Annons

Förslag på extern HD för backup

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Ska byta dator och tänkte skaffa en extern HD för backup för bilder.
Önskar en som är rätt ordentligt tyst. Gärna snygg. Pris max kring 1000:-
Utrymme kanske 500-1000GB

Kom gärna med tips på vilka jag ska kolla närmare på.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Western Digital MyBook-serien tycker jag har bra pris, snygga, bra prestanda och framförallt har dom fungerat klockrent för mig.

En 500GB går på runt 900:-

Ett märke som jag har haft dåliga erfarenheter av är Lacie. Haft två stycken, och båda har strulat.
 

lastrand

Avslutat medlemskap
Jag håller med Staffan. Har själv 2 st My Book Essential 1TB och de går ju att få loss för runt 1200:-. Okej, liiiite mer än siffran du nämnde, men vad tusan, är det jul så är det..! ;-)
 

reflux

Aktiv medlem
Ska byta dator och tänkte skaffa en extern HD för backup för bilder.
Önskar en som är rätt ordentligt tyst. Gärna snygg. Pris max kring 1000:-
Utrymme kanske 500-1000GB

Kom gärna med tips på vilka jag ska kolla närmare på.
Western Digital, Seagate och Samsung. Inget annat.
I synnerhet inte Lacie och Packard Bell.

Seagate har hela fem års garanti. Inget som säger att just de diskarna håller längre än Wester Digital/Samsung, men det kan ju vara trevligt med en ny disk som plåster på såren när all din data försvinner :)
 

KGS

Aktiv medlem
990 spänn är going price på 1 TB, bara välj mellan Western Digital och Maxtor. Hårddisklagring är billigare än CD/DVD, skönt att slippa bränna fjuttar om några GB i taget, nu när kameran levererar flera GB bara man nuddar vid den. Hög upplösning har sitt pris.
 

Lage

Aktiv medlem
Western Digital, Seagate och Samsung. Inget annat.
I synnerhet inte Lacie och Packard Bell.

Seagate har hela fem års garanti. Inget som säger att just de diskarna håller längre än Wester Digital/Samsung, men det kan ju vara trevligt med en ny disk som plåster på såren när all din data försvinner :)
Medveten om att LaCie innehåller samsungdiskar? Nähä trodde väl det :)
 

reflux

Aktiv medlem
Medveten om att LaCie innehåller samsungdiskar? Nähä trodde väl det :)
Well, DUH! Nej jag tror att det är diskar som tillverkas av överblivna diskar från alla tillverkade som mals ner och sen specialgjuts till Lacie.

Poängen är att Lacie och Packard Bell etc BYTER diskmärke med jämna mellanrum och deras lådor/kontrollerkort ofta har sämre kylning än originaltillverkarna vilket också gör att felfrekvensen tycks vara högre. Form framför funktion.

Men visst, det är din data så köp en snygg disk utan fläkt och ha så kul.
 

Roq

Aktiv medlem
Bra, ligger lite i linje med vad jag kikat på: WD och Seagate några jag funderat över. Ska ta mig en koll i affärerna och se om det blir nåt. Tack alla!
 

Jeppe

Aktiv medlem
Medveten om att LaCie innehåller samsungdiskar? Nähä trodde väl det :)
Så kan du inte generalisera. LaCie innehåller alla möjliga olika märken. Det är inte där problemet är med laCie, utan förmågan att göra dåliga chassie och undermåliga komponenter till inkopplingen av hårddisken.

Hårddiskar gillar inte konstant värme, fläkt eller bra passiv kylning är lösningen. LaCie har inte lyckats bra med något av dessa.

Jag har själv en NAS med 4x500GB som har stått på i ett år. Den håller konstant 25-35 grader (beroende på omgivningstemp)
 

Klangkraft

Aktiv medlem
Om du inte ska ta med dig disken och inte sitter på en laptop tycker jag även att du ska överväga en extra intern disk.

Många köper externa diskar för att bara ha dem liggande på skrivbordet i tron att det skulle vara en säkrare form av lagring, när det i själva verket är tvärtom.
 

Roq

Aktiv medlem
Klas: Ja, jag har faktiskt tänkt så också. Nu var grejen att jag måste lämna tillbaka datorn jag har (hemma-pc via jobbet) och så kommer det en ny Dell som jag beställt om några veckor. Då tyckte jag att det var lättare att föra över via en extern HD. Ska jag ha ytterligare nån extradisk så blir det en intern.

Det blev en Seagate Desk 500 GB för 799:- på media markt.
Känns väldigt gedigen. Tyst och snygg är den också.

Det går inte supersnabbt med min USB 2.0 dock...
Backupade ca 70 GB på 90 minuter. Kan väl inte vara 2.0 Hi-speed eller?
 

magnusrx7

Medlem
Jag köpte mig en NAS disk, jättesmidigt att gömma undan...
Det går givetvis lite segt via trådlöst nätverk men annars är det jättebra! Sen finns det ju USB ingångar så man kan damma på nån lös disk med!

Har även ett par sånna men det är så drygt att dra fram sladdar mm varje gång man ska ha dom!

Köpte ett 2,5" kabinett på Kjell som var riktigt bra, den kan ja rekomendera om man har nån disk över.
Jag kan inte påstå att mina går så fort heller på USB 2.. men jag har inte haft så bråttom heller.

