Annons

Gripen av uppgraderingsdjävulen

Produkter
(logga in för att koppla)

Grumme

Aktiv medlem
Det är inte mer än knappt nio månader sedan som jag ställde mina första frågor här på forumet, inför inköp av vårt första objektiv till vår första systemkamera, som vi dessutom vid tillfället ännu inte hade införskaffat.
Sedan dess har vi bit för bit skaffat oss en begagnad utrustning som borde vara fullt tillräcklig med tanke på vår minst sagt begränsade kunskap om fotografering (7D mkI, 17-55/2.8 IS USM samt 70-200/f4 L IS USM). Visst har vi läst på och försökt lära oss mer om framförallt kamerainställningar men även fototekniska tips och råd. Vissa bilder blir dåliga, vissa blir sådär, och enstaka blir riktigt bra.
MEN mycket vill ha mer och fan vill ha fler, och då jag nu ser ut att kunna få råd så nu har jag börjat blicka uppåt.

Frågan blir då vad vi som ännu är nybörjare bör satsa på?
Känslan jag har är att i vår väska så är det huset som är den svagaste länken, och sneglar därför på en 7D mkII. Eller ska vi ta ett lite större steg, och skaffa en begagnad 6D eller 5D mkIII? Det skulle dock innebära att vi måste byta ut vårt 17-55.
Eller finns det något objektiv till rimligt pris som skulle kunna göra skillnad för vårt nuvarande hus?

Det kanske helt enkelt är så att vi borde bli bättre på att fotografera innan vi börjar titta på bättre saker? Jag ser många säljesannonser av människor som köpt en bra utrustning som sedan blivit liggande av olika orsaker. Eller skulle tekniken i ett modernt hus kunna göra det lättare för oss att ta riktigt bra bilder trots bristande kunskaper och erfarenhet?

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker att få fram.
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag vet precis vad du menar. :)
Fast jag tror inte du ska köpa mer eller byta ut grejerna, kameran och objektiven är riktigt bra! Jag har själv gått från Canon 350D till 30D och har nu en 7D.
Själv försöker jag hitta på anledningar till att köpa nytt men helt ärligt så är kameran grym och objektiven likaså. Spara pengarna till en resa inriktad på fotografering istället så kommer de bättre bilderna automatiskt.
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Är också nyfiken på vad ni inte är jättenöjda med. Precisera scenarier där ni känner att det ni har inte räcker hela vägen fram. Eller ta och ladda upp lite exempelbilder där ni känner att ni misslyckats. Er uppsättning objektiv är som gjorda för 7D:n.

Själv var även jag i forn stora dag sugen på en 7DmkII då jag satt med en 600D. Flämtandes bortom horisonten lovades det gigantiska mängder godis i denna nya cropsensorernas Ferrari. Halkade dock över ett 7DmkI-hus för 3500kr i februari 2014 och sedan den dagen är jag helt såld och kände att den inte jättestora uppgraderingen till en mkII till en prislapp av 12k mer aldrig kunde få mig att skita bättre om morgnarna. Visst, nytt fokussystem i all ära som smiskar allt och alla, men inte jättemycket mer lull-lull för pengen (värt att nämna är att jag är smålänning).

7D är den asgrymmaste kamera jag någonsin hållit i för dagens prislapper. Den är ruskigt snabb och fokussystemet är rysligt fint för den pengen. 8fps räddar många situationer och ju mer lektid med kameran, desto mer märker jag att den går att pressa väldigt långt! Jag började älska den så mycket att jag råkade köpa en till =P Bonus för mig är att 7D:n är så vrakbillig överallt nu begad att jag vågar ta med den i ur och skur och utsätta den för all sköns sörja och smöra i jakten på den perfekta bilden!
 

