Annons

Kameraväska till Micro 4/3 (GX7)

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Har precis sålt min DSLR och skaffat mig en Panasonic GX7 istället då jag ville ha en smidigare kamera. Jag har nu haft en Crumpler The Daily 600 XL axelväska som jag varit grymt nöjd med men nu är den ju plötsligt väldigt stor. Letar nu alltså efter en värdig ersättare.

Jag har tittat en del på Thinktankphoto Retrospective 5 och 7 och hade femman rymt en iPad så hade den nog varit given. Men nu gör den ju inte det. Hur upplever man storleken på sjuan? Känns den stor?

Väskan ska rymma: GX7 med 20mm F1,7, kitlobjektivet samt ha plats för någon mer glugg i framtiden. Jag har även en liten vattentät videokamera som ska rymmas. Tillbehör i form av laddare och batterier. Gärna en iPad. Lite vardagsprylar då den även ska användas som handbagage. Eller ska man behålla Crumplern som reskamrat och satsa på en liten väska som bara rymmer kameran?

Tar tacksamt emot alla tips och råd samt förslag på bra alternativ. Väskan ska dock vara diskret.

Det sjuka är att sjuan är billigare än femman vilket inte känns bra i snåltarmen 😉
 

gorred

Aktiv medlem
Jag har Thinktank Retrospective 5, där jag får plats för E-M5 och två objektiv, förutom lite småprylar. Väldigt trevlig väska, där dock varken paddan eller någon mindre dator får plats.

Sedan har jag en Billingham, som är lite större, där min E-M1 går ner plus några objektiv och lite tillbehör, och som också rymmer min surfplatta (alt liten dator). Bägge väskorna väldigt trevliga. Min Billingham motsvarar vad jag kan se Thinktank 7, som jag också övervägt. Bägge väskorna är diskreta, trivs väldigt bra med dem och passar sina användningsområden väldigt bra.
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag har Thinktank Retrospective 5, där jag får plats för E-M5 och två objektiv, förutom lite småprylar. Väldigt trevlig väska, där dock varken paddan eller någon mindre dator får plats.

Sedan har jag en Billingham, som är lite större, där min E-M1 går ner plus några objektiv och lite tillbehör, och som också rymmer min surfplatta (alt liten dator). Bägge väskorna väldigt trevliga. Min Billingham motsvarar vad jag kan se Thinktank 7, som jag också övervägt. Bägge väskorna är diskreta, trivs väldigt bra med dem och passar sina användningsområden väldigt bra.
Jo det lutar nog åt en 7:a. Vart hittar man Billinghamväskan?

Egentligen vill man ju klämma och känna innan man köper men det är så rackarns långt till närmsta fotobutik så det får väl bli en chansning kanske.

Jag kanske även ska mäta upp min nuvarande Crumpler och se hur stor den är i jämförelse.

Hur upplever du dina väskor i storlek? Känns din Billingham stor? Tänker mig att 5:an måste vara väldigt liten och smidig eftersom inte ens en iPad får plats i den.
 

PMD

Aktiv medlem
Kanske att den här Case Logic-väskan kan passa? Jag har den mindre varianten och i den får jag in en Olympus E-M5 och några objektiv, samt en surplatta av mindre modell plus laddare till kamera och surfplatta.

Den större modellen som jag länkar till ovan passar nog dig bättre om du dessutom ska få plats med en videokamera.

Jag köpte min väska på MediaMarkt och de har även den större modellen har jag sett.

En riktigt bra finess med de här väskorna är hur axelremmen är infäst. Den sitter lite snett så att väskan hänger rakt ner när man hänger väskan tvärs över kroppen på andra axeln.

Jag hade min väska som enda handbagage på en resa till London i höstas, och det var väldigt smidigt att inte ha en stor väska.
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag har nog bestämt mig för en Retrospective 7.

Bara färgvalet kvar. Svart är alltid svart och kanske ett säkert val men jag gillar verkligen färgen Pinestone på de bilder man kan hitta där den ser lite mera grå ut. Vissa bilder är den ju typ beige på. Någon som kan uttala sig om färgen? Gillar även materialet på denna och den känns mer retro i designen vilket jag tycker passar min kamera 😃
 

Krisiun

Aktiv medlem
Jag har nog bestämt mig för en Retrospective 7.

Bara färgvalet kvar. Svart är alltid svart och kanske ett säkert val men jag gillar verkligen färgen Pinestone på de bilder man kan hitta där den ser lite mera grå ut. Vissa bilder är den ju typ beige på. Någon som kan uttala sig om färgen? Gillar även materialet på denna och den känns mer retro i designen vilket jag tycker passar min kamera
Jag har 30:an till min stor-Canon och 5:an till min m43. Väldigt bra och genomtänkta väskor. Känns gedigna och kommer antagligen se ännu bättre ut då de slits lite ;) Axelremmen är den bästa jag testat på någon kameraväska, stabil, skön och glider inte som den kan göra på andra väskor. 5:an är oväntat rymlig, men som sagt för en padda kan den bli lite tight.

Har pinestone på båda då jag tycker den är snyggast. Angående färgen så är den (mina i a f) mer grön-beige än grön-grå. M a o som produktbilden, inte som den där killen i skjortan har den på sig: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=TNK222015
 

TBone

Aktiv medlem
Glöm inte bort att det är olika tyg i pinstone och svart! Den svarta är har "vanlig" kameraväsksnylonkänsla, pinestone har kanvastygkänsla. Vet inte vad det är för material, men strukturen är helt olika iaf.
 

iSnobben

Avslutat medlemskap
Glöm inte bort att det är olika tyg i pinstone och svart! Den svarta är har "vanlig" kameraväsksnylonkänsla, pinestone har kanvastygkänsla. Vet inte vad det är för material, men strukturen är helt olika iaf.
Nej jag vet och det är därför som jag ville ha Pinestone :) Det är färgen som spökar då jag tycker att det är svårt att få en känsla av färgen på bild. Återstår att se hur den ser ut när den förhoppningsvis anländer i veckan :)

Tror att det är ett bomullstyg faktiskt. Hade varit fint om den hade varit i ekologisk bomull dessutom.
 

Gården

Aktiv medlem
Går också och väntar på min nya väska !

Blidde en Billingham large, från Amazon uk. Anländer förhoppningsvis till valborg. Kände och klämde på den i butik här hemma. Andas kvalitet !

Plats för min a7r, ettpar gluggar, och även en platta, plus massor med smågrejer.
 
ANNONS