändå på internet) och avinstallera program var bara att dra program till papperskorgen (nähä, det var ju inte riktigt sant... fanns visst en avinstallerare via Utilities osv.). Med detta vill jag bara säga att Mac är jättesnygg och fungerar utomordentligt, men var beredd på en övergångsperiod från PC:n.
Kan tänka mig det. De jag har läst om som gått från PC till Mac har dock varit positiva. Flera påstår även att Mac är bättre och det är klart jag blir nyfiken.

Jo, en mindre laptop är smidigare att bära med sig. Fast jag tror även en 13.3" är för stor för att stoppa i innerfickan eller handväskan ;) Skall du redigera bilder så skulle jag inte gå under 15", men om du vill surfa på kafeet så räcker 13,3". Sitter själv med en 17" och skulle inte kunna byta till mindre.
Självklart kan jag inte stopppa den i innerfickan men sett flera som bär runt på dessa storlekar, finns checka fodral också att stoppa dem i så inte alla ser vad man bär runt på. Problemet är att de med 15 tums och 17 tums skärm kostar ca 20 000, så mycket är jag inte villig att ge.

Billigaste med 15 tums skärm:
http://www.dustinhome.se/pd_5010443248.aspx

Nja, vilken dator du har spelar nog mindre roll. Det viktiga är vilka program du använder. Nästan samtliga program finns för både PC och Mac, men du kan inte installera ett PC-program på en Mac. Så om du idag har Photoshop eller liknande för PC så måste du köpa nya program till Mac:en.
Programmässigt kanske båda ha sina motsvarigheter, men vill främst byta till Mac för själva systemet ska vara bättre.

De filer som du skapar i t.ex. Photoshop kan du dock använda både i Mac och PC, det är bara själva programmet du behöver ha för respektive system.

Om din "gamla" laptop körde Windows XP eller Vista, så kan en uppgradering till Windows7 vara ett alternativ till ny Mac. Har själv bytt på min laptop och Windows7 är ett mellanting mellan PC och Mac som gjorde datorn mycket snabbare och snyggare.
Vet inte vilken Windows jag har. Haha, bara att jag har Vista. Hur kollar jag upp det föresten? Tittade under system men stå bara Windows Vista Business.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vet inte vilken Windows jag har. Haha, bara att jag har Vista. Hur kollar jag upp det föresten? Tittade under system men stå bara Windows Vista Business.
Okej, du har alltså Vista. Då är en uppgradering till Windows7 att rekomendera.

Då jag läser mellan raderna att du nog helst skulle vilja ha en MacAir så kollade jag lite extra och skulle nog vilja avråda från dessa och istället satsa på den billigaste 15,4", varför?

Hårddisk: MacAir 120 GB 4200 rpm /MacPro 320 GB, 5400 rpm (3ggr så stor och snabbare, mitt minneskort är på 16GB så det är det utrymmet jag behöver per gång jag tömmer kameran)
Arbetsminne: MacAir 2 GB /MacPro 4 GB (dubbla minnet, behövs om du ska jobba med stora bildmontage)
DVD-spelare: MacAir Nej / MacPro Ja (Vill du titta på film måste du skaffa extern DVD läsare till MacAir)
Batteritid: MacAir 5 tim / MacPro 8 tim (tiden går fort när man sitter och surfar/redigerar)

Med MacPro kan du spara dina bilder på datorn ett bra tag innan du behöver börja radera och när du vill ta backup så klarar MacPro av att bränna en DVD i den inbyggda spelaren. Inget kladd med externa enheter och sladdar.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Okej, du har alltså Vista. Då är en uppgradering till Windows7 att rekomendera.
Om jag byter till Mac så har väl de något eget?

Då jag läser mellan raderna att du nog helst skulle vilja ha en MacAir så kollade jag lite extra och skulle nog vilja avråda från dessa och istället satsa på den billigaste 15,4", varför?

