Annons

Tjafsig tråd

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Jag håller med dig Jonas! Behåll både fotograf o system, men ge fotografen en spruta med självförtroende och tid att utveckla sin kompetens.
Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.

Men det är ju just såna kommentarer som att det är jag och inte systemet som bör bytas ut som gör att den där "injektionen" med självförtroende kanske skulle behövas. Exakt vad var det nödvändiga med den kommentaren? Att ha åsikter är förstås helt ok men det kändes som ett slag under bältet, och motiverar helt klart till att jag funderar på att lämna denna community, det är inte bara en person som klagat på färger, skärpa på "morrhår" (känselhår heter det för övrigt) och så vidare.
Jag är ingen mästerfotograf nej. Men jag vill förbättra mig och jobbar mot att bli bättre på både fotograferandet som sådant och redigeringsdelen. Att min skärm gör som den vill i perioder hjälper inte till direkt, men jag har en plan att skaffa bättre saker även på den fronten.

Allt jag efterfrågade var rekommendationer. Jag har fått ett antal sådana och dem tackar jag för. Däremot har jag fått desto mer av ovidkommande trams, nedlåtande kommentarer och rent gnäll, och det känns inte särskilt kul eller motiverande att jobba på sina brister med dessa gnälliga människor som betraktare.
Jag tackar för mig och återkommer inte mer i tråden, om jag stannar på sidan återstår att se.
Mvh
TS
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ja, jag kan bara beklaga att en del inlägg var över gränsen för hjälp. Hoppas du inte uppfattade mina inlägg som sådana. Men du satte fart på en del som kan sina saker.

-J!
 

stefohl

Aktiv medlem
Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.

TS
Att så många reagerat på ditt inlägg beror nog mest att vi alla har sett dig falla i den fälla som så många gör. Istället gör att lära,sig att använda den utrustning man har tror man att man kan gå runt detta genom att skaffa nya grejor. Vi som testat utrustning vet att skillnaden mellan olika kameror idag är väldigt liten. Skillnaden i kompetens är skrämmande stor. Så genom att skaffa nya prylar kommer dina bilder utvecklas rätt lite, genom att utveckla din kompetens skulle du ta gigantiska steg framåt. Så du roar inte, du oroar oss genom att representera ett förhållningssätt som är,alldeles,för,vanligt.
 

rronnbac

Aktiv medlem
I den bästa av världar skulle diskussioner på internet alltid vara vänliga och sakliga, men det är ju inte riktigt så det funkar.

Strunta i det bara, borsta av dig och upp i sadeln så snabbt som möjligt. Det är väl hur dina fotoobjekt skulle göra, och det passar lika bra här.
 

sb12

Aktiv medlem
Att så många reagerat på ditt inlägg beror nog mest att vi alla har sett dig falla i den fälla som så många gör. Istället gör att lära,sig att använda den utrustning man har tror man att man kan gå runt detta genom att skaffa nya grejor. Vi som testat utrustning vet att skillnaden mellan olika kameror idag är väldigt liten. Skillnaden i kompetens är skrämmande stor. Så genom att skaffa nya prylar kommer dina bilder utvecklas rätt lite, genom att utveckla din kompetens skulle du ta gigantiska steg framåt. Så du roar inte, du oroar oss genom att representera ett förhållningssätt som är,alldeles,för,vanligt.
Men nu var ju inte anledningen den du beskriver, utan som hon skriver i de första inläggen handlar det om användarvänlighet och helheten som hon föredrar med Nikon.

Jag förstår inte varför inte samma reaktioner dyker upp i t.ex tråden om nya Nikon d500. Borde ju då för i princip alla i den vara helt onödigt att byta kamera, eller?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.

Men det är ju just såna kommentarer som att det är jag och inte systemet som bör bytas ut som gör att den där "injektionen" med självförtroende kanske skulle behövas. Exakt vad var det nödvändiga med den kommentaren? Att ha åsikter är förstås helt ok men det kändes som ett slag under bältet, och motiverar helt klart till att jag funderar på att lämna denna community, det är inte bara en person som klagat på färger, skärpa på "morrhår" (känselhår heter det för övrigt) och så vidare.
Jag är ingen mästerfotograf nej. Men jag vill förbättra mig och jobbar mot att bli bättre på både fotograferandet som sådant och redigeringsdelen. Att min skärm gör som den vill i perioder hjälper inte till direkt, men jag har en plan att skaffa bättre saker även på den fronten.

