Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Novisa blixtfrågor

SevenSeas

Aktiv medlem
Har haft en 1000d sedan i somras och blir allt mer sugen på att börja leka med blixt. Jag har alltid varit anti-blixt men har börjat få upp ögonen för vad man faktiskt kan göra med en.

Jag tänker slå på stort direkt och köpa en Speedlite 580 EXII. Nu till tillbehören;

För att få en mildare blixt kan man använda en ”bouncer” (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BOUNCEL
) eller diffusor (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372193 ). Vad är skillnaden? Vad rekommenderas? Är det verkligen nödvändigt?

Har jag missat något annat viktigt?


Vidare vill jag kunna flytta min blixt men hade inte tänkt slå till med radiosändare, blixtstativ och paraplyer direkt. Jag är främst ute efter att kunna sidobelysa en porträttbil eller en skål frukt. Istället undrar jag om det räcker med en blixtskoadapter (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6951 ) (behövs eftersom 1000d saknar PC-ingång) och en kabel. Vad är det för skillnad på en spiralad kabel ( tex. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371150 ) och en blixtkabel ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6975 ) ? Får man TTL med blixtkabel? Går det överhuvudtaget att positionera en blixt utan stativ eller är det bara hopplöst?
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Bouncer behövs inte. Prova istället att studsa blixten upp i taket, snett i väggen, eller bakåt uppåt i vägg/tak. Allt för att undvika direkt blixtljus på motivet.
 

Przemek

Aktiv medlem
Håller med föregående, strunta i plastbiten - det är sällan den kommer till nytta. Bättre att studsa blixten i väggar och tak eller andra stora ljusa ytor du kan hitta. Har du bouncer på blixten och studsar den i väggar och tak så kommer du få fula skuggor i de flesta fall då en del av blixtljuset går rakt mot motivet pga att bouncern böjer av ljuset år sidorna så mycket.
 

jonaslindmark

Aktiv medlem
Fast är inte fördelen med plastbiten att den har en definierad färg till skillnad från furuväggen eller de blå blommiga tapeterna?
 

Walle

Aktiv medlem
Fast är inte fördelen med plastbiten att den har en definierad färg till skillnad från furuväggen eller de blå blommiga tapeterna?
Nej, eftersom plastbiten, som jag skämtsamt brukar kalla "världens dyraste decilitermått", inte gör ljuset mjukare. Det enda den gör är att den sprider ljuset lite mer, så en del studsar i tag/väggar och en del går direkt mot motivet. Vissa tycker om det. Jag tycker skuggorna blir fula.

Altså, ljuset kommer ändå studsa på furuväggen eller de blå blommiga tapeterna :) Dock så kommer ju lite av ljuset gå rakt på motivet, så påverkan av missfärgade väggar bör inte vara lika stor.
 

Przemek

Aktiv medlem
Skaffa en blixt som går att fjärrstyra, t.ex. Nikon SB-600.
Har din kamera inbyggd blixt så kan den styra din externa blixt!
Det finns också dedikerade styrenheter för blixtar, nikon har SU800 som funkar fint med nikon speedlites t.ex. Det finns säkert motsvarigheter till canon.
 

SevenSeas

Aktiv medlem
Skaffa en blixt som går att fjärrstyra, t.ex. Nikon SB-600.
Har din kamera inbyggd blixt så kan den styra din externa blixt!
Det finns också dedikerade styrenheter för blixtar, nikon har SU800 som funkar fint med nikon speedlites t.ex. Det finns säkert motsvarigheter till canon.

Aha, vad bra. Är det någon som bekräfta att jag med min Canon 1000Ds interna blixt kan fjärrstyra en Speedlite 580 EX II? Och Bibehåller jag isf TTL?
 

xrp

Aktiv medlem
Nej, men om du har en 580 EX II på kameran så kan den fjärrstyra en eller flera andra lösa 580 EX II, så då behöver du alltså flera...

Långt ifrån alla kameror med inbyggd blixt kan fjärrstyra lösa blixtar, men en del lösa blixtar har en inbyggd fotocell som kan reagera på en annan blixt och då utlöser, och det brukar kallas för slavblixt. Men då handlar det inte längre om att styra den lösa blixten på något vis, ingen ttl eller så, utan då blir det till att mäta och räkna ut bländare och blixtstyrka på egen hand.

Om 580 EX II har slavblixtsfunktion vet jag inte, men det var ju inte det du var ute efter i alla fall.
 

Xoffis

Aktiv medlem
En 580EX/EXII klarar som sagt att styra andra blixtar, nackdelen är ju att blixten du har på kameran måste blixtra för att tända dom andra (även om man stänger av själva blixt funktionen så blixtrar den lite) vilket gör att man får en ytterst liten upplysning även från kamerans håll vilket stör mig lite iblan även fast det kanska bara motsvarar 1/500 så är det lite...

430EX /EXII klarar att bli styrd med TTL från en 580 så vill man leka med slav så behöver man inte 2st svindyra 580...

att bli styrd från en vanlig blixt (det som förra skribenten kallade slav) klarar varken 430 eller 580...

däremot så klarar vissa av Nikons blixtar det...
 
ANNONS