Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Gråta.
Verkar som någon amatör försökt göra sin första korta video.
Hela budgeten gick nog till att betala för musiken.
Inte för att en teaser har någon som helst betydelse för hur bra kameran blir, men det sagt så gillade jag Nikons teaser och tyckte den var riktigt snygg.

Denna? Njae, det är inte alls i min smak iaf. :)
 

gamleJ

Aktiv medlem
Gällande teasern så tjänar Canon mycket pengar så de verkar veta vad de gör. Gillar ni inte teasern så kan ni ju byta till Nikons eller Sonys teaser. Jag har sett Canons teaser 28 gånger nu pga inlåsningseffekten och den börjar bli grymt bra.

För att bli lite mer seriös och med risk för upprepning. Innan vi vet priset för RF så går det inte att klaga egentligen. Imorgon vet vi om Canon ser huset som en spegelfri 5dmkiv eller 6dmkii. Över 30000kr en flopp, under 23000kr en succé oavsett konkurrensen. Objektiven lovar också mer som TS varit inne på. Hoppas inte allt läckt utan något överraskar imorgon.
 

martinot

Aktiv medlem
För att bli lite mer seriös och med risk för upprepning. Innan vi vet priset för RF så går det inte att klaga egentligen. Imorgon vet vi om Canon ser huset som en spegelfri 5dmkiv eller 6dmkii. Över 30000kr en flopp, under 23000kr en succé oavsett konkurrensen. Objektiven lovar också mer som TS varit inne på. Hoppas inte allt läckt utan något överraskar imorgon.
Håller med helt!

Finns stor chans att det kan bli ett bra kamerahus vi får se imorgon (eller två), och om inte annat så kommer det säkert med tiden bli ett bra kamerasystem.

Skall bli spännande att höra mer imorgon!
 

Choke

Aktiv medlem
Min erfarenhet talar emot detta. Jag har nu tvingats använda Canon-objektiv på min Fuji X-H1 för många 100-tals bilder.
Detta med en smart Fringer adapter.
Jag har 8 Canon-objektiv kvar. Drygt hälften av dem fungerar fullt acceptabelt i AF-S.
För AF-C är det en mycket mer spridd bild.

Jämfört med mina Fujinon objektiv är de alla sämre.
Det är inte skärpan eller annat som är problemet. Det är fokuseringen. De bästa jag testat är som de sämsta och äldsta Fujinon objektiven jag äger.
En fråga som kanske är utanför tråden - men hur upplever du Canons objektiv på Fuji om man inte använder autofocus? Jag använder nästan jämt manuell focus för landskapsfotografering. Hade tidigare Sony A7r med adapter men fick ofta kontaktproblem - en av anledningar att jag gick tillbaka till Canon och 5DSr.
Börjar bli mer och mer imponerad av Fuji.

Choke
 

jonas18z

Avslutat medlemskap

Nikons var i alla fall ganska bra detta var ju ett riktigt lågvattenmärke. Om det nu går så himla bra för Canon som många här i tråden pratat om, varför låter man då någon högstadieelever göra tears eller är det någon försäljare som lyckats lura på Canon detta? Kanske har de kollat på sådadan sidor gör din egen reklam för 199kr.

Hoppas kameran håller högre kvalité

Kanske frågor som fotosidan kan ställa på presskonferens om marknadsavdelningen.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu har jag bara en adapter för Canon-objektiv. Det är en Fringer EF-FX Alltså en smart adapter.
Den kommunicerar all EXIF information så man kan se den i t.ex. LR. Vilket objektiv och bländare allt finns där.
Den hanterar också IS om det finns i objektivet och kan samspela med IBIS i X-H1.Blädarringen sitter längst bak på adaptern som gör man kan ställa bländaren på normalt sätt för Fuji.
Fast som du vet kan man också hantera detta med främre hjulet om man föredrar det.

Det är endast AF som inte når upp till Fujinon standard. Den bommar oftare och man måste ständigt kolla den prickar rätt. AF-C är på några objektiv ren katastrof i jämförelse med Fujinon igen.
Som du säger fotar du landskap och då har du tid på dig. För detta fungerar det utmärkt.

