Annons

Tätning på ny femman?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Tänker att det är bättre att göra en ny tråd istället för att frågan skall försvinna i de miljoner inlägg som finns i alla andra 5d trådar.
Så nu till frågan hur mycket regn skall den palla? Läste någonstans att det fanns en siffra hur mycket men kan ej komm ihåg varifrån.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Robin, jag förstår besvikelsen, men ta det lite lugnt med de fula orden, det är inte särskilt trevligt för någon.
Och försök också dra lärdom av detta inför framtida köp: lita aldrig på butikers leveranslöften, särskilt inte när de är heta på att få kränga dyra grejor.
 

cchunter

Aktiv medlem
Storm Jacket

Jag har köpt ett par stycken Storm Jacket av olika storlekar, känns bättre än att räkna mm/minuter så är man på den säkra sidan. Mycket lättanvända och levereras med en liten påse som kan fästas på kameraväskan.

http://www.stormjacket.com/

Köpte mina från BH Photo.
 

bengt-re

Aktiv medlem
De är nog bra köp tror jag. 5D mkII är, som det verkar bara hobbytätad - lita inte på tätningen för all garanti är körd när det gäller fuktskador. Lite för dyrt för att chansa..
 

RG

Avslutat medlemskap
Mailade canon och fick detta svar

B�ste kund,


Hej
Tack f�r att du har valt en av Canons produkter.
Det st�mmer att kameran �r vatten och dammskyddad, men d� ska kameran anv�ndas ihop med objektiv och tillbeh�r som �ven de har dessa t�tningar. Men kameran b�r inte anv�ndas i regn utan n�gon annan typ av skydd f�r vatten.
 

Candersson

Aktiv medlem
1mm nederbörd innebär i 'normala vädertermer' 1mm vatten på en yta av en kvadratmeter (= 1 liter).
Det betyder då att 10mm/3min = 10 liter på 3 minuter på en yta av 1 kvadratmeter.
Jag skulle nog vilja påstå att det är rätt ordentligt med regn men inget skyfall.

Hämta 10 liters vattenkannan (med strilen på) och häll ut det i duschen under 3 minuter så får du se vad det motsvarar :)
Sätt kameran på en liten pall i mitten så får du en riktig test också... men gör du det vill vi ha bilder på det hela :-D
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag har köpt ett par stycken Storm Jacket av olika storlekar, känns bättre än att räkna mm/minuter så är man på den säkra sidan. Mycket lättanvända och levereras med en liten påse som kan fästas på kameraväskan.

http://www.stormjacket.com/

Köpte mina från BH Photo.
Jag använder C80 All-In-One Camera And Lens Cover, http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/all_in_one_cover.htm, finns inte den storleken som du önskar - kontakta honom och han tillverkar en åt dig.

-- Nicke
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
1mm nederbörd innebär i 'normala vädertermer' 1mm vatten på en yta av en kvadratmeter (= 1 liter).
Det betyder då att 10mm/3min = 10 liter på 3 minuter på en yta av 1 kvadratmeter.
Jag skulle nog vilja påstå att det är rätt ordentligt med regn men inget skyfall.

Hämta 10 liters vattenkannan (med strilen på) och häll ut det i duschen under 3 minuter så får du se vad det motsvarar :)
Sätt kameran på en liten pall i mitten så får du en riktig test också... men gör du det vill vi ha bilder på det hela :-D
Skulle nog påstå att det är ett sjuhelvetes skyfall. Om det då regnar under en timme så är det 200 mm. Hela nederbörden för månaden Juni i Göteborg är 61 mm i snitt/år. Vi talar alltså om 3 gånger så mycket. Skyfall som ger stora skador och översvämningar brukar handla om 50 mm på på ett par timmar.
Å andra sidan säger väl Canon inget om vad som händer om det regnar i mer än 3 minuter?
 
Senast ändrad:

RG

Avslutat medlemskap
Men de anger ej hur länge kameran skall torka mellan skurarna. Blir nog ica påse till det blir några vettiga siffror.
 

laan

Aktiv medlem
Den är lika tät som 1-serien var 1989 då den presenterades så som "tät".

Det är ganska bra med regn den klarar, men det är ju inga garantier..
 
ANNONS