Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilken växt är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Tackar,Tackar. skall prova senare.
När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.
 

acke

Avslutat medlemskap
När jag registrerade mig så kom kameramöjligheten upp, redan tagen bild funderar jag lite mera på. men som dom beskriver så får man gå nära en liten växt, och gärna sidobilder, skall prova mera under sommaren, har dom gamla flora böckerna som är lite bökiga att hitta rätt med, telefonen är ju oftast med hela tiden så jag har väntat på en sådan här APP, bra tips tackar igen.
Flora Incognita är fantastiskt användbar när man är ute i naturen och stöter på okända växter. Funkar även för träd och buskar. Jag använder den ofta! 😊
 

Makten

Aktiv medlem
Sprang på dessa fina grunkor nyss. Tror jag sett dem i torkat tillstånd förr, men aldrig såhär färgglada. Vad kan det vara för nåt tro?

DSCF7022_2048.jpg
 

Jonah Lake

Avslutat medlemskap
Plockade svamp och hittade en ihålig stubbe där grenar växte inåt. Aldrig sett något liknande. Vad beror det på?

DSCF6814-01.jpg
 

BeBest

Aktiv medlem
Någon gång för länge sedan var stubben en späd planta med nya grenar på gång. Grenanlagen började i spetsarna som då låg i den unga stammens begynnande virke. För varje år och årsring tjocknade anlagen allt efter hur stammen växte till. De låga kvistarna närmast marken kom med tiden att falla bort men deras ursprung inne i stammen förblev kvar. Granar ruttnar inifrån och ut medan tallar ruttnar utifrån och in. Det här är en helt vanlig granstubbe, vilken sedan trädet kapades, har ruttnat i mitten och blottlagt de tidigaste grenanlagen.
 
ANNONS