// Magnus
 

StefanN

Aktiv medlem
Det blev en Seagate Desk 500 GB för 799:- på media markt.
Känns väldigt gedigen. Tyst och snygg är den också.

Det går inte supersnabbt med min USB 2.0 dock...
Backupade ca 70 GB på 90 minuter. Kan väl inte vara 2.0 Hi-speed eller?
Jag sitter själv och funderar på en till extern HD och har kollat upp det här med hastigheter lite mer. Det verkar som att de-facto hastigheter med USB 2.0 ofta hamnar mellan 10-30 MB/s, vilket stämmer bra med dina värden.

Själv funderar jag på att kanske köpa en Seagate eller WD med eSATA, så kanske disken känns snabb nog att använda till mer än bara backup. Men jag vet inte om det är lite overkill kanske. Ett test på Tom's Hardware visade på hastigheter kring 50MB/s (för WDn) och 82MB/s (Seagate).
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har några Lacie men kommer inte att köpa fler av det märket.
En av dom på 500 GB har pajat och går inte att starta, det är nog inget fel på diskarna men på det inbyggda nätagget.

Min största på 1GB funkar bra och är fläktkyld med termostat, men när fläkten drar igång väsnas den så man tror att en disk håller på att skära. Den innehåller för övrigt två Samsung 500 GB 7200 spinnare.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Klas: Ja, jag har faktiskt tänkt så också. Nu var grejen att jag måste lämna tillbaka datorn jag har (hemma-pc via jobbet) och så kommer det en ny Dell som jag beställt om några veckor. Då tyckte jag att det var lättare att föra över via en extern HD. Ska jag ha ytterligare nån extradisk så blir det en intern.

Det blev en Seagate Desk 500 GB för 799:- på media markt.
Känns väldigt gedigen. Tyst och snygg är den också.

Det går inte supersnabbt med min USB 2.0 dock...
Backupade ca 70 GB på 90 minuter. Kan väl inte vara 2.0 Hi-speed eller?
Kommer inte med de bästa nyheterna kanske, förhoppningsvis är du inte drabbad. Kontrollera vilken disk som sitter i via Seagtes hemsida och program de tillhandahåller. Läste själv nyheten så sent som i förrgår på IDG's hemsida och fann att mina diskar var äldre, låg väll på lager ett tag innan jag köpt dem.
http://www.idg.se/2.1085/1.206240/seagate-bjuder-pa-krasch-fix

Man diskuterar 1TB Barracuda disk främst på seagate forumen men även 500 Gb och andra modeller verkar drabbade med.


Seagate.com sa:
Welcome, Seagate hard drive owners. A number of Seagate hard drives from the following families may become inaccessible when the host system is powered on:

Barracuda 7200.11
DiamondMax 22
Barracuda ES.2 SATA

Once a drive has become affected the data becomes inaccessible to users but the data is not deleted. Seagate has isolated this issue to a firmware bug affecting drives from these families manufactured through December 2008
Länk till hela sidan jag hittade http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/news.jsp?DocId=207931
 

Screamm

Medlem
Rekommenderar VARMT en NAS-server med minst 2xdiskar i som kör RAID 1. Jag hade en externdisk vars nät-adapter slutade fungera. Sen jag skaffat en NAS-server känns allt tryggt. Samma information finns ju på 2 oberoende diskar + med hotswap kan man ha en liggade extra o slänga i om en av diskarna ger upp så fixar NAS-servern till allt direkt igen. Underbart och enkelt + man kan säga till den att göra ex backup på dina viktiga dokument från din stationära dator varje natt tex kl 4. Klockrent är ordet!
 

h.pettson

Aktiv medlem
Det går inte supersnabbt med min USB 2.0 dock...
Backupade ca 70 GB på 90 minuter. Kan väl inte vara 2.0 Hi-speed eller?
Usb 2.0 har en max hastighet på 480Mbps (480Mb/8=60MB/s).
Det verkar som du anslutit via en Usb 1 port. Använd Usb porten närmast det inbyggda nätverkskortet, brukar till 99% alltid vara Usb 2.0 på datorer som har det.

/Håkan
 

StefanN

Aktiv medlem
Usb 2.0 har en max hastighet på 480Mbps (480Mb/8=60MB/s).
Det verkar som du anslutit via en Usb 1 port. Använd Usb porten närmast det inbyggda nätverkskortet, brukar till 99% alltid vara Usb 2.0 på datorer som har det.
USB 1-port tror jag inte det är, där är den teoretiska gränsen 1.5MB/s.

Som sagt, 60MB/s är en teoretisk gräns och i praktiken är det annat som kommer in och påverkar en filöverföring. Det verkar vara en gängse uppfattning att man ska vara glad om man når mellan 20-30MB/s.
 

canon11

Aktiv medlem
Har två 500 GB Western Digital diskar. Med backup programmet SyncBack har jag nu fått till en bra backuplösning med en RAID-"light".

Jag backar upp min interna disk till en av de externa och sen speglar denna till den andra externa. Funkar klockrent och SyncBack kan jag verkligen rekommendera detta program.
 

StefanN

Aktiv medlem
För att återgå till ämnet, för min del, så funderar jag lite på den lösning som Niclas berättar om här. Det verkar t.om bli lite billigare än att köpa en färdigpaketerad extern-HD, men fortfarande med skyddande hölje och med eSATA.

[snip] SyncBack kan jag verkligen rekommendera detta program.
Håller med! Eller vänta, "+1" säger man ju nuförtiden...
 
ANNONS