Allt jag efterfrågade var rekommendationer. Jag har fått ett antal sådana och dem tackar jag för. Däremot har jag fått desto mer av ovidkommande trams, nedlåtande kommentarer och rent gnäll, och det känns inte särskilt kul eller motiverande att jobba på sina brister med dessa gnälliga människor som betraktare.
Jag tackar för mig och återkommer inte mer i tråden, om jag stannar på sidan återstår att se.
Mvh
TS
Jag förstår att du känner så. En del kommentarer i tråden var kan jag tycka förolämpande även om syftet i dem säkert var att påpeka att systembyte i sig inte är avgörande, i synnerhet mellan Nikon och Canon. Jag hoppas att du ändå fått en del nyttiga tips och önskar dig lycka till med ditt fortsatta fotograferande!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Men nu var ju inte anledningen den du beskriver, utan som hon skriver i de första inläggen handlar det om användarvänlighet och helheten som hon föredrar med Nikon.

Jag förstår inte varför inte samma reaktioner dyker upp i t.ex tråden om nya Nikon d500. Borde ju då för i princip alla i den vara helt onödigt att byta kamera, eller?
Om hon bara skrivit så hade det förmodligen inte blivit en sån här lång tråd, men det var när TS började skriva att hon gillade att Nikon hade finare och klarare färger, bättre skärpa och att det skulle säljas mer bilder om hon hade Nikon (kommer inte ihåg exakt hur formuleringen var) osv som många av oss hoppade in och skrev i tråden att hon lurar sig själv om hon tror att hon automatiskt kommer få bättre bilder med en Nikon kamera.

Sen som jag skrev rätt tidigt i tråden, så verkar det redan som hon hade bestämt sig och de spelar ingen roll vad vi skrev, och det är inget fel med det så länge man gör det av rätt orsaker.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men nu var ju inte anledningen den du beskriver, utan som hon skriver i de första inläggen handlar det om användarvänlighet och helheten som hon föredrar med Nikon.

Jag förstår inte varför inte samma reaktioner dyker upp i t.ex tråden om nya Nikon d500. Borde ju då för i princip alla i den vara helt onödigt att byta kamera, eller?
9 gånger av 10 är det verkligen så. Jag ser så få som verkligen utnyttjar sin kameras kapacitet fullt ut. Under en tid var kamerautvecklingen så snabb att det verkligen spelade stor roll, men idag är en fyra år gammal kamera inte markant mycket sämre än en ny. Så för de flesta skulle de vinna mycket mera i bildkvalitet på att utveckla sin kompetens och lägga pengarna där istället för att lägga dem på nya prylar.
 

forstheim

Aktiv medlem
TS är längre inte medlem... Om nån har missat det
Det var tråkigt att se att TS/Jessica inte längre är medlem på fotosidan och synd att det skulle behöva gå så långt. Om jag förstod det rätt så föll i alla fall valet på en Nikon D4. Var det nytt eller begagnat köp som gällde?

Om det var nyköp av huset kan jag nog tycka att TS lagt lite väl stor del av budgeten på hus då det endast är 17 000 kr kvar till objektiv. Ja, och kanske plus det som hon då får ut genom att eventuellt sälja av sin gamla utrustning.

Med en budget på 65 000 kr och med nyköp i åtanke hade jag personligen nöjt mig med en Nikon D750 för att också ha råd att skaffa både ett 24-70/2.8 G ED och ett 70-200/2.8 G IF-ED VRII. Dem 4000 kr som är kvar av budgeten + pengarna som försäljning av Canon-utrustningen ger hade jag lagt på en ny bra skärm och kalibrering-/profileringsutrustning.

Visst, man kan ju alltid skaffa nya objektiv till D4:an senare liksom ny skärm, men i frågeställningen/ursprungsinlägget var budgeten satt till 65 000 kr och då skulle både hus och objektiv rymmas inom den. Med dem uppsatta förutsättningarna tycker jag TS gjort ett felköp, även om det i ett längre perspektiv kan vara helt rätt för hennes del. Men då skulle budgeten kanske ha varit satt till 120 000 kr och inte 65 000 kr som det var nu.

Hur som helst..läser du denna tråd Jessica så vill jag önska dig lycka till med både kamera och ditt fortsatta fotograferande!
 

Krisiun

Aktiv medlem
Nu är jag inte helt övertygad om var den riktiga agendan var...om det var att trolla eller inte. I v f s h så kan man nog ana att man inte vräker ur sig saker som:

"faktum är att många kunder hellre köper Nikonbilder än Canonbilder såvitt jag sett genom åren. Klarare färger, mindre brus vid högre ISO.. många små saker som ger en bättre bild helt enkelt."

