Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Expertsidan" stängs ner

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Som ni har noterat har det inte inkommit nya frågor och svar på ett tag nu till expertsidan. Förklaringen inkom för ett par dagar sedan: "2008-04-07 Vi har stängt ner Expertfunktionen då de flesta svar hittar man i forumet. Vi tackar experterna för den tid de lagt ner. Söker du svar så sök igenom fotosidan.se:s forum."

Väldigt synd, tycker jag. Det är klart, är det en kostnadsfråga för Fotosidan.se så förstår jag att de vill se över kostnaderna. Men de borde tänka på att för varje funktion de stänger ner sänker de också intresset för Fotosidan ytterligare några snäpp. Till slut riskerar man hamna i en ond sprial:
-För lite intäkter till Fotosidan? Åtgärd: skär ner!
-För lite intressant på Fotosidan på grund av nedskärningar? Åtgärd: Uppsök andra forum
-Upptäcker du som reklamfinansiär att Fotosidan tappar besökare? Åtgärd: Placera dina reklampengar på andra sajter.
-För lite intäkter till Fotosidan? Åtgärd: skär ner!
-osv. osv.

Jag hoppas att detta inte är en trend och att Fotosidan inte skjuter sig själv i foten genom att ta bort intressanta funktioner.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vet inte något om bakgrunden, så se inte mitt inlägg som något svar från fotosidan, bara från mig själv som intresserad fs-medlem.

Min upplevelse är att intresset för expertfunktionen var rätt litet. Frågorna som kom in var sällan av större allmänintresse utan var ofta de vanligaste frågorna i forumet. Undantaget var Testes spalt där det då och då kom in lite nya vinklar.

Jag har inte heller upplevt någon proteststorm när funktionen försvann från startsidan. Tusan om jag ens kan minnas någon enda som har klagat. Och när man gör saker som folk inte uppskattar på fotosidan, då brukar det klagas. Ofta högljutt och länge.

Så min slutsats av det är att intresset även hos andra var rätt ljumt.

Då är det väl snarare ett tecken på förnyelse och framåtanda att lägga ner och gå vidare. Vissa saker försvinner, andra kommer till. För det mesta kommer det till. Att bara hålla fast vid det gamla är väl snarare vad som kan leda till en nedåtspiral.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Eero, Jag var ju en av "experterna" och kan bara tillägga att det redan förra året började klinga av med svårare/intressantare frågeställningar. Trots uppmaningar om att hålla frågorna på hög nivå så var flertalet frågor av arten "Ska jag köpa en 400D" och "vilket objektiv ska jag köpa till min systemkamera".

Detta gjorde att även de mer svårare/intressantare frågorna drunknade i mängden. Jag vet att jag personligen inte har haft tid att svara på alla frågor, mycket pga att det byggts upp en backlogg av frågor som mer borde ställas i forumet, eller kanske rent av inte alls.

I år har jag inte fått en enda fråga, vilket kan tolkas som antingen att det är svårt att hitta till expertfrågorna eller att det är ett rent ointresse. Men det är som sagt bara min känsla.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja anledningen har inget med ekonomi att göra. Det har bara med att intresset blivit mindre med tiden och att frågorna blivit alltför allmängiltiga och att de flesta frågor / svar finns i forumet.

Sen är det också så att funktionen bygger på gammal kod och den skulle behöva fräschas upp.

Så Experter kommer med all sannolikhet tillbaka, fast i en annan skepnad.

Sen känner jag inte igen mig i "skär ner"-affärsmodellen. Tvärtom så investerar vi mer och mer pengar i fotosidan.se. Från sommaren har vi t.o.m anställt en redaktör. Det kommer bli ett riktigt lyft! Och snart kommer vi ut med en tidning tillsammans med CAP&Design. Mer info snart.
 

alfin

Aktiv medlem
Det jag saknar allt som oftast är en FAQ i början på forumen, iallafall för forum med innehåll av mer svårförstålig karaktär, typ Färghantering.

Samma frågor ställs om och om igen och om man inte riktigt vet vad man ska söka på, så är det inte lätt att hitta svaren. Även om jag söker på någon harang jag själv svarat flera gånger är det inte helt enkelt att hitta det.

Genom en FAQ kan FS enkelt ge svaren på regelbundet återkommande frågor och vill man hänvisa till längre artiklar och annat är det också bra att göra i en FAQ, som förhoppningsvis folk läser innan de ställer frågorna.

Om rätt personer författar svaren i en sådan FAQ blir det en ypperlig expertfunktion.
 
ANNONS