Hårddisk: MacAir 120 GB 4200 rpm /MacPro 320 GB, 5400 rpm (3ggr så stor och snabbare, mitt minneskort är på 16GB så det är det utrymmet jag behöver per gång jag tömmer kameran)
Arbetsminne: MacAir 2 GB /MacPro 4 GB (dubbla minnet, behövs om du ska jobba med stora bildmontage)
DVD-spelare: MacAir Nej / MacPro Ja (Vill du titta på film måste du skaffa extern DVD läsare till MacAir)
Batteritid: MacAir 5 tim / MacPro 8 tim (tiden går fort när man sitter och surfar/redigerar)
Oj, bara en sån grej att den inte har DVD gör att jag inte kommer att köpa någon Mac Air. Hade helt glömt det. Tyckte den var slimmad och cool men nej, MacBook Pro blir det isåfall.

Om det blir den med 15 tum för ca 20 000 kr återstår att se. Just nu lutar det mer åt den för ca 10 000 kr med 13 tums skärm. Kanske något litet men jag ser både för- och nackdelar med det. Ska försöka kika på dem i verkligheten innan jag beställer något.

Med MacPro kan du spara dina bilder på datorn ett bra tag innan du behöver börja radera och när du vill ta backup så klarar MacPro av att bränna en DVD i den inbyggda spelaren. Inget kladd med externa enheter och sladdar.
Fast enligt en IT-chef är det inte säkert att göra backup på magnetmedia. Han menar att en extern hårddisk är säkrare?
 

Friklund

Medlem
Hej!

Jag bytte till en MacBook Pro 13.3" i vintras och kan bara säga att jag är sjukt nöjd. Jag valde mellan en 15 och en 13 och valet föll tillslut på lättheten att kunna ta med sig datorn. Jag använder min dator dagligen utan för hemmet och tänker knappt att jag har med den, detta pga den nätta vikten på 2 kg. Datorn används till lättare bildredigering i Lightroom och PS utan problem. Och har i överigt inte haft några problem alls med datorn.

Om du ska köpa en Mac så är det MacBook Pro du ska köpa om du ska redigera bilder osv. MacBook har endast 2 gb ram och det är i minsta laget.
Och om du är student har apple bra priser på deras egna shop.

// Oscar
 

lgvas

Ny medlem
MacBook Pro eller MacBook Air

Jag har kört Mac länge nu. MacBook Air är inte att rekommendera då du vill redigera bilder och kolla på film.

Jag har kört båda sorterna. Nu har jag en MacBook Pro 13" med extern skärm på skrivbordet. för att 13 " är enligt min smak för litet för att jobba vid när man har ett skrivbord och plats för något större men väldigt skönt när man ska släpa med sig datorn på ett jobb eller så..

Jag kör backup på extern hårdisk hemma.
Jag trivs med min mac.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Tack för svar!

Jag märkte en sak nu när jag satt och sökte på MacBook Pro/Apple datorer... Erbjuder ingen modell HDMI-utgång? :(

Nu vet jag inte om jag vill ha Mac för det. Alltså film som jag har gjort själv kan jag bränna på DVD och sätta i DVD-spelaren... MEN jag har även Voddler och då brukar jag bara koppla den till vår HDTV för att se det där istället. Voddlers filmer kan man således inte ladda ner eller bränna på DVD. Vid särskilda tillfällen brukar jag även vilja se min skärm på vår 42 tums HDTV (visa upp bilder i stort format t.ex.). Har även provat att chatta men det vart lite lustigt, gjorde det mest för sakens skull.

Den här funktionen gillar jag. Vet inte om jag är bered att ge upp den för Mac.
 

equinoxus

Aktiv medlem
Ska man ha en laptop anser jag att 13-tummarna är ett bra val.

15-17 tum är för stort och den går inte att bära med sig. Sitter man hemma med den mkt skulle jag inte tveka med att koppla den till en extern skärm... så länge man inte måste sitta med den i knäet i soffan (något jag har svårt för).

Men det är ju min "cup of tea" och man använder ju sin dator lite olika.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Tack för svar!

Jag märkte en sak nu när jag satt och sökte på MacBook Pro/Apple datorer... Erbjuder ingen modell HDMI-utgång? :(

Nu vet jag inte om jag vill ha Mac för det. Alltså film som jag har gjort själv kan jag bränna på DVD och sätta i DVD-spelaren... MEN jag har även Voddler och då brukar jag bara koppla den till vår HDTV för att se det där istället. Voddlers filmer kan man således inte ladda ner eller bränna på DVD. Vid särskilda tillfällen brukar jag även vilja se min skärm på vår 42 tums HDTV (visa upp bilder i stort format t.ex.). Har även provat att chatta men det vart lite lustigt, gjorde det mest för sakens skull.

