Annons

Givande Ljuskurs Sept 06

Produkter
(logga in för att koppla)

Popcorn

Aktiv medlem
Nu är jag tillbaka efter en vecka vid Medelhavet och det är kul att se lite bilder! Här kommer ytterligare några av mina :).
 

Bilagor

Helal

Aktiv medlem
Här kommer en bild som jag passade på och fotograferde då någon annan tog bilder... En av mina favoriter men tyvärr blev lite oskarp och klippt.Men men...
 

Bilagor

Pickamela

Aktiv medlem
Janne H skrev:
Det tror jag absolut att det blir, men några datum är inte spikade ännu.

/Janne
Hej Janne! Jag är också intresserad av en sådan kurs, så hur får man information kring den? När får man veta vilka datum som gäller och hur mycket kostar det?
 

Helal

Aktiv medlem
Nu lägger jag upp sista bilden från kursen 6/9... Lagt upp ett album med några foto från kursen på min sida... Ni kan väl titta och kommentera! Tack ännu en gång Janne och Ida för en rolig och lärorik kurs... Bye
 

Bilagor

Popcorn

Aktiv medlem
Hmmm... det är lite dålig fart i den här tråden tycker jag! Det fotades ju myyyyycket den där dagen så det måste ju vara fler än jag som fick en massa bilder. Å andra sidan, att det blev så mycket har gjort att det tagit lite tid att sålla.

Nu tänkte jag i alla fall chocka tråden och _inte_ göra som Janne sa (lägga upp en bild i taget). I stället drämmer jag till med alla de bilder som jag känner att jag kan visa. Jag har lagt dem i kronologisk ordning och de ljussättningar som inte "stämmer in" på de Janne satt är helt enkelt de bilder jag tog mellan varven utan blixtarna, dvs. i befintligt studioljus.

För att inte fullständigt dränka forumet har jag dock lagt upp dem i ett eget webbgalleri. Ida fick se bilderna för några dagar sedan och nu är det er tur, här är bildlänken

www.ida.lindisima.se

:)
 

Christian Hollmann

Aktiv medlem
Popcorn skrev:
För att inte fullständigt dränka forumet har jag dock lagt upp dem i ett eget webbgalleri. Ida fick se bilderna för några dagar sedan och nu är det er tur, här är bildlänken

www.ida.lindisima.se

:)
Lindasita, querida mio, que bueno! Du är min favvo-fotograf!
Det här var den bästa serie på Ida jag någonsin har sett. Utomordentligt bra jobbat. Dina bilder gör Ida full rättvisa.

Berätta lite om hur du efterbehandlar bilderna. Hur får du serien så jämn i sin framtoning? Här finns det att lära!

(Lutar mig tillbaka och avvaktar svaret med den stora lärdomen)
:)
/Christian
 

Popcorn

Aktiv medlem
Christian Hollmann skrev:
Lindasita, querida mio, que bueno! Du är min favvo-fotograf!
Det här var den bästa serie på Ida jag någonsin har sett. Utomordentligt bra jobbat. Dina bilder gör Ida full rättvisa.

Berätta lite om hur du efterbehandlar bilderna. Hur får du serien så jämn i sin framtoning? Här finns det att lära!

(Lutar mig tillbaka och avvaktar svaret med den stora lärdomen)
:)
/Christian
Oj jösses, vilka snälla ord!

Efterbehandling? Jag fotade i RAW och jag har (självklart) gått igenom bilderna en och en. Generellt kan sägas att jag ökat kontrast, skuggor och även mättnaden något. När jag sedan väl fått över bilderna till psd har jag på många bilder lagt en vinjettering i PS samt snyggat till huden lite. Ida har i och för sig både ett bra utgångsläge och var bra sminkad, men det finns alltid lite att snygga till. Personligen gillar jag dock inte latexhud à la smink-reklam, så jag försöker alltid behålla lite verklighetskänsla och porer.

Eventuella hudojämnheter är klonade alt. patchade och sedan lite lätt gaussisk oskärpa i två lager - ett med mörkare och en med ljusare blandningsläge. Resten är bara noggrannhet och tålamod (för det tar ju onekligen lite tid...)

/Linda
 

billyskate

Aktiv medlem
Kul och få se alla fina bilder , tänker själv gå någon likanande kurs någon dag. Kan ni berätta lite vad ni kunde för något innan ni gick kursen? Jag vet inte om jag kan tillräckligt så att säga.Plåtar aldrig på autolägena men vet inte om jag kan tillräckligt om exponering. Vad använde ni för objektiv?

MVH Billy
 

Popcorn

Aktiv medlem
Jag hade Canons 100 mm 2,8 macro. Det är kanske inte det man först tänker på som porträttobjektiv, men jag fullkomligen älskar det. Vissa av bilderna är dock tagna med Jannes 24-105 mm som jag fick låna eftersom jag ville ta några vidare bilder också.

Apropå förkunskap så är det säkert ganska skiftande. Själv har jag fotat mycket porträtt det senaste året, men det här var faktiskt den absolut första gången i studio och med studioblixtar. Jag har aldrig gått några som helst utbildningar och har stora luckor när det gäller teknik och fototeori. Jag är heller ingen hejare på manuell exponering men Janne hjälper till att säga vilka värden som funkar. Faktum är att jag annars väldigt ofta kör på autoläget (i vart fall halvläget AV) och sällan helmanuellt. Just osäkerhet på det är alltså inget som är något bekymmer på kursen även om man självklart måste kunna hantera sin egen kamera.

/Linda
 

Janne H

Aktiv medlem
billyskate skrev:
Plåtar aldrig på autolägena men vet inte om jag kan tillräckligt om exponering. Vad använde ni för objektiv?

MVH Billy
Korrekt eponering får du lära dig på kusen, manuell exponering är det som gäller med studioblixtar.
Lämpliga objektiv är ca 35-100 mm

/Janne
 
ANNONS