Linmajon

Aktiv medlem
7D är hur bra som helst, även jämfört med dagens bästa kameror. Massor av yrkesfotografer använder kameran. Du kommer garanterat inte att få 'bättre' bilder med ett nytt kamerahus.
17-55 är OK men om du vill ha tekniskt bättre bilder och snyggare bakgrunder kanske du ska köpa ett bättre objektiv?
Resor som sagt - för massor av inspiration och snygga bilder.
 

Fatherof4

Aktiv medlem
Det är inte mer än knappt nio månader sedan som jag ställde mina första frågor här på forumet, inför inköp av vårt första objektiv till vår första systemkamera, som vi dessutom vid tillfället ännu inte hade införskaffat.
Sedan dess har vi bit för bit skaffat oss en begagnad utrustning som borde vara fullt tillräcklig med tanke på vår minst sagt begränsade kunskap om fotografering (7D mkI, 17-55/2.8 IS USM samt 70-200/f4 L IS USM). Visst har vi läst på och försökt lära oss mer om framförallt kamerainställningar men även fototekniska tips och råd. Vissa bilder blir dåliga, vissa blir sådär, och enstaka blir riktigt bra.
MEN mycket vill ha mer och fan vill ha fler, och då jag nu ser ut att kunna få råd så nu har jag börjat blicka uppåt.

Frågan blir då vad vi som ännu är nybörjare bör satsa på?
Känslan jag har är att i vår väska så är det huset som är den svagaste länken, och sneglar därför på en 7D mkII. Eller ska vi ta ett lite större steg, och skaffa en begagnad 6D eller 5D mkIII? Det skulle dock innebära att vi måste byta ut vårt 17-55.
Eller finns det något objektiv till rimligt pris som skulle kunna göra skillnad för vårt nuvarande hus?

Det kanske helt enkelt är så att vi borde bli bättre på att fotografera innan vi börjar titta på bättre saker? Jag ser många säljesannonser av människor som köpt en bra utrustning som sedan blivit liggande av olika orsaker. Eller skulle tekniken i ett modernt hus kunna göra det lättare för oss att ta riktigt bra bilder trots bristande kunskaper och erfarenhet?

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker att få fram.
Led av samma åkomma men efter att ha sett några filmer av denna typ, insåg jag att vad man har för kamera spelar mindre roll: https://www.youtube.com/watch?v=jDAnNjRJxOQ&list=PL7ECB90D96DF59DE5
Lycka till!
 

Sianin

Aktiv medlem
Det låter lite som att ni båda två är intresserade av foto? är det så att ni båda vill fotografera så kanske ni ska titta på att köpa en till begad 7D istället för att skicka den ni har mellan varandra. Kan säkert vara kul att diskutera vad ni gör olika och ge varandra tips etc.

Det vara bara en tanke.

Och införskaffa en tripod om ni inte har det :)
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag har testat/ägt många kameror genom tiderna, kan väl säga att det blir inte bättre än man själv gör det. Jag har systemkameror och kompaktdito. Nu har jag bl.a en Canon G3X (inte billig på nåt sätt), med den kan jag skapa bilder som lika gärna kunde komma från en skapligt avancerad systemkamera....
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det kanske helt enkelt är så att vi borde bli bättre på att fotografera innan vi börjar titta på bättre saker? Eller skulle tekniken i ett modernt hus kunna göra det lättare för oss att ta riktigt bra bilder trots bristande kunskaper och erfarenhet?
Nej, jag tror inte att dyrare, "modernare" och/eller mer avancerat kamerahus skulle göra det lättare.

Nu vet jag iofs inte vad det är som gör att ni är missnöjda med de bilder ni tar, men det viktiga är nog att dels få mer erfarenhet av att fotografera (komposition osv), dels lära sig behärska tekniken och utrustningen.

