Annons

Fotosidan Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

Swappo

Aktiv medlem
Riktigt härlig läsning, det jag hunnit läsa hittills.
Statistiken i början var väldigt rolig. :)

Men jag är väldigt förtjust i fokuseringen på bilder istället för teknik.
Dock så kändes bilderna aningens små tycker jag.

Hoppas att tidningen bär sig själv kommersiellt.
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Kan ärligt säga att jag tyckte det var på tok för mycket Photoshop i tidningen, finns redan hur mycket tidningar som helst som tar upp sådana saker. Våga sticka ut hakan och kanske ta med något annat istället, varför inte intervjuer med medlemmar på fotosidan till exempel?
 

mannbro

Aktiv medlem
Har haft fullt upp, och har bara hunnit bläddra lite i tidningen än så länge, men den verkar mycket lovande det jag sett och läst!

Härligt med en tidning som fokuserar på bilderna och inte utrustningen.
 

Vandraren

Aktiv medlem
Jag tycker att det lovar gott. Doch känns första numret nu lite som marknadsföring av Fotosidan.se, där man visar statistik och bilder från Galleri FS.

Jag hoppas att det inte blir så i fortsättningen, det vore tråkigt att betala för samma saker två gånger... Skapa en "Fotosidan Magasin-pool" med bilder som inte visas på Fotosidan.se utan bara exklusivt i tidningen.

I övrigt gillas tidningen skarpt.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Kan ärligt säga att jag tyckte det var på tok för mycket Photoshop i tidningen, finns redan hur mycket tidningar som helst som tar upp sådana saker. Våga sticka ut hakan och kanske ta med något annat istället, varför inte intervjuer med medlemmar på fotosidan till exempel?
Här får jag nog hålla med. Det är långt ifrån alla som har råd att köpa Photoshop CS3 och ärliga som vi är så håller vi oss ifrån "torrent-lösningar".

Om man nu t.ex. skall ha en liten guide för att göra svartvita bilder så kanske man kunde demat 2-3 olika programvaror för mångfaldens skull.

Jag är lite osäker på vilken målgrupp tidningen skall rikta sig till men om tanken är en lika bred målgrupp som fotosidan.se vänder sig mot så bör man nog också ta med andra tekniker/program som inte bara proffsen använder. (puh, lång mening)

I övrigt en bra tidning med fina bilder.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Nu har jag inte förbeställt något nummer utan tänkte köpa första numret i butik för att se hur tidningen är. Tillhör pressbyrån Tidsam eller var ska man leta?

Funderar också på inriktningen? Som jag förstått ska det vara ett magasin där man kan få hjälp att göra sina bilder bättre. De som skickar in bilder ska få råd av experter att bli bättre? Kommer det därmed inte att finnas några reportage eller andra bilder att få inspiration från?
 

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Kanske hade varit bättre att satsa på guider till Lightroom 2.0 eller Photoshop Elements istället som dem flesta faktiskt kan ha råd samt att det finns inte mycket guider i andra tidningar till det programmet.

Ska eventuellt själv hålla i kurs i Lightroom när fotoklubben på jobbet drar igång verksamheten igen efter sommaruppehållet och det vore grymt kul att kunna rekomendera Fotosidan magasin som kompelement.

Håller med tidigare talare om att det vore bra med en pool enbart för bilder som ska in i tidningen. Tycker också det känns lite dumt att "betala dubbelt". Kanske låta en vinnande bild från varje kategori publiceras på fotosidan.se efter att tidningen finns ute i butik.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tycker att det lovar gott. Doch känns första numret nu lite som marknadsföring av Fotosidan.se, där man visar statistik och bilder från Galleri FS.

Jag hoppas att det inte blir så i fortsättningen, det vore tråkigt att betala för samma saker två gånger... Skapa en "Fotosidan Magasin-pool" med bilder som inte visas på Fotosidan.se utan bara exklusivt i tidningen.

I övrigt gillas tidningen skarpt.
Anledningen till de sidorna finns är för att vi måste presentera Fotosidan.se för dem som köper tidningen men som inte känner till sajten. Konstigt nog finns det folk som inte gör det :)

Att bilder från Galleri FS finns med är för att ytterligare skapa intresse kring galleriet. Jag tror att det är bra.

Det finns två vägar att gå när det gäller tidningens pooler. Antingen så ser man inte vad som laddats upp eller så ser alla vad som laddats upp men först när tidningen kommer vet man vad som kommit med. Inte bestämt oss ännu. Vi kommer finslipa konceptet och tack för bra input.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här får jag nog hålla med. Det är långt ifrån alla som har råd att köpa Photoshop CS3 och ärliga som vi är så håller vi oss ifrån "torrent-lösningar".

