Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är 200 mm för mycket för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
velar lite mellan ett 85mm och ett 200mm objektiv, är bra sugen på fast 200mm men kommer jag att tröttna på det?

så ni som har fasta 200mm på FF hur mycket använder ni det?

//J
 

hbengtsson

Aktiv medlem
För mycket är det inte men 85 är ju mer användbart som porträttglugg i allmänhet. Om det enbart är en sådan du söker så...en åttiofemma säger jag.
 

m00ndancer

Aktiv medlem
velar lite mellan ett 85mm och ett 200mm objektiv, är bra sugen på fast 200mm men kommer jag att tröttna på det?

så ni som har fasta 200mm på FF hur mycket använder ni det?

//J
Det blir snygga ansikten, men du behöver mycket plats. För porträtt skulle jag nog rekommendera ett 85.
 

bengt-re

Aktiv medlem
lite långt är det nog. 70 till 135 ger utsnitt som fungerar bra på rimliga avstånd på ett ff hus. Men kan man köra reklambilder på laptops med 300 mm så kan man visst ta ansiktsbilder med 200 mm. Lite långt kanske, men inte omöjligt. Fast 200 Har jag i
nte, men fast 300 och det användes ganska ofta. Men oftare 100 - mer praktiskt enligt mig.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
velar lite mellan ett 85mm och ett 200mm objektiv, är bra sugen på fast 200mm men kommer jag att tröttna på det?

så ni som har fasta 200mm på FF hur mycket använder ni det?

//J
85:an bör vara mer allround.
EF 2/100mm är också ett alternativ. Bägge är ypperliga för porträtt.

EF 2,8/200mm är läcker och frilägger motiv snyggt men inte ett förstahandsval om man prioriterar porträtt.

"Tröttnar på det" är väl att ta i, men det är uppenbar risk att du saknar ett kortare tele.

MVH J O
 

defiant

Aktiv medlem
eftersom jag förmodligen är sjuk i huvudet så är det mellan 85/1,2 och 200/2,0 som jag funderar mellan.

har 85/1,8 och 70-200/2m8 IS II men vill åt det extra magiska som jag läst att dom båda kan ge....
 

Walle

Aktiv medlem
I så fall helt klart ett 85/1.2! 200 mm ger enligt mig ett lite väl komprimerat intryck, 85'an (1.2) har jag själv och det är ett helt fantastiskt objektiv! Dessutom är det betydligt mer mångsidigt än en 200'a, jag använder min 85'a till mycket mer än bara porträtt! :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Själv precis köpt 70-200/2.8II IS USM för porträtt och bröllop. Behöver flixibiliteten. Annars har jag ett 50/1.4 för snävare skärpedjup.

/Stefan
 

Alpina B3

Medlem
Ett svar som kanske förvirrar men mitt förslag:

Vanliga porträtt:
Utomhus med fritt spelrum Canon EF 200 mm f/1.8 L USM
Inomhus och gott om plats Canon EF 135 mm f/2.0 L USM
Inomhus med lite mindre utrymme Canon EF 85 mm f/1.2 L USM II
Porträtt vid trängsel:
Canon EF 50 mm f/1.2 L USM eller t.o.m. Canon EF 35 mm f/1.4 L USM och det är riktigt trångt...

Alltså - yttre faktorer avgör :)
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
200mm är ju inget porträttobjektiv i traditionell mening, 85-100mm brukar normalt vara bäst till fullsensorkameror. LarsOlov
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
eftersom jag förmodligen är sjuk i huvudet så är det mellan 85/1,2 och 200/2,0 som jag funderar mellan.

har 85/1,8 och 70-200/2m8 IS II men vill åt det extra magiska som jag läst att dom båda kan ge....
En fördel med 200/2,0 över 85/1,2 är, om man tycker det är en fördel, knivskarp vid maxöppning vilket 85/,2 inte är. För porträtt är ofta oskärpan viktigare än skärpan så att säga och då spelar detta mindre roll. 200/2,0 verkar också ha mycket mindre longitudinell CA än 85/1,2. Sedan är ju arbetsavståndet väldigt olika. Vissa man vill fota kanske blir lite skrämda av den stora vita gluggen dock.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag använder ofta 200/1.8L för porträtt vid mingel utomhus. Snygg bakrundsoskärpa och man kommer en bit ifrån. 200/2L IS är dessutom lättare än mitt, bättre balanserat och har Canons kanske bästa bildstabilisering.
Alla porträttbilder här är tagna med 200/1.8:
www.yrkesfoto.se/bilder/1280_4/index.html
 

Sture E.

Aktiv medlem
Utan tvekan skulle jag säga en 85/1.8.
Jag har använt detta mycket tidigare och du får ett lagom avstånd till motivet. Dessutom går det utmärkt att använda som allroundoptik.
Går du upp på 200 mm blir det lite mer längd och tyngd. När jag hade ett 85/1.4 var där just mkt tyngd och jag lurade mig genom att köra alltför ofta på 1.4. Visst blev ögonen knivskarpa, men men, näsan blev i oskärpa...
Så man får ta det goda med det onda. Vill du ha ett 200 och stå på lite längre avstånd och detta passar dig, då tycker jag att du ska göra så utan tvekan. Modellen kanske inte känner sig lika trängd om det inte är ett proffs. Du kan även ta porträtt på cafeér utan att nån vet om det. Med en 85:a är det uteslutet under samma omständigheter.
Så vilket du än väljer; Kolla in lite bilder här på Fs, fundera lite över hur du egentligen vill ha det. Lyssna på de tips du får. Men framför allt, gör det val du känner i hjärtat är rätt. Skulle det efter ett tag kännas galet så går det alldeles utmärkt att sälja optiken och skaffa det andra objektivet. Då har du skaffat dig ytterligare erfarenhet. Så hur du än gör blir det aldrig fel. Mitt råd till dig är att köpa begagnat.
Lycka till
Sture
 

defiant

Aktiv medlem
har en 85/1,8 som är hel tok, men har lite cash som bränner i fickan.

är lite kluven då man inbland vill ha lite mer än 85mm fast är samtidigt medveten om att 200an är en best i storlek...

fler få gärna ge sin syn på mitt "probelm"
 

benganj

Aktiv medlem
Har bara hållit i ett 200/2 men skulle nog aldrig använda det till porträtt. Det är alldeles för stort och klumpigt. Dessutom blir det ju svårt att variera sig med olika kompositioner, speciellt i höjdled. Även om det är "magiskt" så blir det ju lite av ett one-trick-pony objektiv.
 
ANNONS