Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är 200 mm för mycket för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ni är medvetna om att ni svarar på en två år gammal tråd där TS redan bestämt sig för ett annat objektiv väl? :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jo, men det är väl inget som hindrar att andra med samma funderingar kan läsa och begrunda? :)

Testet var ju i alla fall rykande färskt. Skulle vara intressant att se ett test mellan de olika 200 mm objektiven på en högupplöst (och kanske samma) kamera.
 

beetle

Aktiv medlem
Skaffade en billig adapter och provade en Nikkor 105/2.5 på min Canon 5D i helgen med bra porträttresultat tycker jag :) Nu sitter en Nikkor 50/1.4 på Canonen för testning.
 

Przemek

Aktiv medlem
85mm är standard för porträtt men 200mm kan hjälpa dig att kontrollera bakgrunden bättre, eftersom mindre av bakgrunden bakom personen kommer med. Det blir lättare att "välja" bakgrund med 200mm, men det kräver att man kan backa lite.
 

abcxyz

Aktiv medlem
Ja, klart den kombon är mer eller mindre ultimat. Sen är det klart att ditt nya 70-200/2.8 blir mer flexibelt och men ändå mer eller mindre identiska bilder på 200mm som ditt gamla 200/2.8.

Däremot ÄR det skillnad på krämen bakom skärpan om man jämför 200/2.8 / 70-200/2.8 och 200/2. Liksom skillnaden på 85/1.8 och 85/1.2 som också är endast 1 bländarsteg.
Ja, du har rätt. En del skärpa förlorar man alltid med zoomobjektiv, men för mig är det värt det p g a smidigheten. Man kan inte få allt. :)

Fina porträtt du delade med dig av!
 

matnyttige

Aktiv medlem
Tro mig, det är mycket svårt att ångra ett köp av 85/1.2! Ja, den är svindyr, men redan när jag hade tagit mina första tio bilder förstod jag att det här objektivet kommer jag aldrig skiljas från! ......Även nedbländat så piskar det alla andra porträttobjektiv på fingrarna!!!
Den piskar även de andra när det gäller CA och den är rejäl ful. Men och andra sidan finns det ju programvaror som tar bort det.
 
ANNONS