Skickar med ett par bilder så får du se om kvalitén räcker. Vill du ha raw-filer för att kika närmare så hör av dig.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
En fråga som kanske är utanför tråden - men hur upplever du Canons objektiv på Fuji om man inte använder autofocus? Jag använder nästan jämt manuell focus för landskapsfotografering. Hade tidigare Sony A7r med adapter men fick ofta kontaktproblem - en av anledningar att jag gick tillbaka till Canon och 5DSr.
Börjar bli mer och mer imponerad av Fuji.

Choke
svar nummer 2.
Jag harr fotat med allt från Hasselblad med den stora sensorn och som kostar mer än en ny Volvo till det mesta inom småbild.
Nu behöver man nog tid för att bedöma varje system.
Jag har haft den tiden med Hasselblad, Canon och Fuji.
Hasselblad kunde nog vara din kamera. Det är en kamera där man inte skall ha bråttom. Resultatet är helt otroligt. Själv fotar jag för mycket som inte står still och för långt från bilen för det skall vara ett alternativ.
Min Canon 5Ds r var bra men efter jag skaffat en X-T2 fick den oftast stanna hemma.
Det tog emot att sälja den men efter oändligt många tester där jag jämförde mellan den och X-T2 så vann Fuji.
Den vann inte på bildresultat utan för att jag tyckte så mycket bättre om att fota med den kameran.
Allt ståt inte i spelarna.
 

Choke

Aktiv medlem
svar nummer 2.
Den vann inte på bildresultat utan för att jag tyckte så mycket bättre om att fota med den kameran.
Allt ståt inte i spelarna.
Tack Mats
Intressanta synpunkter. Köpte X100F i somras och är överraskande nöjd hur Fuji designar sina kameror och vilken bra bildkvalitet.
Nu ska vi inte förstöra tråden som handlar om Canons nya.
Vore intressant att diskutera vidare med dig - i annat forum.

Choke
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nikons var i alla fall ganska bra detta var ju ett riktigt lågvattenmärke. Om det nu går så himla bra för Canon som många här i tråden pratat om, varför låter man då någon högstadieelever göra tears eller är det någon försäljare som lyckats lura på Canon detta? Kanske har de kollat på sådadan sidor gör din egen reklam för 199kr.

Hoppas kameran håller högre kvalité

Kanske frågor som fotosidan kan ställa på presskonferens om marknadsavdelningen.
Jag tro inte vi skall såga något ännu. Att både Canon och Nikon kan göra bra kameror och objektiv vet vi sedan länge.
Låt oss nu låta dem släppa ut dessa till fotografen på gatan och se vad de tycker. Det brukar vara först då man börjar kunna få en objektiv bild om vad som är positivt och vad som är sämre.

Fast jag håller med om att både Nikon och Canon gör en ganska blek entrée i den spegellösa världen.

De riskerar att nya kameror från Sony, Fuji och nykomlingarna Panasonic och Olympus kan komma få deras varianter se ut som första trevande försök.
Det blir ett par intressanta år innan röken skingras och kan börja klart hur det kommer gå vidare.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tro inte vi skall såga något ännu. Att både Canon och Nikon kan göra bra kameror och objektiv vet vi sedan länge.
Låt oss nu låta dem släppa ut dessa till fotografen på gatan och se vad de tycker. Det brukar vara först då man börjar kunna få en objektiv bild om vad som är positivt och vad som är sämre.

Fast jag håller med om att både Nikon och Canon gör en ganska blek entrée i den spegellösa världen.