"Ett par av mina vänner som fotat med Canon och redan övergått till Nikon har konstaterat att de fått betydligt många fler bilder sålda sedan de bytte, att kunderna plötsligt tycker att bilderna är mer intensiva och "lite extra" jämfört med innan."

...utan att få mothugg ;) En bra kamera, ett bra objektiv och en bra redigerad bild. Klart. Ingen kommer se skillnad vilket märke du använt. Vilken kund säger, "vi köper bara av dig om du fotat med märke XXX"?! Vi kanske kan ta Scott Kelby, ta en handfull av hans Nikon-bilder, en handfull Canon-bilder...tror ni att ni kommer plocka ut hans Canon-bilder för att de är suddiga och kontrastlösa?

Det kan finnas flera anledningar att byta märke, hörde inga vettiga här.
 

lasse-p

Aktiv medlem
Det var tråkigt att se att TS/Jessica inte längre är medlem på fotosidan och synd att det skulle behöva gå så långt. Om jag förstod det rätt så föll i alla fall valet på en Nikon D4. Var det nytt eller begagnat köp som gällde?

Om det var nyköp av huset kan jag nog tycka att TS lagt lite väl stor del av budgeten på hus då det endast är 17 000 kr kvar till objektiv. Ja, och kanske plus det som hon då får ut genom att eventuellt sälja av sin gamla utrustning.

Med en budget på 65 000 kr och med nyköp i åtanke hade jag personligen nöjt mig med en Nikon D750 för att också ha råd att skaffa både ett 24-70/2.8 G ED och ett 70-200/2.8 G IF-ED VRII. Dem 4000 kr som är kvar av budgeten + pengarna som försäljning av Canon-utrustningen ger hade jag lagt på en ny bra skärm och kalibrering-/profileringsutrustning.

Visst, man kan ju alltid skaffa nya objektiv till D4:an senare liksom ny skärm, men i frågeställningen/ursprungsinlägget var budgeten satt till 65 000 kr och då skulle både hus och objektiv rymmas inom den. Med dem uppsatta förutsättningarna tycker jag TS gjort ett felköp, även om det i ett längre perspektiv kan vara helt rätt för hennes del. Men då skulle budgeten kanske ha varit satt till 120 000 kr och inte 65 000 kr som det var nu.

Hur som helst..läser du denna tråd Jessica så vill jag önska dig lycka till med både kamera och ditt fortsatta fotograferande!
Nej det verkar vara en bättre beg D4 med 9000 exp som hon hittat. Det står på hennes blogg
http://anipicdjurfoto.weebly.com/fotobloggen/idag-blir-jag-nikon-nord
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Efter flera år som trogen Canonanvändare så har jag nu bestämt mig för att byta till Nikon då jag gillar deras färgåtergivning, skärpa mm bättre efter att ha testat en väns Nikon.

Jag kommer att ägna mig åt hästfoto, dvs mörka ridhus, snabba rörliga motiv som jag behöver ha skarpa i alla lägen och positioner.

Jag har en budget på ca 65.000:- och har planerat att köpa ett visst hus och ett visst objektiv som jag själv tror kan funka för ändamålet, men jag är ändå nyfiken på vad ni tycker att jag ska ha?
Maximal speed, maximal ISO, maximal skärpa och mesta möjliga upplösning. Både objektiv och hus i budgeten.

(Och som sagt jag har en plan men det är alltid kul att kolla på för- och nackdelar.)
Vad är det för fel i huvudet på folk som är här inne? En person frågar om tips och råd, hon ska byta från Canon till Nikon, fattar ni inte den retoriken? Hon ville inte ha tips och råd om alla andra märken, hon ville ha mer fakta om NIKON. Alla verkar vara gud förbjude om du ska byta från det märket ni har till ett annat. Ni kommer med sarkastiska svar, en humor som troligen enbart ni själva förstår.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd. Kan ingen hålla sig till ämnet och besvara TS frågor. Det är fan illa när ni ger svar så att TS väljer att avsluta sitt medlemskap på ett fotoforum.
 

fog

Aktiv medlem
Vad är det för fel i huvudet på folk som är här inne? En person frågar om tips och råd, hon ska byta från Canon till Nikon, fattar ni inte den retoriken? Hon ville inte ha tips och råd om alla andra märken, hon ville ha mer fakta om NIKON. Alla verkar vara gud förbjude om du ska byta från det märket ni har till ett annat. Ni kommer med sarkastiska svar, en humor som troligen enbart ni själva förstår.