Den här funktionen gillar jag. Vet inte om jag är bered att ge upp den för Mac.
Det finns en konverter jag sitter med min mac-pro och 42 Full HD trådlöst tagentbord och mus .. funkar skitbra
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Hej!

Jag bytte till en MacBook Pro 13.3" i vintras och kan bara säga att jag är sjukt nöjd. Jag valde mellan en 15 och en 13 och valet föll tillslut på lättheten att kunna ta med sig datorn. Jag använder min dator dagligen utan för hemmet och tänker knappt att jag har med den, detta pga den nätta vikten på 2 kg. Datorn används till lättare bildredigering i Lightroom och PS utan problem. Och har i överigt inte haft några problem alls med datorn.

Om du ska köpa en Mac så är det MacBook Pro du ska köpa om du ska redigera bilder osv. MacBook har endast 2 gb ram och det är i minsta laget.
Och om du är student har apple bra priser på deras egna

Är du verkligen nöjd om du har blivit sjuk? Kanske för mycket Apple?
 

Friklund

Medlem
Hej!

Jag bytte till en MacBook Pro 13.3" i vintras och kan bara säga att jag är sjukt nöjd. Jag valde mellan en 15 och en 13 och valet föll tillslut på lättheten att kunna ta med sig datorn. Jag använder min dator dagligen utan för hemmet och tänker knappt att jag har med den, detta pga den nätta vikten på 2 kg. Datorn används till lättare bildredigering i Lightroom och PS utan problem. Och har i överigt inte haft några problem alls med datorn.

Om du ska köpa en Mac så är det MacBook Pro du ska köpa om du ska redigera bilder osv. MacBook har endast 2 gb ram och det är i minsta laget.
Och om du är student har apple bra priser på deras egna

Är du verkligen nöjd om du har blivit sjuk? Kanske för mycket Apple?
Haha, särskrivningar smyger sig lätt in när man är inne på sin 6 natt på jobbet i rad. :D
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Det finns en konverter jag sitter med min mac-pro och 42 Full HD trådlöst tagentbord och mus .. funkar skitbra
Vad är en konverter?

På tal om det, gjorde en "provbeställning" på Apple Shop och inser att det kommer massa tillval man kan välja. Priset trappas förstås upp då ja...

Vad gjorde ni för tillval?

Det fanns något som hette iWork, är det Macs motsvarighet till Word?

Vad är det för huvudskillnader mellan MacBook och MacBook Pro?
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Det fanns något som hette iWork, är det Macs motsvarighet till Word?
Vad är det för huvudskillnader mellan MacBook och MacBook Pro?
Jag bytte från PC till Mac - helt utan anledning egentligen - för ett par år sedan och stormtrivs i mitt nya system. Är emellertid ingen Mac-taliban och ogillar "kriget" mellan olika system. Men om du är nyfiken på Mac, skall du definitivt titta närmare på det. Jag tror inte att du blir besviken. Dessutom går det att köra Windows och Windows-program på en modern Mac om man av någon anledning vill eller behöver göra det. (Skicka ett meddelande till mig så kan jag berätta mer om du vill...)

Här är mina svar på dina frågor:

iWork är Apples motsvarighet till Microsofts Office-svit. iWork innehåller en ordbehandlare/layout, ett kalkylprogram och ett presentationsprogram. Det är alltså mindre än Office, men i min subjektiva mening mer lättarbetat och bra mycket snyggare än Office. Programmen i iWork har egna filformat, men du kan spara till och öppna Offices filformat. Office finns f.ö. även till Mac.

MacBook finns bara i 13.3" - 15 & 17" finns bara som MacBook Pro. Skillnaden mellan MacBook 13.3" och MacBook Pro 13.3" är bl.a. ett bakgrundsbelyst tangentbord på Pro:n, ett chassi i metall (MacBookens är i plats) och 4Gb internminne istf 2 Gb.

I ditt läge skulle jag köpa en MacBook Pro för 11 995:- (För interminnets och chassits skull) och ev. komplettera senare med en extern skärm om du upptäcker att du tycker att 13.3" är för lite för bildbehandling m.m. Att köpa 15" eller 17" för att någon här på forumet tycker att 13.3" är litet känns dumt. Vad som fungerar kan bara du avgöra själv.