De riskerar att nya kameror från Sony, Fuji och nykomlingarna Panasonic och Olympus kan komma få deras varianter se ut som första trevande försök.
Det blir ett par intressanta år innan röken skingras och kan börja klart hur det kommer gå vidare.
Ja, det är fullt möjligt att dessa blir snabbt omkullsprungna av senare lsnseringar. Däremot verkar stommarna i systemen bra med vettiga fattningar och vi vet potentialen av dual pixel. Nikon har valt IBIS från dag ett. Inget av företagen har nog råd att nu backa ur deras FF spegellösa satsningar. Om försäljningen inte blir som väntat har de nog båda resurser att ta nya tag på basen som etsbleras här. Det viktiga är att det nu finns flera konkurrenter vilket gynnar oss alla.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, det är fullt möjligt att dessa blir snabbt omkullsprungna av senare lsnseringar. Däremot verkar stommarna i systemen bra med vettiga fattningar och vi vet potentialen av dual pixel. Nikon har valt IBIS från dag ett. Inget av företagen har nog råd att nu backa ur deras FF spegellösa satsningar. Om försäljningen inte blir som väntat har de nog båda resurser att ta nya tag på basen som etsbleras här. Det viktiga är att det nu finns flera konkurrenter vilket gynnar oss alla.
Jo så sant.
Det blir troligen det krig om marknadsandelar som många spått.

Några av tillverkarna kommer nog inte överleva den striden.
Som jag skrivit tidigare har jag tillbringat flera månader i Kroatien. Alla turister fotograferar där. På stranden, på restaurangen och promenaden. Fast knappt någon med en systemkamera.
Läste om en av de senaste mobilkamerorna med en kamera som har 3 kameror och kan skapa kort skärpedjup.

En sak som är säker är att det inte kommer vara lätt att vara att sälja systemkameror i framtiden.
 
Senast ändrad:

Andreas911

Medlem
Intressant! 😊

Viktig fråga, och mest nyfiken; vilken typ av kamerafattning blir det?

Kör vidare med EF, eller kanske troligare M? Eller något helt nytt?
Jag har sett många rykten nu om denna som ska lanserar imorgon (enligt flera rykten, 5/9). 30.4 mp sensor, fullformat, Dual pixel AF med 5655 AF-punkter som alla är valbara och som ska täcka typ 100% av sensorn :O samt EV -6 :O :O :O
Det är en ny fattning till EOS R och därför släpper Canon samtidigt då 3!!!! adaptrar med 3 olika funktioner. En adapter för insticksfilter, en med kontrollreglage? och en för normal RF ---> EF... Så jag tolkar detta som att den nya kameran med ny fattning med adapter kan använda alla objektiv med EF-fattningen (gissningsvis gäller då detta både Canon EF och andra märken som Sigma med EF-fattning.

Blir jäkla intressant att se vad detta blir och hur mycket som är sant. Men har även sett ett rykte till att EOS R bara är den första av 2 som ska komma och att den andra kommer vara mycket mer "PRO"...

Tror detta blir grymt.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast jag håller med om att både Nikon och Canon gör en ganska blek entrée i den spegellösa världen.
Ähh. Ge de en chans att visa upp sig och testas. Varför avfärda de redan på förhand?

Sedan räknar jag inte med att allt skall vara 100% perfekt gällande de allra första modellerna i en helt ny serie och plattform. Även Fuji och Sony hade inte perfekta spegellösa kamerahus och mjukvara från dag 1 (men det är lätt att glömma det så här i efterhand).

Sedan så tycker jag inte att det är så bleka hus som du påstår. Iaf. gällande Nikon som är lanserad och där tester påbörjats på olika håll (Canon får vi ge en chans att visa upp sig). Självklart så vill jag läsa mer och djupare tester, och prova själv, men bortser man från alla uppmärksamhetssökande YouTube-troll och forumtroll, så verkar de vara riktigt intressanta releaser tycker jag (som inte ens är i köpartagen, och nöjd med det jag har):

Ren hård och detaljerad fakta om de nya Z-husen: https://photographylife.com/everything-you-need-to-know-about-nikon-z-cameras

DPR om Nikon Z6 vs Sony A7III: https://www.dpreview.com/articles/5819334072/nikon-z6-vs-sony-a7-iii-which-is-the-better-buy

Tycker Nikons första FF spegellösa verkar matcha och ge den regerande spegellösa FF-mästaren en tuff och extremt jämn match - redan med första modellen från dag 1 (trots att Sony haft en massa år på sig att nå perfektion)! Inte alls dåligt eller blekt IMO!

