Annons

Fattningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnilur

Medlem
Om det står som i den här bilden CA med röd text vid objektivets fattning, innebär det då att fattningen är för Canon.
Objektivet i fråga är ett Tokina.
 

Bilagor

jelu1661

Aktiv medlem
Nu var det väldigt suddigt så det är svårt att se, men Canon EF är jag rätt säker på att det inte är. Möjligen är det Canon FD, men den fattningen har jag själv ingen erfarenhet av och är inget vidare på att känna igen.
 

Fnilur

Medlem
Tyvärr är det inte jag själv som tagit bilden utan jag har fått den skickad till mig.

Om jag fattar ditt svar rätt så är det en canonfattning.
Vilket gör att den inte passar på min nikon :)
Jag har möjlighet att känna på objektivet men är det canonfattning finns det ju ingen större anledning.
 

Ogg

Aktiv medlem
Tyvärr är det inte jag själv som tagit bilden utan jag har fått den skickad till mig.

Om jag fattar ditt svar rätt så är det en canonfattning.
Vilket gör att den inte passar på min nikon :)
Jag har möjlighet att känna på objektivet men är det canonfattning finns det ju ingen större anledning.
Nja.
Det han sa var att det inte var Canons EF-fattning vilket jag instämmer i.
och att han var osäker på om det kunde vara Canons FD-fattning.
 

Fnilur

Medlem
Ser ut som Canon FD förutom dom två blanka knapparna upptill. Det kan ju vara pga tokina.
Detta objektiv är canon FD 50 f/1.8
Ja din bild verkar överenstämma bra med hur det ser ut på min bild..
Sen känns det som en bra ide att se om jag kan få tag i en bild med bättre skärpa på fattningen.

(Kanske hade varit en ide för fotosidan att sammanställa en guide med bilder på alla objektivfattningar, om det inte redan finns)
 

Fnilur

Medlem
Hittade detta på ebay. Tokina 28mm för Canon FD. Detta har ju dom två knapparna
Ja den bilden bekräftar ju definitivt att det är för canon och då kan man ju anta att märkningen CA i min bild står för just canon.

Tack så väldigt för all hjälp jag fått med artbestämningen :)
 
ANNONS