Det är bara under mycket speciella omständigheter som jag kan se att er utrustning skulle vara begränsande.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kanske helt enkelt är så att vi borde bli bättre på att fotografera innan vi börjar titta på bättre saker? Jag ser många säljesannonser av människor som köpt en bra utrustning som sedan blivit liggande av olika orsaker. Eller skulle tekniken i ett modernt hus kunna göra det lättare för oss att ta riktigt bra bilder trots bristande kunskaper och erfarenhet?

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att ni förstår vad jag försöker att få fram.
Detta var nog ett av de bästa inlägg jag har läst i den här tråden hitintills.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Ni har inte specat vad som felar. Grejerna ska räcka mycket långt. Vill ni köpa grejer för sakens skull skaffa äldre grejer och häpnas hur bra en typ 10 år gammal häck kan vara än idag, särskilt optik. Ni har troligtvis bara drabbats av GAS, gear acquisition syndrome. Botas bäst med avhållsamhet från kameraporrpurfning.
 

Grumme

Aktiv medlem
Tack för all input.
Jag får väl erkänna att jag hade hoppats lite på att ni skulle säga att "JA, det är klart att ni ska ha ett bättre hus! Det kommer gör allt SÅ mycket enklare och bättre!", men det känns samtidigt skönt att höra förnuftets röster härinne.

Det vi inte kan åstadkomma med vår nuvarande utrustning ligger väl i sanningens namn mer hos oss själva än i prylarna, men då jag gillar att köpa nya och bra saker så hade jag hoppats på att ett nytt hus, eller ett ytterligare objektiv skulle kunna göra saker lättare för oss.
PMDs korta men väldigt kärnfulla inlägg tog lite extra på samvetet, och var väldigt träffande.
Kort sagt, jag hoppades på en genväg till bättre bilder utan att behöva lära mig mer.

När jag nu ändå är uppriktig, så kan jag ju säga att det är min sambo som verkar ha det större intresset för fotografering, och jag låter gärna henne sköta kameran. Därmed inte sagt att jag inte blir väldigt nöjd de gånger jag lyckas ta en bild som blir bra, så förhoppningsvis så kommer även jag att fastna lite mer framöver. Något andra hus blir det dock inte inom överskådlig framtid.

Något ytterligare objektiv är dock inte uteslutet. Jag har funderat lite på ett mindre och ljusstarkare objektiv, t.ex. EF 50/1.8 eller 1.4 då de har fått så väldigt bra omdömen, men vi får väl se hur det blir med det.

Hoppas att andra i samma sits som jag själv, läser era råd och kan undvika att hamna i "köpa-samla damm-sälja"-fällan. Det har förhoppningsvis jag gjort nu. :)
 

Grumme

Aktiv medlem
Hej

Ni har inte specat vad som felar. Grejerna ska räcka mycket långt. Vill ni köpa grejer för sakens skull skaffa äldre grejer och häpnas hur bra en typ 10 år gammal häck kan vara än idag, särskilt optik. Ni har troligtvis bara drabbats av GAS, gear acquisition syndrome. Botas bäst med avhållsamhet från kameraporrpurfning.
Ouch! Den tog...

Jag bör väl för säkerhets skull också nämna att det är enbart jag som dreglar efter nyare och bättre saker. Min sambo är (än så länge) lyckligt ovetande om den här tråden.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Eftersom detta har utvecklat sig till en tråd då man kan komma med bekännelser, vill jag bikta mig: Det mediokra resultat jag lyckas uppnå med min utrustning (D800E, CZ Dist.15/2,8, CZ Dist. 28/2,0, CZ MP 50/2,0 och CZ MP 100/2,0) plus div. filter, stativ mm mm beror inte på att utrustningen är dålig på något sätt, utan det handlar om framförallt bristande komposition och brist på tekniskt kunnande. Det enda sättet att utveckla sig som fotograf är att helt enkelt utveckla sig på de områden bilderna brister i kvalité och det kunnandet kan man näppeligen köpa sig till, utan det handlar om (i mitt fall) att öva,öva och öva ännu mer samt att läsa, läsa och läsa ännu mer. Att titta mycket på bilder hjälper naturligtvis till, men det kompenserar inte de egna tillkortakommandena. Vissa är naturbegåvningar och har det väldigt lätt för sig. Andra som jag, har tyvärr inte begåvats på det sättet.

