Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Ähh. Ge de en chans att visa upp sig och testas. Varför avfärda de redan på förhand?

Sedan räknar jag inte med att allt skall vara 100% perfekt gällande de allra första modellerna i en helt ny serie och plattform. Även Fuji och Sony hade inte perfekta spegellösa kamerahus och mjukvara från dag 1 (men det är lätt att glömma det så här i efterhand).

Sedan så tycker jag inte att det är så bleka hus som du påstår. Iaf. gällande Nikon som är lanserad och där tester påbörjats på olika håll (Canon får vi ge en chans att visa upp sig). Självklart så vill jag läsa mer och djupare tester, och prova själv, men bortser man från alla uppmärksamhetssökande YouTube-troll och forumtroll, så verkar de vara riktigt intressanta releaser tycker jag (som inte ens är i köpartagen, och nöjd med det jag har):

Ren hård och detaljerad fakta om de nya Z-husen: https://photographylife.com/everything-you-need-to-know-about-nikon-z-cameras

DPR om Nikon Z6 vs Sony A7III: https://www.dpreview.com/articles/5819334072/nikon-z6-vs-sony-a7-iii-which-is-the-better-buy

Tycker Nikons första FF spegellösa verkar matcha och ge den regerande spegellösa FF-mästaren en tuff och extremt jämn match - redan med första modellen från dag 1 (trots att Sony haft en massa år på sig att nå perfektion)! Inte alls dåligt eller blekt IMO!

Även om jag inte personligen kastar mig och köper den, så är jag ändå imponerad att de lyckats så väl med första modellen - trots att jag är kritisk till att det bara är en kortplats och inget riktigt vertikalgrepp (för de som så önskar köpa).

Tror Canon har möjlighet att visa upp något lika bra och minst lika intressant imorgon (men kanske bra på lite andra punkter än Nikon och Sony)!

Men vänta nu, Nikon1 kom redan 2011, med andra modellen hade dom redan den bästa följande autofokusen av alla spegelfria kameror vid den tiden, EVF var också ovanligt bra enligt samtida tester. Canon har byggt spegelfria kameror i 6 år och har så klart mycken kunskap liksom Nikon, kompaktkameror förr i tiden var ofta försökskaniner att prova olika finesser som sedan kom i dyrare modeller.
 

torbeno

Aktiv medlem
Deras release på objektiv är intressant. För mig är objektiv näst viktigt efter fotografen. Kamerahuset kommer efter objektiv i min priolista.

/Stefan
Jepp, här finns många fina nya objektiv att beundra. 600 mm f4 och 400 mm f2.8 som är ordentligt nerbantade. Nikon Z är nog lite avundsjuka nu skulle jag tro.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tre adaptrar, alltså. Kunde de inte bara gjort den bästa och sålt den till underpris? Eller hur mycket skiljer det ege tlige?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon har verkligen ändrat interfacet på kamera och objektiv radikalt mot vad vi är vana vid.
Jag undrar hur det kommer tas emot av gamla dSLR rävar.

Skall bli intressant och se om det blir flip eller flop.
 

torbeno

Aktiv medlem
Och vertikalgrepp med två batterier OCH med avtryckare. Som man kan förvänta sig

Men 4k verkar ske med crop, ingen full utläsning av sensorn
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Känns som ett riktigt attraktivt pris.
Det vet jag inte. För kameran hänger mycket på kvalitetskänsla och prestanda. AF måste vara av yppersta klass. Den saknar IBIS.

Som kit lägger 24-70/4 till 1000 USD vilket gör kitet mycket dyrare än Nikons ditto. Teoretiska MTF ser riktigt bra ut för Nikon. Canons skulle behöva vara ännu bättre för att motivera det flera hundra USD högre kitpriset.

Priserna på de andra var nog förväntade.

Smart idé med de tre olika adaptrerna och BG.

Nu hänger mycket på känslan i grejerna, AF prestanda i kameran även med adapterade objektiv, inkl tredjeparts i EF fattning samt prestandan i objektiven jf med alternativ och konkurrenters erbjudanden. Hur verkar EVF:n avseende lagg, uppdatering och optik till ockularet?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det vet jag inte. För kameran hänger mycket på kvalitetskänsla och prestanda. AF måste vara av yppersta klass. Den saknar IBIS.

Som kit lägger 24-70/4 till 1000 USD vilket gör kitet mycket dyrare än Nikons ditto. Teoretiska MTF ser riktigt bra ut för Nikon. Canons skulle behöva vara ännu bättre för att motivera det flera hundra USD högre kitpriset.

Priserna på de andra var nog förväntade.

Smart idé med de tre olika adaptrerna och BG.

Nu hänger mycket på känslan i grejerna, AF prestanda i kameran även med adapterade objektiv, inkl tredjeparts i EF fattning samt prestandan i objektiven jf med alternativ och konkurrenters erbjudanden. Hur verkar EVF:n avseende lagg, uppdatering och optik till ockularet?
När jag skrev inlägget såg jag bara priset på huset, och då tyckte jag det kändes rimligt, men håller med om att det blir dyrt med kitobjektivet.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Bländare 2

Det vet jag inte. För kameran hänger mycket på kvalitetskänsla och prestanda. AF måste vara av yppersta klass. Den saknar IBIS.

Som kit lägger 24-70/4 till 1000 USD vilket gör kitet mycket dyrare än Nikons ditto. Teoretiska MTF ser riktigt bra ut för Nikon. Canons skulle behöva vara ännu bättre för att motivera det flera hundra USD högre kitpriset.

Priserna på de andra var nog förväntade.

Smart idé med de tre olika adaptrerna och BG.

Nu hänger mycket på känslan i grejerna, AF prestanda i kameran även med adapterade objektiv, inkl tredjeparts i EF fattning samt prestandan i objektiven jf med alternativ och konkurrenters erbjudanden. Hur verkar EVF:n avseende lagg, uppdatering och optik till ockularet?
24-70/2 för Canon 24-70/4 för Nikon
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Canon verkar kantat sig och inte kan filma på hela se stor utan med crop?

Gäller croppen på hdmi out också?


Vad menar Canon med att 10bit 4.2.2 output over hdmi. Lite senare Canon log is supported right out of box at 8bit 4.2.2 over hdmi?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En annan märklig sak: efter flera år av endast amatörzoomar till EF-M så släpper de EF-M 32/1,4 samma dag som de i praktiken dödar EF-M för seriösa fotografer genom släppet av EOS-R. Hur tänkte de där?
 
ANNONS