Hur fan tänker ni, det handlar om FOTO, inte vilket märke som är bäst eller hur din egen stolthet över just ditt märke och modell är bäst i just din värd. Kan ingen hålla sig till ämnet och besvara TS frågor. Det är fan illa när ni ger svar så att TS väljer att avsluta sitt medlemskap på ett fotoforum.
Kan hålla med till viss del, men måste även påpeka att om man jämför JPG's som kommer ut från kameran (min tolkning av TS förklaringar) och kommer fram till att ens behov är en proffskamera av annat märke för att färgerna har mer stuns så triggar det för mig varningar om att TS förmodligen är på fel spår. Jag vill tro att de flesta bara försökte få TS att förstå att allt inte löser sig bara för att man köper en proffskamera av annat märke.

Hade man läst att TS upplevde faktiska tekniska problem knutet till ett specifikt kameramärke och TS bemästrat RAW-editering men ändå upplevt problem så tror jag svaren hade sett annorlunda ut (återigen är det min tolkning av situationen).
 

reboot81

Aktiv medlem
Jösses.. jag kunde väl aldrig tro att mitt något skämtsamma och kan jag förstå i efterhand, klumpiga uttalande om att vänner fått fler bilder sålda sedan systembyte skulle generera så mycket diskussion. Jaja, jag är glad att kunna roa.

Men det är ju just såna kommentarer som att det är jag och inte systemet som bör bytas ut som gör att den där "injektionen" med självförtroende kanske skulle behövas. Exakt vad var det nödvändiga med den kommentaren? Att ha åsikter är förstås helt ok men det kändes som ett slag under bältet, och motiverar helt klart till att jag funderar på att lämna denna community, det är inte bara en person som klagat på färger, skärpa på "morrhår" (känselhår heter det för övrigt) och så vidare.
Jag är ingen mästerfotograf nej. Men jag vill förbättra mig och jobbar mot att bli bättre på både fotograferandet som sådant och redigeringsdelen. Att min skärm gör som den vill i perioder hjälper inte till direkt, men jag har en plan att skaffa bättre saker även på den fronten.

Allt jag efterfrågade var rekommendationer. Jag har fått ett antal sådana och dem tackar jag för. Däremot har jag fått desto mer av ovidkommande trams, nedlåtande kommentarer och rent gnäll, och det känns inte särskilt kul eller motiverande att jobba på sina brister med dessa gnälliga människor som betraktare.
Jag tackar för mig och återkommer inte mer i tråden, om jag stannar på sidan återstår att se.
Mvh
TS
Jag vill tro att Sven syftade på att skifta din uppfattning om teknik eller ditt tänkande/mindset. Typ att tänka utanför boxen. Bättre ordval vore förbättra, inte byta ut.

Själv skrev jag "taskigt ärlig" för att betona att det jag skrev var en rå hård sanning. Eller vill du att jag skall nicka och och hålla med dig bara för att skapa en skenbart trevlig bekantskap? Många likt mig har varit sakliga och rättfram, visst det är inte roligt att höra men många i tråden har försökt att hjälpa dig på bästa sätt med sin kritik. Ingen här önskar att du lämnar FS, dock tycker de (och jag) att du bör fundera över ett och annat och göra ett medvetet val grundat på något vettigt.
Lite får du allt tåla tycker jag, om du ska skratta åt andras inlägg? (mitt?)

Om det nu är flera som klagar på dina färger, då kanske du skall ta det som ett tecken att det kanske är fel färger på DIN skärm. Du säger att: den dummar sig, du vill få bättre bilder, du har pengar att lägga på din hobby/verksamhet. Då bör du införskaffa ny skärm och en ny kalibrator. Osäker på vilka grejer du behöver? Sök i forumet eller skapa en ny tråd och vips så kommer du få 90% råd av kunnigt folk och 10% som du kan sålla bort som irrelevant/OT. Du får det helt gratis dygnet runt av kunnigt folk och yrkesmän/kvinnor. Inte för att de vill bli omtyckta utan för att de vill hjälpa dig. Vill du skaffa vänner och ytliga likes så finns facebook.

Samma sak med att "redigera ner färgerna", stämmer verkligen din skärm? Och skulle du nu vilja dra ner mättnaden eller något på alla bilder så gör du det sjukt enkelt i LR. Lika lätt att dra ner på en bild som på 25000. Inte skapar du bilder för din skärm utan för andras skärmar, och då måste du se till att din stämmer med verkligheten/andras skärmar.

Som sagt, upp i sadeln igen och så fortsätter du dit du var på väg, att skapa bättre bilder.
 
ANNONS