Man får inte glömma bort att själva fotograferandet är bara en liten del av det hela, sedan kommer efterarbetet och för att efterarbetet skall bli bra, måste man veta vad man vill uppnå vid själva fotoögonblicket, vad är det jag vill förmedla. Så, att köpa nya prylar och tro att man blir en bättre fotograf är bara att lura sig själv, men det är klart, fotohandlarna och producenterna gnuggar händer. Själv har jag ibland funderat i banorna om jag skulle komplettera med ytterligare gluggar i andra brännvidder, men jag har (turligt nog) än så länge landat i slutsatsen att jag klarar mig (med god marginal) med det jag har och borde istället koncentrera mig på att krama ut det bästa ur det istället.

Trots att jag har haft min kamera i snart tre år, hittar jag fortfarande nya funktioner som jag inte visste fanns. Delvis beroende på brist på tid och engagemang, upplever att fotandet kommer i stå i längre och kortare perioder. Att tro man kan kompensera genom att köpa nya grejor är som sagt bara självbedrägeri.

Men som sagt och avslutningsvis; Att köpa ny utrustning är bara att lura dig själv, det kommer inte att utveckla ditt fotograferande, utan du kommer bara att ta samma "mediokra" bilder som tidigare, med den enda skillnaden att det sker med en dyrare utrustning.

My 5 cents.

Lycka till !!
 

Grumme

Aktiv medlem
Jo just det, jag kan ju nämna att vi har en blixt Speedlite 580 EXII, så den ska förhoppningsvis ta oss tryggt igenom den mörka tiden.

Resor är ju heller aldrig fel, så vi får väl se om det inte kan bli någon sådan. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Något ytterligare objektiv är dock inte uteslutet. Jag har funderat lite på ett mindre och ljusstarkare objektiv, t.ex. EF 50/1.8 eller 1.4 då de har fått så väldigt bra omdömen, men vi får väl se hur det blir med det.
Ja, ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd skulle komplettera din utrustning rätt bra, men fundera på om det är ett kort tele (50mm) som du vill ha eller om du vill ha ett normalobjektiv (cirka 30mm).
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag kan tycka att det är många präktiga och korrekta svar i tråden om att bättre utrustning inte ger bättre bilder. Det stämmer säkert.

Men å andra sidan behöver man inte motivera inför någon vilka grejer man köpt eller om de motsvarar sin kunskapsnivå rent fotomässigt. Har du pengarna och tycker det är kul att utforska prylar så go for it! Bilderna blir kanske inte bättre men nöjet kan bli större.

Antingen skulle jag satsat på något fast objektiv med god ljusstyrka. Det ger kreativa möjligheter med kort skärpedjup, bättre skärpa och en extra utmaning att inte bara kunna zooma utan placera sig rätt istället.

Ett annat alternativ om du är beredd att lägga mer pengar är att undersöka de spegellösa kamerorna. De är tacksamma eftersom de kan användas med i stort sett vilket objektiv som helst via adapter (finns tonvis med kul gluggar att prova för småpengar). Dessutom vågar jag påstå att framtiden tillhör de spegellösa kamerorna och DSLR kommer vara en nischprodukt. Sony eller Fuji kan vara en bra startpunkt.
 

Grumme

Aktiv medlem
Ja, ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd skulle komplettera din utrustning rätt bra, men fundera på om det är ett kort tele (50mm) som du vill ha eller om du vill ha ett normalobjektiv (cirka 30mm).
Typ 35/2.0 eller 28/1.8 menar du?
Det känns om att ett 24/2.8 vore lite onödigt, då jag redan har ett 17-55/2.8.
 
ANNONS