Även om jag inte personligen kastar mig och köper den, så är jag ändå imponerad att de lyckats så väl med första modellen - trots att jag är kritisk till att det bara är en kortplats och inget riktigt vertikalgrepp (för de som så önskar köpa).

Tror Canon har möjlighet att visa upp något lika bra och minst lika intressant imorgon (men kanske bra på lite andra punkter än Nikon och Sony)!
 

PMD

Aktiv medlem
Både när det gäller video och annat är det bra att ha med också andra format. Varför skall vi som du föreslår jämföra video till FF.
Därför att diskussionen handlade om videofunktioner i småbildskameror.

Det finns som sagt andra trådar i andra forumavdelningar där vi kan jämföra sensorformat och diskutera konsekvenserna av att välja format (ekvivalens, storlek & vikt, mm).
 

PMD

Aktiv medlem
Tror Canon har möjlighet att visa upp något lika bra och minst lika intressant imorgon (men kanske bra på lite andra punkter än Nikon och Sony)!
Jag tror att de som väntar sig en "proffsmodell" från Canon i morgon kan bli besvikna. Canon har för vana att introducera ny teknik i instegskameror (eller snäppet strax däröver), så den presumtiva nya kameran kommer troligen att ha en specifikation i nivå med EOS 6D II (med diverse skillnader pga spegelfriheten).

Och den kommer inte att ha IBIS.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror att de som väntar sig en "proffsmodell" från Canon i morgon kan bli besvikna. Canon har för vana att introducera ny teknik i instegskameror (eller snäppet strax däröver), så den presumtiva nya kameran kommer troligen att ha en specifikation i nivå med EOS 6D II (med diverse skillnader pga spegelfriheten).

Och den kommer inte att ha IBIS.
Får de en kraftfull konkurrent och alternativ till Z6, A7III, D750, 6DII, K1, etc. så är det inte fy skam eller någon dålig start!

Även om kanske just denna modellen inte kommer med IBIS (kommer troligen lite längre fram, Canon har nog bara inte hunnit med att utveckla det helt klart än, eller vill skeppa i kommande dyrare modeller), så tror jag att den kan komma med en hel del andra styrkor och fördelar som varken Z6 eller A7III har.

Tror det kan bli en mycket intressant modell rätt in i volymsegmentet för FF!
 

PMD

Aktiv medlem
Även om kanske just denna modellen inte kommer med IBIS (kommer troligen lite längre fram, Canon har nog bara inte hunnit med att utveckla det helt klart än, eller vill skeppa i kommande dyrare modeller), så tror jag att den kan komma med en hel del andra styrkor och fördelar som varken Z6 eller A7III har.
Den nya Canonkameran kommer rätt säkert att ha Dual Pixel AF, och det har ju ingen annan. Det ska bli intressant att se hur den står sig jämfört med video-AF i Sonys och Nikons spegelfria småbildskameror.

Jag tror att det kommer att dröja läääänge innan Canon inför IBIS.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den nya Canonkameran kommer rätt säkert att ha Dual Pixel AF, och det har ju ingen annan. Det ska bli intressant att se hur den står sig jämfört med video-AF i Sonys och Nikons spegelfria småbildskameror.

Jag tror att det kommer att dröja läääänge innan Canon inför IBIS.

Video-AF Dualpixel i Canon är det hitills bästa, bättre än Sonys vad gäller A7RIII och A7III, åtminstone vad gäller Full HD, senaste M50 APS-C ger inte Dualpixel med 4K, Video-AF i min RX100 från 2012 tycker jag fungerar utmärkt, likaså den äldre A77, så vad som har bromsat Sony med sina senaste skapelser fattar jag inte riktigt, svaret kan dock vara så enkelt som att Dualpixel är lite extra bra i Live View och Video, enligt tester följsam och mjuk autofokus.
 
ANNONS