Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag fullkomligt älskar slutarljudet! Det är lite 5d Mk1 över det. Mjukt och behagligt. Riktigt trevligt jämfört med Nikon D3:s gevärs-skott.
 

Eugene Tooms

Aktiv medlem
Behöver en fjärrutlösare till min D600.
Intresserad av en enkel variant som kan låsas i bulbläge, annars inga särskilda krav. Tråd eller trådlös.
Nikons ML-L3 verkar ju prisvärd. Någon som har andra tips?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har köpt en billig MC36-kopia (trådad) på ebay för en hundring, då får jag både låsbar bulb och inbyggd timer. Fungerar bra elektriskt men de har en tendens att gå sönder i infästningen av kabeln efter ett år eller så. För 150kr (jämfört med 1200-1500 kr för original) kan jag dock köpa en om året utan att bli ruinerad. =)

Det enda som irriterar mig är att de alltid går rakt ut från fjärrutlösaruttaget på kameran och då kan jag inte använda min L-skena på höjden. Varför finns de inte med vinklad kontakt???
 

Sgart

Aktiv medlem
Jag har köpt en billig MC36-kopia (trådad) på ebay för en hundring, då får jag både låsbar bulb och inbyggd timer. Fungerar bra elektriskt men de har en tendens att gå sönder i infästningen av kabeln efter ett år eller så. För 150kr (jämfört med 1200-1500 kr för original) kan jag dock köpa en om året utan att bli ruinerad. =)

Det enda som irriterar mig är att de alltid går rakt ut från fjärrutlösaruttaget på kameran och då kan jag inte använda min L-skena på höjden. Varför finns de inte med vinklad kontakt???
Skulle du kunna länka till denna remot med timer :)? Varit sugen på att skaffa en sådan för foto på stjärnor. Antar att den fungerar till just det.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Javisst, jag har köpt flera stycken från säljaren "Link Delight", det skall vara kontakt typ N3 till D600, t.ex. den här: länk.

Det brukar ta 2-3 veckor innan den dyker upp, sen behöver man bara två AAA-batterier.
 

wahlby

Medlem
Första intryck

Då fick jag idag äntligen möjlighet att ge mig ut och testa min D600. Några snabba slutsatser som jag kunde dra av turen i minusgrader, och sedan värmen vid datorn och Lightroom.

Tog en tur ned till Klippan och Röda Sten i GBG. Körde D600 med mitt Nikon 70-200 2.8 (Gen 1) och Nikons 1.7x konverter.

1. Jag älskar kameran. Känns gedigen och som ett enormt steg upp från D90 som jag bytte in.
2. FX är en hård domare. Jag straffas hårt om jag inte gör rätt. Skakningsoskärpa blir tydlig..
3. Betydligt trevligare crop möjligheter jfr. med D90.
4. Måste sluta vara rädd för höga ISO. På D90 strävade jag efter att hålla ISO 200 slaviskt. Här är 1250 inga problem alls när jag inte skall in och pixel-peepa sedan. Har även testat en eller två nattbilder på 6400 och det funkar fint det också.. Det ger mig ju även chans på snabbar slutare, se punkt 2 :)

Nu återstår alltså att trycka ner allt i ryggmärgen. T.ex. måste jag få en känsla för AF'n osv..

Några exempelbilder utan någon som helst ambition för ögongodis. Särskilt and-bilden visar väl dels på min brist på ISO-förtroende och då bättre slutartid.. och dels att jag inte är i närheten att bemästra AF'n ännu.. Bogserbåten på väg in är en rätt kraftig crop, nästan bortåt 100%. Så hade det aldrig sett ut in the ol' D90 days..

But then again.. Fan vilken kamera..
 

Bilagor

Palletheking

Aktiv medlem
Då fick jag idag äntligen möjlighet att ge mig ut och testa min D600. Några snabba slutsatser som jag kunde dra av turen i minusgrader, och sedan värmen vid datorn och Lightroom.

Tog en tur ned till Klippan och Röda Sten i GBG. Körde D600 med mitt Nikon 70-200 2.8 (Gen 1) och Nikons 1.7x konverter.

1. Jag älskar kameran. Känns gedigen och som ett enormt steg upp från D90 som jag bytte in.
2. FX är en hård domare. Jag straffas hårt om jag inte gör rätt. Skakningsoskärpa blir tydlig..
3. Betydligt trevligare crop möjligheter jfr. med D90.
4. Måste sluta vara rädd för höga ISO. På D90 strävade jag efter att hålla ISO 200 slaviskt. Här är 1250 inga problem alls när jag inte skall in och pixel-peepa sedan. Har även testat en eller två nattbilder på 6400 och det funkar fint det också.. Det ger mig ju även chans på snabbar slutare, se punkt 2 :)

Nu återstår alltså att trycka ner allt i ryggmärgen. T.ex. måste jag få en känsla för AF'n osv..

