Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
Tack för svaren

Efter lite Googlande med bilder inser jag att ni måste ha rätt.

Fotosidan är en härlig samling av visdom :)

/Anders
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Efter lite Googlande med bilder inser jag att ni måste ha rätt.

Fotosidan är en härlig samling av visdom :)

/Anders
Jag skulle gardera med rosettjungfrulin (Polygala amarella). Exet nere till höger verkar ha breda tungformade blad längst ned. Men jag har bara sett det på min mobilskärm. Har du ngn annan bild där de nedersta bladen vid marken syns är det lätt att avgöra.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Vad kan denna lilla växt heta?

De små rundade bladen till denna växt täcker nästan hela strandängen nere i vår vik. Nu har blomstänglar dykt upp, men väldigt sporadiskt. Förstora gärna bilden.
Blomstängelns höjd 14 cm
 

Bilagor

ducedo

Aktiv medlem
Var ute vid en sjö tidigare i kväll när jag noterade något orange vid flera av träden. Försökte ta några bilder men bred sjö gjorde det svårt att få en riktig närbild.

Avstånd
Närbild

Någon som har en aning om vad det kan vara?
 

blonde

Medlem
Vacker och väldoftande, men kraftigt spridningsbenägen

Vad är detta för växt?
Hälsingland (kommer troligen med köpt av jordlass)
det är ca 130cm hög och ca 4-cm i diameter
Sven Åke
Det är Impatiens glandulifera, Jättebalsamin. Får fröskidor som "exploderar ut fröna vid mognad". En explosion aktiverar närliggande fröskidor o.s.v. Blir stora svårgenomträngliga bestånd på fet jord. Trivs inte så bra i mager och torr jord. Det är i varje fall klokt att kontrollera att den inte tar överhanden. Bästa hälsningar/ Dan N
 

geol

Aktiv medlem
Tack

Tack för svaret! Jag kan läsa mig till att de växer på steniga ställen och det stämmer verkligen.

/Gunnar
 

Neq

Avslutat medlemskap
Vad ärt detta?

Denna blomma är fotograferad på Österplana hed på Kinnekulle den 14 maj 2015. En ganska kall och regnig vår.
Vad är det för blomma? Är det ett hedblomster? Själv tycker jag inte att själva blommorna och tidpunkten känns riktigt spot on. Bladen känns dock hyfsat rätt.
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Ta mig tusan, tror det är den som kommer upp utanför min tomt bland alla ormbunkarna, men dom har inte svämmat över, utan hållit sig lika år från år. Har Bonniers flora i färg, med översättningar av Roland Staav. där beskrivs även springkorn ( vildbalsamin ), Apelsinbalsamin och Blekbalsamin. Har varit svårt med den här boken att art bestämma, skriven av engelsmän för Nordeuropa.

Trevlig tråd.
//Bengt.
 
ANNONS