MacBook Air skulle jag hålla fingarna borta från. Dess enda poäng - enligt mig - är att den är tunn. Den är i princip en MacBook till kostanden av en större MacBook Pro.

När det gäller att lära sig det nya systemet finns det flera forum att ta hjälp av. Här på fotosidan får du säkert hjälp om du behöver. Annars finns http://www.99.se eller http://forum.macworld.se

Lycka till!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Att köpa 15" eller 17" för att någon här på forumet tycker att 13.3" är litet känns dumt. Vad som fungerar kan bara du avgöra själv.!
Helt rätt, med en extern "stor" skärm så kan även den lilla 13,3" fungera. Då kan du ju bearbeta bilderna hemma med din stora skärm, eller ev. med din 42" TV. Vet dock inte hur väl det fungerar med färgkalibreringar mot TV, men det kan säkert någon annan besvara.
 

Kvitung

Aktiv medlem
Vad är en konverter?

På tal om det, gjorde en "provbeställning" på Apple Shop och inser att det kommer massa tillval man kan välja. Priset trappas förstås upp då ja...

Vad gjorde ni för tillval?

Det fanns något som hette iWork, är det Macs motsvarighet till Word?

Vad är det för huvudskillnader mellan MacBook och MacBook Pro?
http://storeimages.apple.com/1409/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/TX175?wid=326&hei=326&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp

iworks motsvarar office jag har prov version men ej bestämt om jag ska köpa
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Frågar du inbitna Mac:are så finns det inget ont i Mac-världen, men för oss gamla PC användare så känns det som om man inte riktigt har koll på sakerna. Bl.a. fick vi höra att det inte finns virus (men det finns trojaner och annat skräp ändå på internet)
Visst finns det ett fåtal trojaner till Mac/OS X, dock ett mycket begränsat antal, och med en högst begränsad spridning.
Vad det gäller rena virus så finns det ett fåtal "proof of concept" virus, men faktiskt inte ett endaste som spirididts i "det vilda".
Så det är sant (med viss "modifitkation") att det inte finns virus till Mac/OS X.


och avinstallera program var bara att dra program till papperskorgen (nähä, det var ju inte riktigt sant... fanns visst en avinstallerare via Utilities osv.).
Faktum är att det bara är ett mindre antal program som behöver avinstalleras via en "avinstallerare". Den stora majoriteten program avinstalleras till fullo genom att dra programikonen till papperskorgen (sedan händer det en massa "under huven" som du som användare inte ser vad det gäller filer och mappar som har med programmet att göra, men även dessa raderas korrekt, i de flesta fall, genom att "slänga" programmet i papperskorgen).

Visst finns det vissa saker som behöver "läras om", men på det hela taget upplever jag personligen OS X som betydligt mer intuitivt än Windows.
Har för övrigt varit användare av Windows i 17 år, de senaste tre åren dock i minimal omfattning då jag "bytte" till Mac och OS X för lite drygt tre år sedan.

Det "besvärligaste" för mig vid "bytet" var att lära mig att att använda [CMD] istället för [CTRL] för kortkommandon, och att vissa specialtecken är annorlunda "placerade" (dock betydligt mer logiskt) som ex "|" och "\" som båda är "varianter" av /, och "sitter" på samma knapp.

I övrigt så har OS X en något bättre färg och profilhantering än Windows.
Som exempel så läser förhandsvisningen in inbäddade profiler, men tillåter faktiskt även "softprofing".

Vad det gäller storlek så kör jag själv med en 13# MacBook, mest för att jag bär på datorn ofta, och ute i "fält" ser jag den mindre storleken som en fördel.
Hemma på "kontoret" så har jag en extern 22# skärm som är lång bättre än den inbyggda på vilken bärbar dator som helst.

Kan väl avsluta med att jag trivdes rätt bra med Windows, men bättre med OS X.
Så pass mycket bättre att jag inte ens tänker tanken på att byta tillbaks (det fåtal saker som inte går att göra i OS X, kör jag på samma dator, men med hjälp av en "virtuell" installation av Windows).
 
ANNONS