Några exempelbilder utan någon som helst ambition för ögongodis. Särskilt and-bilden visar väl dels på min brist på ISO-förtroende och då bättre slutartid.. och dels att jag inte är i närheten att bemästra AF'n ännu.. Bogserbåten på väg in är en rätt kraftig crop, nästan bortåt 100%. Så hade det aldrig sett ut in the ol' D90 days..

But then again.. Fan vilken kamera..
Härligt med nytt och i ditt fall är ju steget rätt stort från D90 så du lär väl gå på moln några veckor till.
 

wahlby

Medlem
Utav vad jag läst så är det ingen lyckad kombination. Många hävdar att TC17 försämrar skärpan rätt mycket. Nya TC20 II tror jag är bättre. Men bäst är TC14
Jag har inte hunnit testa så mycket. Det jag har att jämföra med är två saker.

1. Jämfört med 70-200 Gen 1 på D90 utan konverter så ser jag ingen jättestor skillnad. Fast där ställer kanske jämförelsen till det hela lite.

2. Jag har kört 70-200 Gen 1 på D90 med en god väns TC20 III, den blev i mina ögon lite soft. @palletheking, det var TC20 III du menade va? Jag har hört att TC20 II tydligen är enastående kass..

3. Min uppfattning är att kombon D600 och TC17 ger ett fullgott resultat.

Bilden 1 nedan på "Silon" är tagen på 340 mm F/8 1/200s och avståndet mellan kamera och objektet är 900 m.

Bild 2, på hyreshusen är även den tagen på 340 mm F/8 men dock 1/125s. Avståndet mellan undertecknads D600 och "Köpcentrumet" är 3,6 km.

Ingen av bilderna är knivskarpa. Dock är båda tagna handhållet av undertecknad. Oskärpa bör således skyllas på mina grisfingrar och kanske inte utrustning. Men som sagt, för min del duger det gott.

Extern host på länken under för "större bild"


Avslutnings kan man ju dock notera att jag inte är kunnig nog att riktigt proffsigt bedöma ämnet (Härmed nödd och tvungen, brasklapp, bla bla.. osv)

;)




 

Bilagor

drakelicious

Aktiv medlem
Då fick jag idag äntligen möjlighet att ge mig ut och testa min D600. Några snabba slutsatser som jag kunde dra av turen i minusgrader, och sedan värmen vid datorn och Lightroom.

Tog en tur ned till Klippan och Röda Sten i GBG. Körde D600 med mitt Nikon 70-200 2.8 (Gen 1) och Nikons 1.7x konverter.

1. Jag älskar kameran. Känns gedigen och som ett enormt steg upp från D90 som jag bytte in.
2. FX är en hård domare. Jag straffas hårt om jag inte gör rätt. Skakningsoskärpa blir tydlig..
3. Betydligt trevligare crop möjligheter jfr. med D90.
4. Måste sluta vara rädd för höga ISO. På D90 strävade jag efter att hålla ISO 200 slaviskt. Här är 1250 inga problem alls när jag inte skall in och pixel-peepa sedan. Har även testat en eller två nattbilder på 6400 och det funkar fint det också.. Det ger mig ju även chans på snabbar slutare, se punkt 2 :)

Nu återstår alltså att trycka ner allt i ryggmärgen. T.ex. måste jag få en känsla för AF'n osv..

Några exempelbilder utan någon som helst ambition för ögongodis. Särskilt and-bilden visar väl dels på min brist på ISO-förtroende och då bättre slutartid.. och dels att jag inte är i närheten att bemästra AF'n ännu.. Bogserbåten på väg in är en rätt kraftig crop, nästan bortåt 100%. Så hade det aldrig sett ut in the ol' D90 days..

But then again.. Fan vilken kamera..
Väldigt trevligt :) kan knappt vänta tills jag får min.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har lagt ut lite bilder tagna med D600, 70-200/2,8 VR eller 300/4 och TC14 från min Ugandaresa på ett annat forum.

D600+70-200x1,4: bild 2, 3, 10, 11
D600+300x1,4: bild 4, 5, 7, 9, 12

Bild 10 är för övrigt tagen på 1/60s, f/5, ISO 6400. Det var hyfsat dunkelt i regnskogen!

Övriga bilder är antingen tagna med D300 och något av ovanstående objektiv eller med D600 utan TC. Sista bilden (regnskogen) är tagen med D600 och en gammal 20-35/2,8. D600 springer för övrigt i åttor runt min gamla D300 i lite sämre ljus eller när man drar hårt i spakarna i LR.
 
ANNONS