Om man nu t.ex. skall ha en liten guide för att göra svartvita bilder så kanske man kunde demat 2-3 olika programvaror för mångfaldens skull.

Jag är lite osäker på vilken målgrupp tidningen skall rikta sig till men om tanken är en lika bred målgrupp som fotosidan.se vänder sig mot så bör man nog också ta med andra tekniker/program som inte bara proffsen använder. (puh, lång mening)

I övrigt en bra tidning med fina bilder.
Det är ont om plats i en tidning så vi får välja de vanligaste programmen. Sättet att jobba på kan ju ofta dupliceras mellan olika program.

De tekniktips som gavs tycker jag höll en intressant nivå och lagom nivå. Två tips var ju dessutom inte relaterade till bildbearbetning, utan annat för att lätta upp. Meningen är ju att inspirerar och informera.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kanske hade varit bättre att satsa på guider till Lightroom 2.0 eller Photoshop Elements istället som dem flesta faktiskt kan ha råd samt att det finns inte mycket guider i andra tidningar till det programmet.

Ska eventuellt själv hålla i kurs i Lightroom när fotoklubben på jobbet drar igång verksamheten igen efter sommaruppehållet och det vore grymt kul att kunna rekomendera Fotosidan magasin som kompelement.

Håller med tidigare talare om att det vore bra med en pool enbart för bilder som ska in i tidningen. Tycker också det känns lite dumt att "betala dubbelt". Kanske låta en vinnande bild från varje kategori publiceras på fotosidan.se efter att tidningen finns ute i butik.
Elements och Lightroom är ju bra program att visa tips från. Vi tar det till oss.

När det gäller magasinpooler så gav jag ett svar på det ovan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu har jag inte förbeställt något nummer utan tänkte köpa första numret i butik för att se hur tidningen är. Tillhör pressbyrån Tidsam eller var ska man leta?

Funderar också på inriktningen? Som jag förstått ska det vara ett magasin där man kan få hjälp att göra sina bilder bättre. De som skickar in bilder ska få råd av experter att bli bättre? Kommer det därmed inte att finnas några reportage eller andra bilder att få inspiration från?
Tidningen kommer ut via Tidsam. Jag skall försöka skaka fram en lista eller liknande på vilka butiker som gäller.

Varje block inleds med fyra sidor intervju och bilder från ett proffs. Totalt sex sådan reportage.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag köpte tidnigen på ICA igår och tycker att den ser snygg och inbjudande ut, layout osv är toppklass.
Jag har nästan helt sluta köpa fototidningar (köper bara om jag reser och har trist), för jag orkar inte med alla kameratest och photoshoplektioner längre (snacka om att Adobe lyckats få till en del gratisreklam, synd för dem att säkert 95 % av alla som läser kurserna om deras program nog snott det på Piratebay). Men denna såg lockande ut, så jag köpte.
Lite layout missar tycker jag det är på bilder som blir ”klippta” av mitten på tidningen (övergången mellan två sidor, bilder som sträcker sig över båda sidor). Ett bra exempel på vad jag menar är bilden på tjejen på sidan 43 (och lite på 42). Det går inte ens med bästa vilja i världen att se tjejens ansikte.

Men jag måste nog tyvärr säga att tidningens innehåll inte föll mig i smaken alls, jag finner det här med att en proffsfotograf säger korta kommentarer om folks bilder helt ointressant. Samma sak med när de tycker till om sina egna bilder. Hade det varit riktigt långa och mer djuplodade kommentarer hade det kanske kunnat vara intressant, men nu är det bara mest platt och ointressant.
Så som funktionen är här på sidan, när det funkar och blir en dialog och inte bara är ryggdunkande, är kanon, men tryckt i en tidning blir det bara trist (tycker jag).

Långa intervjuer med fotografer, både proffs och amatörer, hur de tänker, hur de jobbar och där de får prata mer om sina bilder osv vore intressant. Ett spännande inslag till det vore att Fotosidan folk, som inte är proffs, skulle få tycka till om deras bilder istället för tvärt om (men i väldigt liten skala).
Reportage om där man följer fotografer en arbetsdag eller två, ingående om vad det använder, hur de använder det (ljussättning osv), hur de tänker osv.
Överhuvudtaget mer på djupet om allt det skrivs om (inte photoshop, för det finns redan, inget annat program heller).

Jag inser att för att kunna driva en small och hårt nischad tidning i ett litet land som Sverige måste man vara bred och ha med ”bli bättre fotograf” i någon form på omslaget och helst massor av photoshop.
Men tyvärr finns de tidningarna redan, och är skittrista.

Artikeln ”sätt fart på kreativiteten” var lite intressant och en bra ide.

Väldigt skönt att slippa tester iallafall.

Sorry för all kritik, men man måste ju tycka till lite om grejen som man kanske kan påverka.
Fortsätter hela tidningen vara ”någon tycker till om någons bild” så kommer inte jag att köpa den.

/Magnus
 

DaCheeseMan

Aktiv medlem
Själv e jag lite part i målet (eftersom min bild kom med, Weeee :)), men på den ambitionsnivå jag befinner mig så tycker jag att tidningen fyller mitt behov till 100%. Detta är precis vad jag sökt. Kreativa tips och idéer som vidgar mina vyer som hobbyfotograf. Kritiken som getts till bilderna är väldigt lätt att ta till sig och själv kommer jag använda de som råd vid vidare fotografering.
Jag är väldigt nyfiken på nästa nummer! När kommer det?
 

peber

Aktiv medlem
Har precis köpt tidningen innan pendelresan hem så jag har bara hunnit ett snabbt blädder på tåget...

Första intryck:

+ Att ni överhuvudtaget gjort den!!
+ Snyggt gjord
+ Känns som om tekniken med att visa bilder och beskriva hur de gjorts kan lära mig nåt
+ En tidning som verkar skilja sig lite från mängden...
+ Ger mig inspiration för att försöka få med någon bild i kommande nummer.

- Jag gillar inte det hårda omslaget, blir snabbt fult. Dessutom vill en riktig man kunna rulla ihop tidningen under armen och ta med den in på dass...
- "Proffsen visar hur..." Jaha, då kan jag som är amatör alltså inte medverka?
- Håller med tidigare åsikter om "mindre CS3, mer Lightroom och Elements". Även om jag råkar ha en licens på CS3 så har jag svårt att tro att många har det. Dessutom ska ju Lightroom vara för fotografer... Har faktiskt inte sett någon tidning med LR-tips. Här kan ni vara först! :)

Jag återkommer kanske med mer synpunkter när jag hunnit läsa hela tidningen...

/Per
 

Niklas H.

Aktiv medlem
Mjo,
visst verkar det kunna bli en trevlig tidning.
Nu har jag bara skummat igenom tidningen ännu men har på vanligt fotosidanvis åsikter ändå....

Tips från "proffsen" är ju ofta eller åtminstånde ganska ofta andvändbara och lärande, i alla fall om man gillar bildstilen hos proffset som kommer med idéerna.
Generellt är det en bra idé, men ännu mera användbart vore en grupp med "proffs" på området som spånade över en bild, och deras diskussion refererades som tillägg till bilden.
Nu blir det bara: Proffset tycker så här och så är det bara, gilla det eller tyck fel.( OK, hårddraget ).

Photoshoptips.....tja, det går ju bara 43 på dussinet i tidningarna vilket detta rör.
Kikar man däremot på nätet så går det 764 på dussinet så även om det är välvilligt så förtsår jag ännu mindre nu till vem som är Fotosidans målgrupp.
Tja, inte helt sant, jag inser mer och mer att i alla fall jag inte ingår i målgruppen....

Kankse vill man få...............ärligt talat, jag kommer inte på vilken kundgrupp fotosidan tänkt sig ( fastän jag har viss erfarenhet inom området ) förutom de/vi som vill se vår bild i tryck i en tidning!

Eller så är det som vanligt när jag tycker, tvärtom!
 

FreddiDjup

Aktiv medlem
FOTOSIDAN magasin till Finland

Hur skall man få tag på tidningen hit till Finland? Kan man beställa den på något set? Det finn säkert flera intresserade användare här på fotsidan som jag som skulle vilja få händerna på ett exemplar.
 

SaraE

Aktiv medlem
Tycker tidningen är guld!

Har läst vartenda ord, och hoppas att samma kvalitet bibehålls framöver. Så härligt med en foto/bild-tidning utan massa halvtaskigt översatt trams ;-) Bilder kan man ju titta på hur många gånger som helst - så det är en tidning som håller i längden!


Toppenjobbat redaktionen!

(och själv tycker jag att det är grymt skoj med alla roliga/onödiga/lustiga fakta om fotosidan.se)


:-D
 
ANNONS